- sön 03 jan 2021, 07:38
#1421465
V90 D4 AWD -18. Fabriksny. Levererad September 2017.
Visst var det en del vändor till verkstaden i början, men det har sedan städats bort (andra årsmodellen, då får man räkna med lite saker på typ alla bilmärken).
Blinkerspaken kan ge upp på modeller byggda före typ kring sommaren-hösten 2018. Känt fel. Byttes på garanti för mig. Kolla om den är bytt? Om inte, få skriftligt på att det skall ingå garanti på byte om den pajjar inom låt säga tre år (konsumentköplagens tid för reklamation hos bilar köpt av företag). Delen i sig var billig (typ 2.000 spänn). Vet inte vad arbetet kostar men tar säkert någon timme för en verkstad, inklusive fika. Nya delen är ombyggd (har annat nummer).
Annars har det varit en del mjukvarubuggar, vilket städats undan bit för bit.
D4 är väldigt trevligt enligt mig. Gillar ljudet (vissa dieslar låter illa enligt mig, inte denna tycker jag).
Rapp att köra. Kör alltid på ekoläge (via Drive Mode setting (tillval - en liten rulle att snurra körlägen med)) och standardklimat.
Nu är ju förbrukning som det är beroende på var man kör och hur man kör, men jag landar på årsbasis på 0,66 just nu. Vid pump. Inklusive parkeringsvärmare (har inget garage).
Vår Mazda 6 vi hade innan, bensinare och manuell tvåhjulsdriven, låg jag på cirka 0,77 på årsbasis (med elmotorvärmare utresa hemifrån men aldrig från jobbet).
Lägsta hittills på långresa, 47 mil, full packning, två vuxna och ett barn: 0,49. Flera gånger på samma resa har jag hamnat på 0,5-0,51 så inget lyckokast med andra ord.
Skit i dragkroken, om du inte hittar en med. Eftermonteras tämligen lätt. Semielektrisk rekommenderas framför fast. Jäkligt smidig och man blir av med den när den inte används.
Kika efter BLIS (säkerhetshöjande) och se till att den har Volvo on call.
Plus: 360-kamera.
Plus: HUD
Plus: Parkeringssensorer runtomkring (ingick i BLIS när vi köpte det men osäker på alla olika årsmodeller och paket).
Lägg till mjukvara för intellisafe upgrade (typ 500-1.000 spänn gissar jag) om du köper en bil av modell 17-18 (osäker på om det var tillval eller ingick på -19?). Kolla Volvo tillbehörskatalog på nätet för att se mer. Välj årsmodell...
Och se till att bilen är helt uppdaterad när du hämtar den! Och deala till BRA pris på serviceavtal tre år.
Som redan nämnts: Dumpa panoramatak (bara en källa till läckor och annat strul och tillför inget säkerhetsmässigt).
Likaså som också nämnts: Den som är nöjd säger sällan spontant i ett forum "Jag är jättenöjd!"
Den som är nöjd orkar sällan fylla i en undersökning "Är du nöjd med din bil?"
Den som är missnöjd eller har eller har haft problem är mer benägen att synas och höras i forum och i undersökningar.
Någon kanske har blivit dåligt bemött av en verkstad och är därmed extra 'grinig' för fel. Någon har haft otur med ett måndagsexemplar (händer alla märken - tro mig!) och kanske syns extra mycket. En del av felen som tas upp är mjukvarafel som sedan försvunnit i och med uppdateringar. Och en del är faktiskt bara 'gnälliga' av sin natur och anser att det är katastrof om motorhuven sitter 0,1 millimeter för långt till höger eller att bilen är 2,3 millimeter lägre bak än fram.
Vi köpte 18 och inte 17 just för att ju tidigare årsmodell desto mer bekymmer som ren tumregel. Nu kunde vi inte vänta till -19...
Men, en -17 som nu rullat i tre år har antagligen fått de flesta felen som uppstått åtgärdade då saker trots allt gärna visar sig inom ett par år.
Och så har du ju reklamationsrätt enligt konsumentköplagen i tre år vid köp från handlare. Dessutom kan du alltid deala till dig garanti och annat (som exemplet ovan med en känd sak som strulat).
Och du. Provkör bilen! Så känner du om den vibrerar exempelvis. Gör den det? Ta det med säljaren. Säg att du vill prova med en annan uppsättning däck (kan vara fel på däcken). Vibrerar det fortfarande? Köp inte. Vibrerar det inte? Köp om du får med rätt däck...
Och deala till eftermonterad dragkrok (men kontrollera så de gör det snyggt - acceptera inget hemmasnickeri som jag sett någon visa bild på, där håltagningen under kofångaren var som gjord av någon som aldrig borde få hålla i en såg!).