Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1477978
Xanthopteryx skrev: ons 08 dec 2021, 17:58 Vad kul att saker fungerar bättre!
Nästa gång ;-) det strular så får du testa proceduren att nollställa bilen. =)
Näe ingen mer "nollställning" (fabriksåterställning) av bilen för min del... lite för mycket jobb. Man blir ju av med precis alla kontouppgifter och inställningar så... Gäller hålla reda på det innan man gör det i så fall, vilket jag i och för sig hade koll på.
Jag fick svar idag från en tjej, en kundrådgivare på Volvo Customer Care Center, med detaljerade instruktioner hur man gör en fabriksåterställning och ny parkoppling mellan Volvo Cars appen och bilen. Saker måste göras i rätt ordning annars får man inte till det. Det spar jag för framtiden men jag vill helst inte behöva göra nån mer fabriksåterställning. För vana användare är det säkert en piece of cake men när man gör det för allra första gången som mig så får man allt hålla tungan rätt i mun. Lär av mina misstag och lär av att det går rätta till det hela om man raderat Volvo Cars appen på en Google-bil. Men ta hjälp av Volvos tekniska support, det blir säkrast och går snabbast. Man behöver ha bägge nycklarna med sig i bilen när man skall skrida till verket.
/Bo
#1478294
Härligt väder, snö... som jag gillar. Bilen "insnöad" i natt lite lätt. Nu kommer bilen stå mycket på sin plats vid villan för nu skall vi jobba på distans igen på vårat jobb. Förra gången var jag inte på jobbet på ett och ett halvt år... livet som ensamvarg med arbetsuppgifter var väl sisådär men går väl an. :-)
Hittills inga "problem" med min V90 T6 Recharge Inscription MY22 efter fabriksåterställningen, heller inga problem med Volvo Cars appen (jag har ju senaste version 5.8.0 som kom häromdagen) efter ominstallationen.
Ikväll blir det väl ut och slira lite på vägarna i stan, handla lite och så. Dubbdäcken jag har på, nya Hakka 10, på 18 tum hjul, "biter" bra det jag märkt av hittills (har haft dubbdäcken på i ca. en och en halv månad). Bra med dubbdäck på en laddhybrid som min som har eldrivningen på bakhjulen, kör man på Pure körläge (bara el) så spinner det inte lika lätt på bakhjulen i vinterväglag. Men jag bor där det ofta är vinterväglag på vintern så dubbdäck är det som gäller för mig ändå.
Laddluckan på bilen är full med snö, den får man passa noga med om det slår om från blidväder till köldgrader så man kan dra ut laddkontakten och även kunna stänga luckan.

/Bo
Bilagor
V90-T6-Recharge-2022_2021-12-10.JPG
V90-T6-Recharge-2022_2021-12-10.JPG (3.55 MiB) Visad 434 gånger
#1478508
Volvo Cars appen startar värmaren blixtsnabbt sen fabriksåterställningen av min bil och nyinstallation av appen efter den lyckade parkopplingen igen mellan appen och bilen. Inte dåligt. Att appen installerades i senaste version 5.8.0 kan ha gjort sitt till. Starta nyss värmen i min V90 T6 Recharge MY22 med appen. Värmaren gick igång direkt.
Till och med Keyless fotöppningen av bakluckan när man sveper med foten under bakre kofångaren funkar nu, väldigt sällan det funkat tidigare.
Skall prova fjärrstart av bilmotorn senare, det har inte funkat än sen den möjligheten kom i appen för några veckor sen (för Goggle-bilar som min).
/Bo
#1478599
Jösses vad man eldar för ”kråkorna” när man startar klimatanläggningen för uppvärmning av kupen via Volvo Cars appen . I mitt fall när bilen är ansluten med laddsladden på min V90 T6 Recharge MY22.
Där bilen står hemma vid garaget är det en uppsmält rektangel aningens större än bilen. Kanske kvarterets katter ligger och värmer sig under min bil när jag kör värmaren…? :-)
/Bo
Bilagor
DE7F2BB6-440D-47F5-899F-6755052912A9.jpeg
DE7F2BB6-440D-47F5-899F-6755052912A9.jpeg (3.4 MiB) Visad 372 gånger
#1478822
Jag prova fjärrstart av bilmotorn i går, det har inte funkat än sen den möjligheten kom i appen för några veckor sen (för Goggle-bilar som min).
Resultat: se bilden nedan.
Jaså appen anser att motorn inte fungerar som den ska. Tycker motorn går utmärkt, så appen och jsg är nog oense. :-)
Tror det är helt i sin ordning med Google-bilarna att det ännu inte kan fungera. Volvo har helt enkelt inte fått till fjärrstart av bilen (motorn) på Google-bilar än trots möjligheten finns numera i Volvo Cars appen.
Men i morgon skall min bil (V90 T6 Recharge 2020) in till min Volvoverkstad så skall min Volvomek kika på detta problem och även kika på det automatiska helljuset som verkar blända mötande bilister. Vi får se hur det går med dessa två problem.
Annars funkar min bil otroligt bra f.n., det är nästan för bra för att vara sant. Kan inte se det är annat än fabriksåterställningen tidigare i veckan som gick. Jag har inte sett det kommit nån updatering OTA (over the air) som han ha löst det strul och instabilitet som många funktioner haft i min bil.
Nu är det bara hoppas det håller i sig som bilen funkar f.n. Jag håller tummarna.
/Bo
Bilagor
3F0F65E4-F70C-4DF6-BE59-D65B4F26EB73.jpeg
3F0F65E4-F70C-4DF6-BE59-D65B4F26EB73.jpeg (89.04 KiB) Visad 316 gånger
#1478892
Nu har min V90 T6 Recharge varit inne på lokala Volvoverkstaden.

