Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1461837
Rathmuth skrev: ons 01 sep 2021, 20:29 @bem, TPMS beter sig underligt i min v90 -22 också. Har fått varningen du fotograferat 3-4 gånger sedan jag hämtade ut bilen för 5-6 veckor sedan
Tack för infon. Kanske en ”egenskap” bilen har att titt som tätt varna om TPMS service behövs. Brukar ju heta så ibland när det är nåt knas med Volvobilar.
Har du fyllt på eller släppt ut luft i nåt/några däck sen du fick bilen?
Jag släppte ju ur från 2,6 bar till 2,4 bar i framhjulen samma dag jag hämta min bil för en och enhalv vecka sen. Fick varning dagen därpå att TPMS behövde service. Var varmt den dagen minns jag liksom det var den andra gången i söndags. Vet inte om det kan ha nåt med värmen ute att göra så TPMS får spatt när det är riktigt varmt ute.
/Bo
#1461933
Har fastnat för en laddbox nu jag tror kan funka bra och även kunna användas en bit i framtiden (om det skulle bli en ren elbil i nån gång, man vet aldrig). Min V90 T6 Recharge Plug-in Hybrid går ju bara ladda långsamt (bilen tar emot max 3,7 kWh) och batteriet är 11,6 kWh. Men jag tänkte det kan vara lika bra installera en laddbox 11,1 kWh för 3-fas 16 Ampere med dynamisk lastbalansering och fast laddkabel (blir risk nån snor laddkabeln om man har en lös och säkert glömmer den vid laddboxen ofta). Har kollat vad elfirman i stan kan installera för laddboxar och det var faktiskt en hel del eftersom de hör till "Elkedjan".
Jag har fastnat för Charge Amps Halo 11 kWh, med dynamisk lastbalansering:
https://www.chargeamps.com/sv/produkt/halo/
Verkar ha allt jag önskar som upp till 11 kWh (även om min bil bara kan ta emot 3,7 kWh), dynamisk lastbalansering, robust i aluminium (och hyfsat liten och lätt 4 kg), IP66 + drifttemperatur: -25°C till +45°C, 7,5 meter laddsladd (den längden måste jag ha), skydd mot felströmmar ett DC-skydd är integrerat i laddstationen så en extern jordfelsbrytare typ A behövs som tillsammans får samma funktionalitet som och ersätter kravet på jordfelsbrytare typ B, har även Wi-Fi och app så man kan se och ställa in diverse saker i appen, den har även ett vanligt shuckouttag 230 volt samt belysning vilket kan vara bra att ha, tillverkad i Sverige om det nu kan vara positivt (kanske de anpassat den lite extra efter nordiskt klimat). Har inte hittat nån direkt svaghet "på papperet". Om nån har en sån sån här Charge Amps Halo vore det trevligt att höra plus och minus med den laddboxen.
Den kostar om jag inhandlar den från lokalt elföretag i min stad ca. 12 500 kr inkl. moms inkl. montering och med skattereduktionen för grön teknik (50% avdrag på både arbetskostnaden för installationen och själva laddboxen). Gäller väl passa på så länge denna skattereduktion finns kvar.
/Bo
#1461936
bem skrev:Den kostar om jag inhandlar den från lokalt elföretag i min stad ca. 12 500 kr inkl. moms inkl. montering och med skattereduktionen för grön teknik (50% avdrag på både arbetskostnaden för installationen och själva laddboxen). Gäller väl passa på så länge denna skattereduktion finns kvar.
Vilket motsvarar 25.000kr vilket är ren och skär ocker. Vi måste sluta betala den typen av pengar. Du kan köpa easee box här för 6.995kr https://www.efuel.se/products/easee-lad ... 4987749428 med standardinstallation. Sladden kan låsas fast i boxen men det ingår inte en sladd. Räkna en tusing extra kanske.

Alla boxar har i princip samma funktionalitet och säkerhet. De har samma jordfelsbrytare och laddstyrning (som oftast redan finns i bilens app numera ändå)
#1461945
Lövet,
Tackar för info och länk.
Som du märker är jag Rookie på laddbox och har ingen känsla alls vad som är vettiga priser f.n. men det går ju spana runt och jämföra. Jag vill helst att lokala elföretaget i stan gör installationen, om det skulle bli strul i framtiden får man nog hyfsat snabb hjälp.
I och med att de ingår i "Elkedjan" har jag då dessa laddboxar att välja på, tyvärr inte den du gav länk till:
https://www.elkedjan.se/laddvaljaren/privat-villa/
(Scrolla ner en bit på sidan du hamnar på så visas alla laddboxar de erbjuder inkl installation.)

