Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1421465
V90 D4 AWD -18. Fabriksny. Levererad September 2017.
Visst var det en del vändor till verkstaden i början, men det har sedan städats bort (andra årsmodellen, då får man räkna med lite saker på typ alla bilmärken).
Blinkerspaken kan ge upp på modeller byggda före typ kring sommaren-hösten 2018. Känt fel. Byttes på garanti för mig. Kolla om den är bytt? Om inte, få skriftligt på att det skall ingå garanti på byte om den pajjar inom låt säga tre år (konsumentköplagens tid för reklamation hos bilar köpt av företag). Delen i sig var billig (typ 2.000 spänn). Vet inte vad arbetet kostar men tar säkert någon timme för en verkstad, inklusive fika. Nya delen är ombyggd (har annat nummer).
Annars har det varit en del mjukvarubuggar, vilket städats undan bit för bit.

D4 är väldigt trevligt enligt mig. Gillar ljudet (vissa dieslar låter illa enligt mig, inte denna tycker jag).
Rapp att köra. Kör alltid på ekoläge (via Drive Mode setting (tillval - en liten rulle att snurra körlägen med)) och standardklimat.
Nu är ju förbrukning som det är beroende på var man kör och hur man kör, men jag landar på årsbasis på 0,66 just nu. Vid pump. Inklusive parkeringsvärmare (har inget garage).
Vår Mazda 6 vi hade innan, bensinare och manuell tvåhjulsdriven, låg jag på cirka 0,77 på årsbasis (med elmotorvärmare utresa hemifrån men aldrig från jobbet).
Lägsta hittills på långresa, 47 mil, full packning, två vuxna och ett barn: 0,49. Flera gånger på samma resa har jag hamnat på 0,5-0,51 så inget lyckokast med andra ord.

Skit i dragkroken, om du inte hittar en med. Eftermonteras tämligen lätt. Semielektrisk rekommenderas framför fast. Jäkligt smidig och man blir av med den när den inte används.
Kika efter BLIS (säkerhetshöjande) och se till att den har Volvo on call.
Plus: 360-kamera.
Plus: HUD
Plus: Parkeringssensorer runtomkring (ingick i BLIS när vi köpte det men osäker på alla olika årsmodeller och paket).
Lägg till mjukvara för intellisafe upgrade (typ 500-1.000 spänn gissar jag) om du köper en bil av modell 17-18 (osäker på om det var tillval eller ingick på -19?). Kolla Volvo tillbehörskatalog på nätet för att se mer. Välj årsmodell...
Och se till att bilen är helt uppdaterad när du hämtar den! Och deala till BRA pris på serviceavtal tre år.

Som redan nämnts: Dumpa panoramatak (bara en källa till läckor och annat strul och tillför inget säkerhetsmässigt).

Likaså som också nämnts: Den som är nöjd säger sällan spontant i ett forum "Jag är jättenöjd!"
Den som är nöjd orkar sällan fylla i en undersökning "Är du nöjd med din bil?"
Den som är missnöjd eller har eller har haft problem är mer benägen att synas och höras i forum och i undersökningar.
Någon kanske har blivit dåligt bemött av en verkstad och är därmed extra 'grinig' för fel. Någon har haft otur med ett måndagsexemplar (händer alla märken - tro mig!) och kanske syns extra mycket. En del av felen som tas upp är mjukvarafel som sedan försvunnit i och med uppdateringar. Och en del är faktiskt bara 'gnälliga' av sin natur och anser att det är katastrof om motorhuven sitter 0,1 millimeter för långt till höger eller att bilen är 2,3 millimeter lägre bak än fram.
Vi köpte 18 och inte 17 just för att ju tidigare årsmodell desto mer bekymmer som ren tumregel. Nu kunde vi inte vänta till -19...
Men, en -17 som nu rullat i tre år har antagligen fått de flesta felen som uppstått åtgärdade då saker trots allt gärna visar sig inom ett par år.
Och så har du ju reklamationsrätt enligt konsumentköplagen i tre år vid köp från handlare. Dessutom kan du alltid deala till dig garanti och annat (som exemplet ovan med en känd sak som strulat).