1. Bilen hade inte senaste mjukvaran, version 1.8, så den ladda min Volvomek in i bilen. Den har inte kommit in via OTA (Over The Air) tidigare för det kollar jag med jämna mellanrum. Vissa uppdateringar måste man ju in till verkstad för att få, alla går inte få via OTA, det här var nog en sån.

2021-12-06
Uppdateringar i mjukvaruversion 1.8
Optimering av motorstyrsystem.
Förbättrad detektering av fotgängare och cyklister.
Förbättringar av förarstödsfunktionerna Pilot Assist och adaptiv farthållare.
Ny felsymbol för frontalkrocksvarnaren för förardisplayen (lagkrav).
Förarlägen som visas på förardisplayen är nu tillgängliga på kinesiska.

Resultat:
Det går nu starta bilen (motorn) via Volvo Cars appen. Det gick inte tidigare (fram tills idag innan ny mjukvara installerades).
Jösses vad förvånade jag blev när motorn drog ingång, jag stod invid bilen då. Hör här:
https://www.youtube.com/watch?v=9NpOvoaH71E

2. Automatiska helljuset tycks ha OK ljusbild enligt meken men han sa mjukvaran kan påverka hur snabbt det bländas av t.ex. Han bad mig prova nu och återkomma om folk ljusblinkar på mig fortfarande.

3. Backspegeln, högra, som tidigare inte fällde in sig under flera dar, funkar sen några dagar, och meken tror väl inte det är nåt fel på backspegeln. Om det händer igen får jag återkomma till meken.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1478895
Startmotorerna låter verkligen helt annorlunda numera. Men inte för att vara elak, men varför skulle man vilja fjärrstarta bilen? Det är dåligt för bilen att startas kall på tomgång och stå still och det blir inte varmt heller förrän efter en evighet. Har aldrig fattat den funktionen.
#1478902
Låt oss först bortse från att det är olagligt att fjärrstarta bilen. Tomgångskörning är som bekant inte tillåtet i Sverige.

Jag använder ("hypotetiskt") funktionen vid två tillfällen. Det första är när det är varmt ute, och jag vill komma in i en sval bil. Det andra fallet är när det är kallt ute, och jag är ute och jagar. Beroende lite grann på behov av hundar kan mina hundar få ligga rätt länge i bilen. I första hand använder jag då dieselvärmaren, men ibland är det inte möjligt att hålla batteriet tillräckligt laddat för att köra flera perioder med dieselvärmaren. Då är det bra att kunna starta bilen och låta den gå 15 minuter på tomgång.
#1478905
Lövet skrev: mån 13 dec 2021, 12:27 Startmotorerna låter verkligen helt annorlunda numera. Men inte för att vara elak, men varför skulle man vilja fjärrstarta bilen? Det är dåligt för bilen att startas kall på tomgång och stå still och det blir inte varmt heller förrän efter en evighet. Har aldrig fattat den funktionen.
För mig är det en extra möjlighet när jag åker skidor på vintern, kan hända bränslevärmaren inte startar men bilen går starta fjärrledes. Då kan man ju få en varm bil den vägen.
Vi får väl se hur användbart det är, att starta bilen ute i skogen emellanåt.
Bränslevärmare kräver att det är bra kräm i batteriet. När bränslevärmaren inte går starta (p.g.a. för låg spänning i batteriet gissningvis) brukar alltid bilen gå att starta, Volvo som designat det så att det skall finnas såpass mycket kräm kvar i batteriet att bilen skall gå att starta även om bränslevärmaren inte kan starta för att batteriet inte har nog mycket kraft kvar.
Låter det vettigt?
/Bo
#1478913
Malmstroem skrev: mån 13 dec 2021, 12:56 Låt oss först bortse från att det är olagligt att fjärrstarta bilen. Tomgångskörning är som bekant inte tillåtet i Sverige.

Jag använder ("hypotetiskt") funktionen vid två tillfällen. Det första är när det är varmt ute, och jag vill komma in i en sval bil. Det andra fallet är när det är kallt ute, och jag är ute och jagar. Beroende lite grann på behov av hundar kan mina hundar få ligga rätt länge i bilen. I första hand använder jag då dieselvärmaren, men ibland är det inte möjligt att hålla batteriet tillräckligt laddat för att köra flera perioder med dieselvärmaren. Då är det bra att kunna starta bilen och låta den gå 15 minuter på tomgång.
Tomgångsskörning i tätort kan vara reglerat, men att det skulle vara otillåtet rent generellt, nja.
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
Öppna bilen

Lite lustigt, har precis samma problem nu när[…]

Kollat säkringarna under handskfacket? :[…]

Jag har fått samma problem med min XC70 fr&a[…]

Startmotor byte

Det är möjligt att dem gör, vill he[…]