Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1469657
bem skrev: lör 16 okt 2021, 20:44 Hip som happ dök meddelande upp på förardisplayen igen om att Däcktrycksystemet kräver Service. Det är inte första gången detta meddelande dyker upp på skärmen. Jag tycker mig se ett mönster: om man kalibrerat däcken vid en viss temperatur och det sen blir betydligt varmare eller kallare, då kommer detta meddelande nedan.
Bara mitt bondförnuft som säger mig detta, för det är just i de situationerna meddelandet dyker upp hittills. Har varit så här sen dag 1 (21 aug. 2021 då jag hämta ut bilen, V90 T6 Recharge 2022).
/Bo
Där har du ett MY22 fel! Samma som mig. Rapportera till Volvo!
#1469661
Lövet,
Precis så går mina tankar också.
Om det är som så är det nån som inte tänkt till ordentligt kring temperaturens inverkan på däckens tryck. Får meddela min personliga tekniker vad som pågår med däcktryckssystemet, att den varnar om Service. Han borde se i bilens loggar/historik alltihop gissar jag.
/Bo
#1469665
bem skrev: lör 16 okt 2021, 22:27 Lövet,
Precis så går mina tankar också.
Om det är som så är det nån som inte tänkt till ordentligt kring temperaturens inverkan på däckens tryck. Får meddela min personliga tekniker vad som pågår med däcktryckssystemet, att den varnar om Service. Han borde se i bilens loggar/historik alltihop gissar jag.
/Bo
På min fanns ingen historik att läsa ut...
#1469673
Lövet skrev:
bem skrev: om man kalibrerat däcken vid en viss temperatur och det sen blir betydligt varmare eller kallare, då kommer detta meddelande nedan.
Vilket är rimligt eftersom däckstrycket påverkas en hel del av temperaturen. På grund av detta måste en viss tolerans finnas inbyggt i systemet. Kanske är dessa något för små i din programvaruversion.
Temperaturen ändras lika mycket i alla däcken, så det är nog fel på programvaran. Speciellt om detta kommer upp i början på körningen. Men kolla så att du inte har ett litet läckage i något av däcken! Kolla med en däcktrycksmätare.
#1469699
Det kom en uppdatering till XC60 OTA som har samma problem lär nog komma till övriga också om det inte redan finns då det är ett känt problem men det verkar som S/V90 ligger lite efter med uppdatering via OTA
0https://www.volvocars.com/se/support/latest-inf ... tober-2021
Det finns en uppdatering 1.7 till V90 som innehåller en uppdatering av däcktrycksövervakning men den verkar inte gå att få OTA till V90 än men vissa uppdateringar finns tillgängliga vid verkstadsbesök
https://www.volvocars.com/se/support/so ... id/2021w22
#1469748
s6025t skrev: sön 17 okt 2021, 08:20 Det kom en uppdatering till XC60 OTA som har samma problem lär nog komma till övriga också om det inte redan finns då det är ett känt problem men det verkar som S/V90 ligger lite efter med uppdatering via OTA
0https://www.volvocars.com/se/support/latest-inf ... tober-2021
Det finns en uppdatering 1.7 till V90 som innehåller en uppdatering av däcktrycksövervakning men den verkar inte gå att få OTA till V90 än men vissa uppdateringar finns tillgängliga vid verkstadsbesök
https://www.volvocars.com/se/support/so ... id/2021w22
Min är uppdaterad till den senaste som kom 211004 men ändå kommer varningen upp.
#1469750
EbbevonVolvo skrev: lör 16 okt 2021, 23:23
Lövet skrev:
bem skrev: om man kalibrerat däcken vid en viss temperatur och det sen blir betydligt varmare eller kallare, då kommer detta meddelande nedan.
Vilket är rimligt eftersom däckstrycket påverkas en hel del av temperaturen. På grund av detta måste en viss tolerans finnas inbyggt i systemet. Kanske är dessa något för små i din programvaruversion.
Temperaturen ändras lika mycket i alla däcken, så det är nog fel på programvaran. Speciellt om detta kommer upp i början på körningen. Men kolla så att du inte har ett litet läckage i något av däcken! Kolla med en däcktrycksmätare.
Det är olika meddelande mellan service och lite luft.
Jag trodde nämligen att jag fick ett servicemeddelande en gång, men då hade jag ett skruv i däcket.
#1469888
Körde förklimatisering (värme) i morse, startade från Volvo Cars appen ”Starta Nu”. Hade bilen ansluten med laddsladden, bilen var fulladdad. Värme blev det i bilen. Vid lunch nu idag skulle jag iväg i ett ärende. Bilen hade haft laddsladden i men jag tog lös den innan jag satte mig i bilen och aktivera bilen som det heter när en Volvo (Recharge) startas. Direkt dök nedan meddelande upp i förardisplayen. God dag yxskaft? Vete tusan vad bilen vill meddela mig. Första gången jag sett detta meddelande i min V90 T6 Recharge 2022. Det är lite spännande starta bilen för titt som tätt är det nåt meddelande på förardisplayen, ibland fattar jag varför men ibland fattar jag inte alls varför ett visst meddelande kommer på förardisplayen. Man undrar ju var laddningsnivån är för låg. Hybridbatteriet var fulladdat i alla fall, det vanliga 12-volt batteriet på vänster sida under lastutrymmet laddas när man har haft laddsladden ansluten så det borde varit fullt det också. Var visserligen bara +1 grad ute om det kan ha nåt med det hela att göra.
/Bo
Bilagor
9EC591D2-A2A8-438A-8794-7528D39E267C.jpeg
9EC591D2-A2A8-438A-8794-7528D39E267C.jpeg (1.89 MiB) Visad 358 gånger
#1469999
Mmmmm, låter som en riktig skitbil. TYVÄRR!!!
Du har väntat så länge på din bil och så gör den detta mot dig! Det ena efter det andra. Så tråkigt... lider med dig...
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 32

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...