En fördel med den laddboxen du gav länk till är att den har 5 års garanti, Charge Amps har bara 3 års garanti på sitt.
Men en nackdel med den du gav länk till är att dynamisk lastbalansering kostar extra (ca. 1500 kr och den har vissa krav). Finns paket med sån laddbox du tipsa om inkl laddsladd 7,5 meter och sladdhållare för 8 443 kr men då ingår inte dynamisk lastbalansering (kostar som sagt 1500 kr extra). Det drar iväg lite extra i pris när man önskar dynamisk lastbalansering.
https://www.efuel.se/products/paketerbj ... ion-50-rot

/Bo
#1461951
bem skrev:Det drar iväg lite extra i pris när man önskar dynamisk lastbalansering.
Har du så liten marginal i huset? Jag har ingen lastbalansering alls och eftersom man till 99% laddar nattetid så är det i praktiken inget problem. När det är iskallt kan man dock inte ladda bilen samtidigt som man lagar mat och tvättar mm. Man får tänka lite själv. Har 20A huvudsäkring i mitt hus. Har fått byta 2st huvudsäkringar totalt. Kostnad - 20 spänn kanske? ;-)
#1461968
Lövet skrev: tor 02 sep 2021, 18:43
bem skrev:Det drar iväg lite extra i pris när man önskar dynamisk lastbalansering.
Har du så liten marginal i huset? Jag har ingen lastbalansering alls och eftersom man till 99% laddar nattetid så är det i praktiken inget problem. När det är iskallt kan man dock inte ladda bilen samtidigt som man lagar mat och tvättar mm. Man får tänka lite själv. Har 20A huvudsäkring i mitt hus. Har fått byta 2st huvudsäkringar totalt. Kostnad - 20 spänn kanske? ;-)
Har 16 ampere huvudsäkringar. Sällan de "går".
Men lika bra jag har lastbalansering så slipper jag bry mig så mycket vad jag drar igång samtidigt i huset som spis, tvättmaskin, bastu osv. Kan ju bli lite sent med sånt ibland men inte mitt i natten. :-D
/Bo
#1462765
Jag hann ha min V90 T6 Recharge 2022 Plug-in Hybrid Inscription i knappt 2 veckor innan det kom en större uppgradering av V90, nämligen större batteri på 18,8 kWh (tidigare 11,6 kWh) och kraftfullare elmotor på 145 hk (tidigare 87hk). Lite annat som uppdateras också. Tror nog jag var en av de allra första med V90 Recharge 2022 borta i mina krokar i alla fall men utvecklingen går fort och till det bättre. Den som beställer en V90 Recharge idag får alla nya godsakerna. Troligen får man värmepump också som tar energin från stora högvoltsbatteriet. Nu blir V90 verkligen en drömbil tycker jag så den nog kan konkurrera nästan förbi sina värsta laddhybridkonkurrenter om nu inte Volvo höjer priset rejält i och med förbättringarna. Räckvidd på upp till 86 km på V90 Recharge är inte fy skam (S90 Recharge 87 km), XC60, XC90 och S60 Rechargebilarna får också de nya godsakerna med lite varierande räckvidd på el. Helt plötsligt har Volvo fått till det som har legat deras laddhybrider i fatet. Har man gått och funderat på en t.ex. en V90 Recharge men varit tveksam till den relativt korta räckvidden på el och värmelösningen så är det väl inte så mycket fundera på längre? Om ekonomin tillåter en ny bil.
Som jag fattar det kvalar V90 med nyheterna in och får laddhybridbonusen som annars varit i fara utan uppgraderingen.
/Bo
#1465847
Några "konstigheter" med min V90 T6 Recharge Inacription 2022:a som jag haft 1 månad nu:
1) Rätt ofta funkar inte öppning/stängning av bakluckan med att svepa med foten mot-under bakre vänstra delen av kofångaren, jag ser att bilen reagerar men det kommer bara pip-pip-pip och inget mer händer. Om jag då vill stänga+låsa med knappen på undersidan bakluckan när den är öppen så piper det också istället för att stänga och låsa. Det är inte alltid detta händer men rätt ofta, senast idag. Ett fel som kommer och går och inte alltid repeterbart.
2) Idag när jag kom och körde i godan ro dök det upp i förardisplayen: "Det automatiska halvljuset är inte tillgängligt".
Nähe inte det nej. Körde en stund och till slut försvann meddelandet av sig själv. Vi får väl se om det meddelandet kommer tillbaka. Körde hem och parkera bilen, hade ingen lust att kolla om nåt med ljuset var knas. Kollar nästa gång om meddelandet kommer och det då finns möjlighet kolla på om det verkligen är nåt problem med halvljuset.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1465914
bem skrev:2) Idag när jag kom och körde i godan ro dök det upp i förardisplayen: "Det automatiska halvljuset är inte tillgängligt".
Kan bli så pga ljusförhållanden eller väder ibland
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 32

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]

Skulle gissa på hybrid batteriet blivit s&au[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]