Och du. Provkör bilen! Så känner du om den vibrerar exempelvis. Gör den det? Ta det med säljaren. Säg att du vill prova med en annan uppsättning däck (kan vara fel på däcken). Vibrerar det fortfarande? Köp inte. Vibrerar det inte? Köp om du får med rätt däck...
Och deala till eftermonterad dragkrok (men kontrollera så de gör det snyggt - acceptera inget hemmasnickeri som jag sett någon visa bild på, där håltagningen under kofångaren var som gjord av någon som aldrig borde få hålla i en såg!).
av AndS
#1421469
Bara att rulla på och 4år/8000mil i februari.
Bilen är för mig ett transportmedel och ingen statussymbol, den ska fungera när jag behöver den och är minimalist, dvs inga tillägg "bara för att".
Är sällanköpare då bilar inte är roligt (förr när jag tävlade med dem var det roligt men ur ett annat perspektiv)
Kommer att få rulla minst det dubbla till, är inte alls orolig för rost och tvätt av bil görs av "nöd och tvång" 5-10 ggr/år.
Det jag gillar är att den går skönt på landsväg och 90-95 % rullas där, Pilot Assist och/eller ACC är det bästa och används också till 90-95%.
Väljer hjul utifrån komfort, så CCn vi har rullar med minsta möjliga fälgstorlek för att få plats med mera däck/gummi. Ingen på våra vägar behöver något annat utifrån väghållning, däremot så gillar andra det utifrån utseende vilket kan vara ett argument.
Och ännu inga problem, så du ska ta alla de stora problem som skrivs här med en nypa salt.
#1421474
Pellejönsen skrev: lör 02 jan 2021, 21:29 Vi (familj på 2 vuxna och 2 småbarn i barnstol) hade en fabriksbeställd V90 CC D5 som hade allt förutom luftfjädring och b&w ljudsystem. I början var vi supernöjda. Snygg bil med en helt ok kvalité interiörmässigt. Efter några månader så explodera powerpulsetanken... Ett tag senare så gick PP slangen sönder. Panoramataket rasslade och förde oväsen vid körning. Väldigt hög förbrukning.

Jag tycker de är tråkigt att Volvo dras med så stora kvalitetsproblem (är inte ensam om att ha haft problem). Bilarna är snygga men kvalitén är inte bra... Vi bytte bilen efter 1 år mot en Tysk. Idag är vi nöjda.
PP är endast på D5, är det något du saknar om du inte vet om det?
#1421481
mange240 skrev: sön 03 jan 2021, 09:12
Pellejönsen skrev: lör 02 jan 2021, 21:29 Vi (familj på 2 vuxna och 2 småbarn i barnstol) hade en fabriksbeställd V90 CC D5 som hade allt förutom luftfjädring och b&w ljudsystem. I början var vi supernöjda. Snygg bil med en helt ok kvalité interiörmässigt. Efter några månader så explodera powerpulsetanken... Ett tag senare så gick PP slangen sönder. Panoramataket rasslade och förde oväsen vid körning. Väldigt hög förbrukning.

Jag tycker de är tråkigt att Volvo dras med så stora kvalitetsproblem (är inte ensam om att ha haft problem). Bilarna är snygga men kvalitén är inte bra... Vi bytte bilen efter 1 år mot en Tysk. Idag är vi nöjda.
PP är endast på D5, är det något du saknar om du inte vet om det?
Antar att du menar om man känner skillnad om PP systemet är fungerande eller ej? Enligt mitt tycke så upplevde jag att bilen var slö på låga varv. Sen är de ju inte kul att betala extra för en teknik om den inte fungerar som den ska, ellerhur?

Jag tror att det om vi gått på vad alla på sambons jobb sa (undvik D5) och beställt en D4, skippat panoramataket och nappaläder med massage så hade bilen med största sannolikhet stått kvar på gården.

Glömde skriva att våra bil var uttagen 19 men som MY20
#1421484
Nä de systemet är under all kritik, men å andra sidan något man klarar sig ganska bra utan, de ska ju ge extra kraft om man ska rejsa in i en rondell och liknande. Min fråga är, begärde du felsökning av bil eller var det någon som uppmärksammade dig på problemet?

