Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1465995
pergrein skrev: sön 26 sep 2021, 08:46 Tre pip är att den inte känner av någon nyckel.

Mvh
Per
Skumt, bilnyckeln låg i byxfickan. När jag några sekunder senare istället låste upp bilen genom hålla i dörrhandtaget så låste bilen upp sig, så då behaga bilen känna av nyckeln i byxfickan. Synes som kontakten mellan nyckeln och bilen är lite shaky. Får väl leva med detta kanske för jag vet inte om jag kan göra nåt åt problemet, bilen är ju ny liksom nyckeln. Rätt många gånger jag varit och handlat vid det här laget och svept med foten vid bakre kofångaren där sensorn sitter men bara pip-pip-pip (fastän jag har bilnyckeln i fickan). Så har jag som förr på gamla goda tiden med förra V70 behövt öppna bakluckan manuellt i alla fall. Man kanske skulle hänga bilnyckeln i ett band runt halsen, istället för att ha den i byxfickan, och hänga ut halsbandet i god tid utanpå jackan så när man är framme vid bilen så har nyckeln och bilen inte annat än luftmolekyler mellan sig, då kanske bilen hittar nyckeln. :-)
/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
#1465998
Lövet skrev: sön 26 sep 2021, 11:54
bem skrev:2) Idag när jag kom och körde i godan ro dök det upp i förardisplayen: "Det automatiska halvljuset är inte tillgängligt".
Kan bli så pga ljusförhållanden eller väder ibland
OK, bra veta att det kanske inte är så ovanligt meddelande. Inget man kan göra mer än trycka OK i meddelandet på förardisplayen. Kör alltid med ljusvredet på AUTO och det skall väl vara OK, kollade i handboken och det är det rekommenderade läget. Jag har ju även ljuspaket:
LED-helljusstrålkastare utan att blända andra genom att ständigt anpassa ljusmönstret. Man kan låta helljuset vara påslaget hela tiden, när man möter eller närmar dig en annan bil för då anpassar strålkastarna precis så mycket av ljuskäglan som behövs för att inte den andra föraren ska bländas. För att ytterligare förbättra sikten i kurvorna vrider sig strålkastarna också när man svänger för att belysa vägen framför bilen.
Jag har dock inte än provat att ha heljuset påslaget hela tiden genom att välja läget längst framåt på ljusvredet (symbolen med en strålkastare med ett A på).
/Bo
#1466012
Tips:
Notera ner alla problem. Detaljerat. Skicka sedan skriftligt till verkstaden när du fått ihop en bunt. Minst ett tag innan nästa service. Är det mer allvarliga fel så skicka direkt såklart.
Spara all konversation.
Har du bara rapporterat in felen innan garantin går ut så gäller garantin ändå, även ett år efter, om de inte fått fason på sakerna.
#1466014
Xanthopteryx skrev: sön 26 sep 2021, 21:26 Tips:
Notera ner alla problem. Detaljerat. Skicka sedan skriftligt till verkstaden när du fått ihop en bunt. Minst ett tag innan nästa service. Är det mer allvarliga fel så skicka direkt såklart.
Spara all konversation.
Har du bara rapporterat in felen innan garantin går ut så gäller garantin ändå, även ett år efter, om de inte fått fason på sakerna.
Japp, skall göra det. Har lite på strullistan, skall nog ta det med min mek när jag byter till vinterdäck i senare halvan oktober, då skall han få en A4 med de punkter som strular eller har strulat (vissa strul kommer och går också).
/Bo
#1466156
Provar att slänga in en fråga här! Ni som har laddhybrid, upplever ni något resonansljud från hjulhusen/vägljud? Har tidigare haft v90 med ganska mycket av denna varan, gillade bilen i övrigt och funderar på om laddhybriderna kan ha andra egenskaper när det gäller akustiken i kaross och hjulhus och hur vägljuden förstärks.
#1466180
Jag har haft två V90 tidigare, en V90 D5 och en V90 CC D4 båda med laminerade rutor och inga problem med resonansljud. Nuvarande V60 T8 har också laminerade rutor och inga resonansljud med 19-tums sommarhjul. När jag fick på 18-tums Nokian Hakka R3 dubbfria vinterhjul i vintras så uppstod ett mycket störande vinande ljud.
Ljudet minskade med antal körda mil och försvann helt efter 300-400 mil.
Jag upplever hybriden som mycket tyst förutom vid kallstart av bensimotorn.
#1466211
Jag släppte ur luft i framdäcken till 2,4 bar (från 2,6 bar) så försvann ett sjungande ljud från däcken på asfalt, på min V90 T6 Recharge Inscription 2022.
Har 19 tum sommarhjul med 245/245 R19 Michelin Primacy 4, såna här hjul:
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... /all/L.H.D

Vinterhjul jag skall hänga på är 18 tum som funkar utan ladda in ny mjukvara för hastighetsjustering (har min Volvohandlare kollat upp) med Nokian Hakkapelitta senaste nr, såna här:
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... /all/L.H.D

Är laminerade rutor på min V90, lite hjälper det nog att få lite tystare i kupén. Har tidigare haft några V70 utan och med laminerade rutor.
Provkör en V90 Recharge så märker du nog om bilen är tillräckligt tyst för Dig. Och är det sjungande ljud släpp ur luft till 2,4 bar.
/Bo
Bilagor
5317F422-E450-492F-A00D-3C851FD83A2C.jpeg
5317F422-E450-492F-A00D-3C851FD83A2C.jpeg (1.29 MiB) Visad 342 gånger
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1466265
Provade olika däcktryck, allt mellan 2,2 och 2,8 och inget hjälpte på min v90, men håller med om att lite lägre tryck i alla fall inte gjorde det sämre. Hade akustikrutor och luftfjädring vilket inte heller hjälpte...undrar om inte akustikrutor till och med kan förstärka upplevelsen av ljuden. Det är nog provkörning som gäller...
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 32

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]