Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1424714
bem skrev:Har nu kikat lite på privatleasing av en V90 T6 eAWD Recharge eftersom Volvo ännu inte har ren elbil av denna (som jag egentligen helst skulle vilja ha). Desutom är det ju en ny V90 på gång har jag sett på foton. I avvaktan på det kan det ju funka att ha privatleasing i 3 år och se hur det går med Volvos planer på fler rena elbilar (ej hybrid). Men vafalls privatleasingavtalet faller ju inte under konsumentköplagen... aj, aj, som vanlig konsument kan det väl inte vara nåt bra. Jag min dumbom trodde att Konsumentköplagen gällde i detta läget men så är inte fallet. Nu måsta jag lusläsa hyresvillkoren för privatleasing så jag vet exakt vad jag ger mig in på och vilka fallgropar det kan finnas som jag inte har koll på f.n.
/Bo
Vad är du orolig för? Du har fortfarande maskinskadeförsäkring på bilen och garantier. Det som kan hända är dock exempelvis att om du krockar så blir du utan bil under lång tid och får betala hyra även under den tid bilen står på verkstad.
#1424735
Lövet,
Jag kanske bara är nojig, men att inte ha Konsumentköplagens skydd som vanlig "Svensson" vid såna här "dyra" prylar (visserligen hyra) känns lite olustigt. Jag tycker nog personligen privatleasing borde fås att falla under Konsumentskyddslagen speciellt som det verkar ha blivit så pass populärt nuförtiden. Jag har läst igenom Volvos villkor för privatleasing noga nu och det är väl kanske inte så skrämmande villkor om man kör normalt och inte är en riktig slarver. Men det kan bil en dyr historia för slarvpettrar var så säker när jag ser vad som anses normalt resp. onormalt slitage. Det är inte bara och tuta och köra och tro att man inte får fixa till bilen så den är i normalt slitage skick m.h. t. milen den gått den dagen den skall lämnas tillbaka.
Har ni som redan har privatleasing på Er Volvo inte tänkt i mina banor alls?
/Bo
#1424766
bem skrev:Lövet,
Jag kanske bara är nojig, men att inte ha Konsumentköplagens skydd som vanlig "Svensson" vid såna här "dyra" prylar (visserligen hyra) känns lite olustigt. Jag tycker nog personligen privatleasing borde fås att falla under Konsumentskyddslagen speciellt som det verkar ha blivit så pass populärt nuförtiden. Jag har läst igenom Volvos villkor för privatleasing noga nu och det är väl kanske inte så skrämmande villkor om man kör normalt och inte är en riktig slarver. Men det kan bil en dyr historia för slarvpettrar var så säker när jag ser vad som anses normalt resp. onormalt slitage. Det är inte bara och tuta och köra och tro att man inte får fixa till bilen så den är i normalt slitage skick m.h. t. milen den gått den dagen den skall lämnas tillbaka.
Har ni som redan har privatleasing på Er Volvo inte tänkt i mina banor alls?
/Bo
Har ägt rätt många bilar vid det här laget och inte behövt reklamera någonting mellan år 2 och 3 (det är ju där det får betydelse). Det är främst första året saker går sönder pga tillverkningsfel.

Ett problem med Volvos privatleasing är att det är återförsäljaren som står för restvärdet, inte finansbolaget som exempelvis hos VW-gruppen. Det gör att ÅF har incitament att reparera så mycket som möjligt på kundens bekostnad. Oftast handlar det mer om att vilja byta ruta och serva på kundens bekostnad än att "uppfinna" fel. ÅF skiljer sig också i hanteringen, hur noga de testat med mera. Jag skulle vara mer tveksam baserat på detta vad gäller Volvo än att man inte omfattas av konsumentköplagen.
#1431778
Hej,
Har nu provkört en V90 T6 Recharge fred-lörd-sönd-månd. En Inscription-Inscription med 19 tum vinterdäck dubbfria.
Har några funderingar/frågor som kanske jag kan få svar på av Er, skall träffa säljaren nu på onsd för mina I-landsproblem/frågor osv. och ev. avslut:

1) Nyckellösa dörröppning/låsning blev jag aldrig vän med...
Ibland med handskar hände inget. En gång utanför ICA stod jag med matkassarna och försökte med tummen få upp dörren men inget hände, stod nog i 5 min för jag gav mig dän på att det skulle funka med handske på, till slut sa det klick och backspeglarna fällde ut sig och jag kunde öppna dörren. :-)
Andra gånger när det varit lite brådis har inte dörren öppnat sig eller så har det klickat till och backspeglarna var på väg ut för att sen vända och fälla in sig och så var det låst igen...
Tydligen gör jag nåt fel... min dumbom. :-D
Upplys mig snälla.

2) Ibland när jag körde på vägen t.ex. vid en omkörning kändes det som ratten levde sitt eget liv och liksom spjärna emot. Vad är det som händer?

