Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1466270
PaleoProgrammer,
Ja man vet ju inte säkert förrän man provat med och utan akustikrutor hur de påverkar i detta fall.
Jag tycker ljudet i min V90 T6 Recharge Inscription 2022:a är helt OK.
/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
#1466355
Lite komisk visning från Volvo Cars appen (har senaste versionen) efter att ha haft bilen på laddning hela kvällen. Kan det bli mer felvisning av hybridbatteriets laddstatus och uppskattad räckvidd? Var får appen knasvärdena ifrån…? ;-)
/Bo
Bilagor
337A24C6-3E85-4472-9E5A-34DA8A9AAF97.png
337A24C6-3E85-4472-9E5A-34DA8A9AAF97.png (18.59 KiB) Visad 580 gånger
#1466357
En körning ikväll 29 sept. 2021:
+11 grader utomhustemp, lätt regn, asfalt på plattmark. Kupetemp +20. Radion på, intervalltorkaren på.
Körde på farthållaren i 45 km/h (nära snittfarten 46 km/h WLTP).
Räckvidd på Pure körläge: 48,3 km.
Trodde nog jag skulle komma längre eftersom jag körde så långsamt.
/Bo
#1466358
Bra räckvidd ändå, givet förutsättningarna, alldeles för kallt och dessutom våt vägbana. Nu kommer du bara att se kortare och kortare räckvidd tills våren kommer till Värmland.
#1467354
Då var de tider jag haft i Timers i min Volvo Cars appen borta, av sig själv. Visst bara lägga dit nya igen. Men det går tyvärr inte lite ett smack på appen längre. Från ena dan till den andra vet man inte vad som kommer funka, vad som försvunnit som fanns dagen innan.
Synd när jag hade en fullt fungerande app (Volvo Cars appen) med min V70 MY 14. Men i nya V90 T6 Recharge 2022 jag nu använder (med Goggle Android Automotive om det nu kan ha nån betydelse) är appen ett (en) riktigt bottennapp (bottenapp). Kan bara bli bättre, så mycket sämre än det är nu vet jag inte om det kan bli. Vet faktiskt inte vad jag skall ha appen till f.n. Få funktioner men de få som finns funkar ju knappt som de ska eller inte alls.
Egentligen klarar man sig utan appen men jag har väl blivit lite bortskämd med förra bilen där Volco Cars appen funka bra och före dess Volvo On Call appen funka också i det stora hela bra.
Känns lite som Volvo börjat om på ruta 1 med appen för Google Android Automotive utrustade bilar såsom jag ser det. Fastän detta infotaimentsystem väl funnits i åtminstone ett och halvt år i XC40 ren elbil. Skynda långsamt är nog bra inland men kanske inte här? ;-)
Borde det inte bli dags för att visa vad appverkstan hos Volvo kan, för att få en stabil app och få in funktionerna i appen som funnits och finns för Sensus baserade bilar. Jag vet Volvo har en lista med funktioner som skall komma för Google-bilarna men än har det väl inte kommit nån funktion enl listan?
Det jag inte gillar är snigelfarten att få ordning på appen (för Google-bilarna).
/Bo
#1467769
Kollade om det gick ordna så jag kunde ladda min laddhybrid (V90 T6 Recharge 2022) på jobbet. Gick inte, hyresvärden skulle kunna sätta upp en laddbox åt vårt företag men det skulle sen kosta företaget 1000 kr per månad. Det skulle dras på min lön sa arbetsgivaren. Jösses. Jag är på jobbet 1 dag i veckan f.n. så 4 laddningar kanske 11 kWh x 4, säg 50 kWh per månad. Säg 2 kr per kWh så ström för 100 kr. Verkar inte som en del arbetsgivare trots prat om minskad miljöpåverkan bryr sig ifall det kostar lite. Infrastrukturen på en arbetsplats är inte mitt kostnadsansvar, betala för elen jag förbrukar gör jag gärna.
Vissa hyresvärdar verkar ha hutlösa priser för att laddbox skall finnas vid en parkeringsplats. Får nöja mig ladda hemma och åka på el den sträcka som går (ca. 50 km under ideala förhållanden). Man kan undra hur trögt det är generellt att kunna ladda elbil eller laddhybrid på jobbet? Kanske bara i mitt fall som ingen vilja finns få till möjlighet för anställd ladda på jobbet. Lite synd det inte gick i mitt fall på rimliga villkor för mig. Behövs nog fler laddhybrider och elbilar innan arbetsgivare och hyresvärdar börjar fixa infrastruktur för laddning på jobbet gissar jag.
Ren elbil löser såna här problem i regel men nu ville jag inte ha det än, laddhybrid passade mig bättre f.n., nästa gång kanske ren elbil om det blir nån mer bil.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1467773
Lite kul idag med min V90 T6 Recharge 2022:
Körde 6 mil på ”Behåll” i Körläget till jobbet dvs. ingen ström från hybridbatteriet tas då, man kör bara på bensinmotorn. När jag kom till jobbet efter 6 mils körning visade förardisplayen jag kunde köra 300 km på bensin, se bild 1 nedan. Batteriet fortfarande fulladdat.
När jag åkte hem körde jag på Hybridläge, så batteriet var tomt när jag kom hem eftersom jag åkte 6 mil och batteriet räcker 4-5 mil beroende på fart och temp ute bl. a. När jag kom hem visade förardisplayen jag kunde köra 320 km på bensin trots att jag kört 6 mil hem, se bild 2 nedan. Jag kunde alltså köra 2 mil längre trots att jag kört 6 mil visserligen i Hybrid körläge men ändå. Lite skum beräkning av bilen. Jag tycks ha en evighetsmaskin. :-D
Kanske var tempskillnaden 13 resp 11 grader ute när jag körde till resp. från jobbet som påverkar plasttankens volym så bränslegivaren visar lite olika? Innan modellår 2022 var bränsletanken i stål på V90 Recharge, nu är den i plast.
/Bo
Bilagor
E7779836-311A-422A-A1C2-CB83A4637209.jpeg
E7779836-311A-422A-A1C2-CB83A4637209.jpeg (1.33 MiB) Visad 393 gånger
4A1F476C-A7D4-4908-B085-5D8F686F3B5B.jpeg
4A1F476C-A7D4-4908-B085-5D8F686F3B5B.jpeg (1.76 MiB) Visad 393 gånger
#1469635
Hip som happ dök meddelande upp på förardisplayen igen om att Däcktrycksystemet kräver Service. Det är inte första gången detta meddelande dyker upp på skärmen. Jag tycker mig se ett mönster: om man kalibrerat däcken vid en viss temperatur och det sen blir betydligt varmare eller kallare, då kommer detta meddelande nedan.
Bara mitt bondförnuft som säger mig detta, för det är just i de situationerna meddelandet dyker upp hittills. Har varit så här sen dag 1 (21 aug. 2021 då jag hämta ut bilen, V90 T6 Recharge 2022).
/Bo
Bilagor
E025DD20-EB66-4865-A7BB-D9E8279B97E9.jpeg
E025DD20-EB66-4865-A7BB-D9E8279B97E9.jpeg (1.7 MiB) Visad 290 gånger
#1469643
bem skrev: om man kalibrerat däcken vid en viss temperatur och det sen blir betydligt varmare eller kallare, då kommer detta meddelande nedan.
Vilket är rimligt eftersom däckstrycket påverkas en hel del av temperaturen. På grund av detta måste en viss tolerans finnas inbyggt i systemet. Kanske är dessa något för små i din programvaruversion.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 32
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]