Man ska få de man betalar för, de håller jag med om :nerd:
#1421497
mange240 skrev: sön 03 jan 2021, 09:45 Nä de systemet är under all kritik, men å andra sidan något man klarar sig ganska bra utan, de ska ju ge extra kraft om man ska rejsa in i en rondell och liknande. Min fråga är, begärde du felsökning av bil eller var det någon som uppmärksammade dig på problemet?

Man ska få de man betalar för, de håller jag med om :nerd:
Precis så. Jag blev uppmärksammad när jag stod i köket och lagade mat när det hördes en ordentlig smäll. T.om grannarna undra vad jag pysslade med. Körde in bilen till verkstaden där man konstatera att hela tanken hade exploderat. Dom trodde inte på mig att bilen stod parkerad och låst på uppfarten :) dom hade såklart aaaaldrig hört talas om problem med PP, vår bil var unik med de problemet.
#1421524
Pellejönsen skrev: sön 03 jan 2021, 10:41
mange240 skrev: sön 03 jan 2021, 09:45 Nä de systemet är under all kritik, men å andra sidan något man klarar sig ganska bra utan, de ska ju ge extra kraft om man ska rejsa in i en rondell och liknande. Min fråga är, begärde du felsökning av bil eller var det någon som uppmärksammade dig på problemet?

Man ska få de man betalar för, de håller jag med om :nerd:
Precis så. Jag blev uppmärksammad när jag stod i köket och lagade mat när det hördes en ordentlig smäll. T.om grannarna undra vad jag pysslade med. Körde in bilen till verkstaden där man konstatera att hela tanken hade exploderat. Dom trodde inte på mig att bilen stod parkerad och låst på uppfarten :) dom hade såklart aaaaldrig hört talas om problem med PP, vår bil var unik med de problemet.
Slangen är trasig på alla bilar, vilket tyder på beräkningsmiss när de togs fram. Sprängda tankar är nog mer ovanligt. Men de intressanta är om verkligen gemene man märker när PP går sönder? :-o
#1421536
mange240 skrev: sön 03 jan 2021, 13:09
Pellejönsen skrev: sön 03 jan 2021, 10:41
mange240 skrev: sön 03 jan 2021, 09:45 Nä de systemet är under all kritik, men å andra sidan något man klarar sig ganska bra utan, de ska ju ge extra kraft om man ska rejsa in i en rondell och liknande. Min fråga är, begärde du felsökning av bil eller var det någon som uppmärksammade dig på problemet?

Man ska få de man betalar för, de håller jag med om :nerd:
Precis så. Jag blev uppmärksammad när jag stod i köket och lagade mat när det hördes en ordentlig smäll. T.om grannarna undra vad jag pysslade med. Körde in bilen till verkstaden där man konstatera att hela tanken hade exploderat. Dom trodde inte på mig att bilen stod parkerad och låst på uppfarten :) dom hade såklart aaaaldrig hört talas om problem med PP, vår bil var unik med de problemet.
Slangen är trasig på alla bilar, vilket tyder på beräkningsmiss när de togs fram. Sprängda tankar är nog mer ovanligt. Men de intressanta är om verkligen gemene man märker när PP går sönder? :-o
Jag tror inte folk märker skillnad alls. Många kör nog runt med en trasig PP slang utan att veta om det. Bilen kastade inga felmeddelande alls när tanken var trasig. Inte heller när slangen hoppat av.

Som sagt väldigt tråkigt på en bil som har riktigt stor potential men som inte är där riktigt än kvalitetsmässigt.
av AndS
#1421549
mange240 skrev: sön 03 jan 2021, 13:09 Slangen är trasig på alla bilar, vilket tyder på beräkningsmiss när de togs fram. Sprängda tankar är nog mer ovanligt. Men de intressanta är om verkligen gemene man märker när PP går sönder? :-o
Inte en chans att det uppmärksammas, om du ser till alla bilar som rullar runt så nyttjas inte motoreffekten i merparten av dem mera än när bilen ska betalas hos handlaren. ;-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]