Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1471712
Bo, har du inte tänk på att den skärmar av bilarna då? Tänkte så du verkligen har den funktionen (ljuspaketet) när du inte visste vad jag prata om tidigare.

Mvh
Per
#1471759
Per,
Jo jag har ljuspaketet med LED ljus och det har adaptiv funktionalitet. Att ljuset växlar från hel- till halvljus och tvärt om är ju lätt att se men att mötande eller bil man hinner ikapp avskärmas är svårare märka som förare. Det är kanske det som en del bilister jag mött upplever som att ljuset är lite skarpt trots de blivit avskärmade. All automatik har sina förutsättningar för att funka som tänkt, om en situation är lite utanför förutsättningarna så kan det kanske bli lite haltande funktionalitet.
Jag har tänkt många gånger på att min V90 T6 Recharge Inscription 2022 är det inte bara att låna ut som alla mina föregående bilar kunnat göras utan problem. Den här bilen har så mycket finesser och saker man måste förstå hur det funkar och systemens begränsningar att man inte kan langa över nyckeln till vem som helst. Jag tycker bara det är kul med lite finesser men det kan kanske bli för mycket av det goda ibland. Nåväl det automatiska hel-/halvljuset vet jag hyfsat hur det funkar nu, men det krävdes lite körning i mörker innan polletten trilla ända ner och jag fatta bättre hur det jobbar i några vanliga situationer.
/Bo
#1471869
Ja det måste ju vara på vilka vägar man kör på som gör att det syns dåligt. Har då inga problem att se avskärmning men jag kör på vägar (E10 Gällivare) med skog i vägkanterna. Har man bara typ ängar eller liknande på sidorna så är det nog lite svårare.

Mvh
Per
#1471899
Jag fick i kväll se hur avskärmningen funkar. Jag låg bakom en bil i mörkret. Vi kom in i lätt dimma. Då såg jag ljuskäglorna på var sida om bilen framför och själva bilen var avskärmad.
/Bo
#1472216
Näe, hel-/halvljusautomatiken spelar spratt med mötande trafik. Efter att nyss ha mött två långtradare med några minuters mellanrum som bägge ljustuta på mig så slog jag av automatiken. På de landsvägar och under väderförhållanden jag är ute i f.n. funkar inte riktigt ljusautomariken, i alla fall inte på min V90 T6 Recharge Inscription 2022. Skall väl ge det fler chanser men jag vill inte åka omkring och irritera medtrafikanterna på landsvägarna jag trafikerar när det är mörkt.
/Bo
#1472267
SundanceKid,
Ja jag får nog be min personliga servicetekniker kika på om det är nåt felinställt i min bil på det automatiska hel-/halvljuset.
På väg hem ikväll från ett besök så fick jag ånyo bekräftat att automatiska hel-/halvljuset inte funkar som det ska: första långtradaren jag mötte på vägen hem ljusblinka åt mig fastän jag såg att ljuset bländades av. Lite senare kom en långtradare igen och samma visa, ljusblinka på mig fast ljuset avbländats automatiskt i god tid innan. Ytterliggare körning och en personbil ljusblinka åt mig. Då fick jag nog av ljusautomatiken och slog av den. Därefter blev det manuellt avbländande och helljus resten av resan hem. Inte nån ljusblinka åt mig. Det är nog bevis för mig att mitt automatiska hel-/halvljus nog måste ses över fastän bilen ny (levererades 21 aug 2022).
Min amatörgissning är att ljuset antingen behöver justeras så det inte lyser så högt på halvljus eller att LED-ljuset lyser för skarpt på halvljuset när automatiken sköter det. På manuellt halvljus är det ingen som ljustutat för de är bländade.
Man kan undra om det är Google Android Automotive som inte är riktigt inkört än som är ”hjärnan” som styr ljusautomatiken? Ni andra som ljusautomatiken fungerar på Er bil, har ni Sensus infotainment?
/Bo
#1472476
Kan meddela att min förra bil. En v60 var urusel med helljus automatiken. Inget fel sa Volvo. Jag tröttnade och sålde bilen. Kör nu en v90 som funkar mycket bättre. Även den v60 jag hade innan förra v60n var riktigt bra.

Har du tur räcker det med en kalibrering av sensor/kamera. Har du otur hamnar du i samma skit som jag.
#1472552
Inne på min andra V90 med adaptivt helljus. Hade först en 2017 och har nu en 2021 late båda med Sensus . Det finns några begränsningar som jag har märkt eller tycker mig ha märkt.

- All teknik som bygger på kameror fungerar sämre i dåligt väder. Gäller även det adaptiva helljuset. Det står en del om detta i manualen också.

- Jag upplever att systemet har svårare att känna av lastbilar typ julgranar. Antar att man har ett antal mönster på ljuskällor som man identifierar men julgranarna passar inte alltid in. 2021’an hanterar detta bättre än vad 2017 gjorde. 2017 upplevde jag blev bättre efter hand, troligtvis genom uppdateringar. I början räckte det med en lysande åkeriskylt på taket på lastbilen för att bilen inte gick över till halvljus.

- Det fungerar sämre på kuperade vägar där mötande kan komma högt eller lågt i synfältet. E18 mellan Kristinehamn och Karlskoga är ett exempel.

- Hastigheten påverkar också. Den adaptiva funktionen försvinner för mig runt 120 km/h enl min erfarenhet.

- jag tycker också att den adaptiva funktionen försvinner om man kör lite drygt 100 km/h en lite längre stund. Jag kan inte säga varför. Den brukar komma tillbaka om man hamnar bakom en lastbil eller kör genom en stad.

Totalt tycker jag att adaptivt helljus fungerar bra när man använder det under rätt förutsättningar och lär sig vilka begränsningar som finns. Jag vill inte vara utan även om jag gärna vill se förbättringar.
#1472599
Jyx skrev: tor 04 nov 2021, 13:33 Inne på min andra V90 med adaptivt helljus. Hade först en 2017 och har nu en 2021 late båda med Sensus . Det finns några begränsningar som jag har märkt eller tycker mig ha märkt.

- All teknik som bygger på kameror fungerar sämre i dåligt väder. Gäller även det adaptiva helljuset. Det står en del om detta i manualen också.

- Jag upplever att systemet har svårare att känna av lastbilar typ julgranar. Antar att man har ett antal mönster på ljuskällor som man identifierar men julgranarna passar inte alltid in. 2021’an hanterar detta bättre än vad 2017 gjorde. 2017 upplevde jag blev bättre efter hand, troligtvis genom uppdateringar. I början räckte det med en lysande åkeriskylt på taket på lastbilen för att bilen inte gick över till halvljus.

- Det fungerar sämre på kuperade vägar där mötande kan komma högt eller lågt i synfältet. E18 mellan Kristinehamn och Karlskoga är ett exempel.

- Hastigheten påverkar också. Den adaptiva funktionen försvinner för mig runt 120 km/h enl min erfarenhet.

- jag tycker också att den adaptiva funktionen försvinner om man kör lite drygt 100 km/h en lite längre stund. Jag kan inte säga varför. Den brukar komma tillbaka om man hamnar bakom en lastbil eller kör genom en stad.

Totalt tycker jag att adaptivt helljus fungerar bra när man använder det under rätt förutsättningar och lär sig vilka begränsningar som finns. Jag vill inte vara utan även om jag gärna vill se förbättringar.
Detta är exakt min erfarenhet också v90cc -19.
Rullande julgranar identifieras inte som mötande trafik. Tycker ibland den är lite för sen att blända av vid mötande trafik också, många hinner helljusblinka. Däremot identifierar den bakljus på framförvarande bil otroligt tidigt.

För mig funkar inställningen "långsam" bäst (Endast sensus som har den inställningen vad jag förstått). Då är den inte lika aggresiv på att "blända på" så fort den får chans, ibland rakt framför mötande bil.

Automatiken funkar också dåligt för mötande äldre bilar med svaga halogenljus. Även enögda funkar det dåligt med.

Som sagt, det finns potential till förbättring, men skulle inte vilja vara utan funktionen
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 32

Vilket variant av insprutning är där? &A[…]

Jag har också en V60 T3 automat med 1,5-li[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]