Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Trasama
#1420384
Letat och letat men hittar ingen bild på hur man kopplar på en CTEK laddare för att kunna underhålls batteriet.
Någon vänlig själ som kan skicka bild på hur dem har kopplat sin CTEK sladd för att kunna underhållsladda batteriet?
#1420386
Trasama skrev: mån 28 dec 2020, 10:43 Letat och letat men hittar ingen bild på hur man kopplar på en CTEK laddare för att kunna underhålls batteriet.
Någon vänlig själ som kan skicka bild på hur dem har kopplat sin CTEK sladd för att kunna underhållsladda batteriet?
Du ha ju pluspol under huven
#1420432
Permanent inkoppling?
Tänk på att många ctek inte är godkända för detta i utomhusmiljö.

Tillfällig inkoppling?
Röd på pluspolen i motorrummet. Svart på minuspolen i motorrummet (en pinne till höger).
Dra ut strömsladden vid strålkastaren, åt grillen till, tryck till luckan försiktigt.
#1420452
Xanthopteryx skrev: mån 28 dec 2020, 16:12 Permanent inkoppling?
Tänk på att många ctek inte är godkända för detta i utomhusmiljö.

Tillfällig inkoppling?
Röd på pluspolen i motorrummet. Svart på minuspolen i motorrummet (en pinne till höger).
Dra ut strömsladden vid strålkastaren, åt grillen till, tryck till luckan försiktigt.
Skulle föredra att säga pinne till vänster, då allt på en bil utgår från förarsätet :nerd:
#1420750
Hur gick inkopplingen? funderar ev också på underhållsladdare då vi inte använder bilen så ofta och då åker vi oftast inte så långt, typ 5-10 min till köpcentrum för att hämta paket eller vad man gör. Jag funderar på att börja med en Ctek Battery Sense och som jag förstår det är det ok att sätta denna på batteripolerna, laddaren ska dock sättas under motorhuven enligt manual, men finns vettig bult för minuspolen? Minus-polen enl manual (som framgår i tråden här) går väl inte sätta på en ringhylsa på om jag minns min minnesbild rätt :-)

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]