Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1422193
JonasElander skrev: ons 06 jan 2021, 20:21 Ser ut som mina specs med/utan
+ Dragkrok
+ Hillassist
+ 4wd
- Körlägesväljare

Bra val!
Du menar Drive Mode Settings?
Det ingår i SE-pkt:

ERBJUDANDEN – innehåll utöver Momentum
MOMENTUM ADVANCED SPECIAL EDITION
Elmanövrerade ytterbackspeglar
Digital förardisplay, 12,3"
Elmanövrerad baklucka
Keyless Entry & Start
Komfortstolar med textil-/läderklädsel
Interiör stämningsbelysning
Dimljus LED
Drive Mode Settings
Parkeringssensorer, fram och bak
Baksätesvärme yttre positioner
Programmerbar bränslevärmare
Rattvärme (ej i kombination med träratt)
Eluppvärmda spolarmunstycken
Metalliclack
#1423081
Snabb fråga - någon som har en V90 med en T4? Har hittat en jättefin och välutrustad T4 - men är osäker om det är dumt att gå ifrån Diesel? Körglädje rankar inte högt i min bok och vi kör inte långt (under 1000/år).
av Lövet
#1423082
TobiasHieta skrev:Snabb fråga - någon som har en V90 med en T4? Har hittat en jättefin och välutrustad T4 - men är osäker om det är dumt att gå ifrån Diesel? Körglädje rankar inte högt i min bok och vi kör inte långt (under 1000/år).
Svårt att tycka det. T4 är en tämligen snål motor.
av Volge
#1423102
TobiasHieta skrev: mån 11 jan 2021, 19:29 Snabb fråga - någon som har en V90 med en T4? Har hittat en jättefin och välutrustad T4 - men är osäker om det är dumt att gå ifrån Diesel? Körglädje rankar inte högt i min bok och vi kör inte långt (under 1000/år).
Precis köpt en T4, mycket nöjd överlag.
#1423130
Plockade ut vår första nya volvo på lucia 2018 - en v90 t4 MY19 momentum advanced edition med värme- och teknikpaket samt HUD och lite annat.

Vi hade tagit in offerr på denna samt en Passat och insåg att utrustningsnivån blev bättre med samma peng.

Huvudfordon innan dess var wn Renault Grand Espace (07:a) som var tystare än v90 men precis som TS var den allt annat än pålitlig trots relativt få mil.

Volvon upplever jag som bekväm och skön.
Dock är det uppenbart att kvaliteten varierar lite.
Med ny bil och som förstaägare har Skobes fixat de problem jag upptäckt snabbt.

Fixade problem:
Liten skönhetsmiss i montering av bakre stötfångare.
Skrammel i takkonsol.
Illaluktande gummimattor.

Funderingar:
Lite högt ljud på Ac:n.
Tveksamheter i rostskyddet (?)
Vissa appar (typ spotify) borde kunna göras bättre.

Reflektioner:
Bästa familjebilen jag haft körmässigt och är minst lika bekväm som Espacen när man åker upp till 4 pers.
Säkerhetssystemen är kanonbra och den adaptiva farthållaren är ett måste.
Den 8-växlade lådan är väldigt bra och matchar i alla fall bra på vår T4-motor.

Jag ger bilen generellt bra betyg men jag misstänker att felfekvensen är lite högre än snittet (delvis då mer saker kan gå sönder).
Kan tänka nig att det är astronomiskt mycket dyrare att fixa mina adaptiva LED-strålkastarnäe än en gammal halogen :-)
av AndS
#1423137
Freddy100 skrev: mån 11 jan 2021, 21:09 ..............och vad vet man hur det blir med EU-regler för dieslarna i framtiden...
Samma argument dök upp för fyra år sedan när jag köpte nuvarande V90CC att dieseln var stora risker och som köp skulle undvikas, man skulle inte kunna köra i städer med hänvisning till några gator i Stockholm och så debatten i Tyskland.
Inget har hänt och det utifrån det faktum att det inte fungerar i praktiken att snabbavveckla, men var och en får ha sin tro.......... Hybriderna idag är utifrån att t.ex. Volvo måste få ned sina totala värden för utsläpp och att det finns en viss marknad för de som delvis eldrift passar för (hitintills med subvention och företagsbil)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]