3) Farthållaren och funktionen att hålla avståndet till framförvarande: där råka jag ut för en lite oväntad sak, körde väl i kanske 80 knyck när bilen framför mig svängde av lite abrupt på en parkeringsficka. Detta uppfattade min bil som en fara och bromsa in väldigt häftigt. Kändes nästan lite otäckt. Är det så det funkar (tydligen) men jag var inte alls beredd på så häftig inbromsning. Jag tyckte inte jag låg så nära framförvarande men kanske jag gjorde det.

4) Hade min demo bil Aktivt chassi med luftfjädring? Det lyckades jag aldrig lista ut. Se menybilderna nedan.
Säljaren hann inte tala om vad bilen var utrustade med. Man det var en V90 T6 Recharge "Inscription-Inscription".
I första bilden av menyerna nedan är det uppe i högra hörnet en ikon "ESC Sportläge" - är den inställningar för "Aktivt chassi med luftfjädring"?

5) Ingen sladdlös laddning av mobilen. Men det har jag läst skall finnas i V90. Är det bara Recharge som är undantagen eller...? Varför? Verkar ju inte riktigt klokt, på en Laddhybrid om någon borde det väl finnas?

6) Ljudet var bra med det s.k. Harman Kardon Premium Sound som satt i demobilen.
Bara nyfiken: är det nån som har värstingstereon Bowers & Wilkins ljudsystem (som väl är snudd på 3 gånger så dyr som Harman Kardon Premium Sound). Märks det verkligen för normala "Svensson-öron" med värstingen?

7) Oset från bensinvärmaren var förstås inget trevligt och avgaserna från den är orenade om jag förstått det hela rätt och det är ju konstigt att det är tillåtet av myndigheterna numera... Att inte Volvo har en elvärmare eller vad det kallas fattar då inte jag men det kanske inte funkar i Sverige med vårt relativt kalla klimat?

Panoramatak leta jag om nån bil hade hos min Volvoåterförsäljare men såg ingen. Får fråga säljaren på onsd. Är lite sugen på panoramatak nämligen.

Det är väl det jag grunnat på just nu.

/Bo
Bilagor
01_V90_meny.JPG
01_V90_meny.JPG (662.8 KiB) Visad 485 gånger
02_V90_meny.JPG
02_V90_meny.JPG (721.87 KiB) Visad 485 gånger
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1431779
bem skrev:2) Ibland när jag körde på vägen t.ex. vid en omkörning kändes det som ratten levde sitt eget liv och liksom spjärna emot. Vad är det som händer?
Lane Keeping Aid är det som drar i ratten. Går att stänga av som du ser i menyn.
bem skrev: Farthållaren och funktionen att hålla avståndet till framförvarande: där råka jag ut för en lite oväntad sak, körde väl i kanske 80 knyck när bilen framför mig svängde av lite abrupt på en parkeringsficka. Detta uppfattade min bil som en fara och bromsa in väldigt häftigt. Kändes nästan lite otäckt. Är det så det funkar (tydligen) men jag var inte alls beredd på så häftig inbromsning. Jag tyckte inte jag låg så nära framförvarande men kanske jag gjorde det.
Bilen kör försiktigare än vad du gör, framförallt vad gäller förflyttningar i sidled. Du ser ju att du kommer förbi lätt, men det gör inte farthållaren. Lösningen är att lägga foten lätt på gasen, då överskrider man farthållaren och bilen bromsar inte. Man vänjer sig. Till slut älskar man adaptiv farthållare och kan inte leva utan.
#1431783
1) Jag har sedan 10 dagar en V90CC och kommer från en V70. Råkat ut för samma sak om än inte i 5 minuter men å andra sidan inte handskar heller. Att öppna V70n var aldrig något problem.
Jag tror inte att varken du eller jag är nån dumbom.

5) Om jag fattat saken rätt så är det batterierna som ställer till det. Dom tar fysiskt upp upp den plats där den induktiva laddaren annars skulle sitta.

/Patric
#1431787
Signalera vid omkörning. Om du inte signalerar så tycker bilen att du ofrivilligt lämnar din fil.

Handtaget, rör inte gropen på utsidan när du skall öppna. Då låser den. Bara sätt in fingrarna på insidan och rör vid handtaget så låser den upp.
Många grabbar tag och petar även med handen/tummen där man låser samtidigt. Då blir det knas...
#1431795
Xanthopteryx skrev: tis 23 feb 2021, 06:52 Signalera vid omkörning. Om du inte signalerar så tycker bilen att du ofrivilligt lämnar din fil.

Handtaget, rör inte gropen på utsidan när du skall öppna. Då låser den. Bara sätt in fingrarna på insidan och rör vid handtaget så låser den upp.
Många grabbar tag och petar även med handen/tummen där man låser samtidigt. Då blir det knas...
Vet du vad jag min dumbom trott (enligt min egen lilla logik, utan att ha läst instruktionsboken):
den där fyrkantiga lilla nedsänkningen måste jag väl ha tummen nere i för att det skall fungera, öppna/stänga...
Kunde jag gjort mer fel? Men det var ju det mest logiska jag kunde lista mig till helt på egen hand...
Nu fick ni Er allt ett gott skratt Ni som redan har en V90? Men det bjussar jag på, lite kul skall Ni väl få ha. :-D
Ja, ja, men då vet jag hur det funkar då, Tack!
Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 32

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen