Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1479311
SundanceKid,
Jag tror jag vet vad du menar med ”skådespelet” . I lätt dimma har jag sett tydligare hur ljuskäglorna jobbar vid sidan av mötande och framförvarande bilar. Det är rätt fantastiskt att se.
/Bo
#1479554
Jag har ibland den aktiva delen på automatiskt helljus fungerande. Mer ofta än sällan lyser halvljuset upp vägkanterna (man ser den lever) men sällan ser jag den vispa runt med ljus avmaskning för andra fordon. Det är svårt att förutsäga när den ska börja jobba. I fart över 100 eller mycket trafik börjar verkan / aktiviteten avta, det känns som den är adaptiv jmf med gamla versionen med halogenlampa som fungerade jämnt.
#1479571
HitTheRoadJack,
Har du "dynamiskt" LED-helljus? Så dels strålkastarna kan röra sig i sidled och följa vägen i kurvor?
Dels att när den går över från halv till helljus att ljusstrålarna liksom niger till och flyttas upp en aning i skyn för en än längre siktsträcka, och bredare ljusområde? Det syns rätt tydligt i min video.
Och så förstås att ljuskäglorna kan lysa vid sidan av en bil man har framför sig eller en man möter, detta är nästan som trolleri.
/Bo
#1480365
Lite uppdatering hur en ”ny” Goggle-bil som min (V90 T6 Recharge ” 2022) ”sköter” sig:
Tro det eller ej men inget har ”strejka” på bilen sen:
1. Fabriksåterställningen sen några veckor sen med därpå nyinstallation av Volvo Cars appen.
2. Uppdatering av mjukvaran i bilen från version 1.7 till 1.8 för 2 veckor sen.
Inte nåt problem med Keyless längre.
Går öppna bakluckan med svep av foten under bakre kofångaren, vänstra delen. Funka bara sporadiskt förr.
Bilen kan startas via appen, funka inte innan uppdatering av mjukvaran i bilen till 1.8.
Automatiska helljuset har inte strulat med att blända andra bilister.
Pilot Assist och Adaptiva farthållaren inte strejkat nåt mer.
Google-kartan inte hängt sig en enda gång.
Volvo Cars appen inte missat starta värme i bilen en enda gång. Peppar peppar laddstatus på hybridbatteriet visas korrekt i appen också.
Så här skall en ny Volvo fungera. Men det är inte säkert en sprillans ny Volvo gör det när den rullar ut från fabriken.
Så kan en s.k. Premiumbil levereras till dig om du har otur och Volvo inte riktigt manglat ut alla små som större ”problem” med främst mjukvaran.
Tänk på det innan du beställer en ny Volvo där Google infotainment introduceras. Det yttre, passform och så kan svårligen inte ens den mest kräsne klaga på, med det inre, det man inte ”ser” kan det nog vara lite så och så med. Ja jag pratar om de mjuka delarna nu, mjukvaran alltså.
Tack för ordet. Och
God Jul & Gott nytt år alla Volvofans!
/Bo
#1480371
Behöva göra ett inlägg om att allt fungerar i bilen? Och att dessutom vara förvånad över det?
Nä det blir inga poäng för det!
#1480378
Det är väl skitbra att det fungerar nu!
Sådant behöver man också höra, eller hur?
Alla tillverkare har problem i början (tyvärr). Även Tesla fans kan ju inte neka alla bekymmer Tesla haft i åratal (och de bekymmer som fortfarande finns) till exempel. Som bilar som blev tegelstenar efter mjukvaruuppdatering, skärmar som slockar, 12V-batterier som laddas ur (extra komiskt ändå då det finns ett väldigt stort batteri som kan underhållsladda 12V konstant och därmed ge livslängd som överstiger bilen...) och så vidare.
#1480398
EbbevonVolvo skrev: fre 24 dec 2021, 00:14 Behöva göra ett inlägg om att allt fungerar i bilen? Och att dessutom vara förvånad över det?
Nä det blir inga poäng för det!
Du har nog inte sett vad som inte funkat i min bil? Återkoppling att det funkar nu det som inte funkade tänkte jag kunde vara bra att veta för de som kanske har en liknande bil som mig. Du har kanske inte haft några problem med din Volvo. Var glad för det i så fall. Hade inte jag heller tills den jag har nu som har haft strul som inte skall finnas på en såpass dyr bil anser jag. Några poäng vill jag inte ha för övrigt så det var ju bra du gav 0 poäng. Men jag vill ge info och det har jag gjort i den här tråden efter bästa förstånd även om förståndet är begränsat.
Kör försiktigt nu med din Volvo, om du har en.
/Bo
#1480465
bem skrev:
EbbevonVolvo skrev: fre 24 dec 2021, 00:14 Behöva göra ett inlägg om att allt fungerar i bilen? Och att dessutom vara förvånad över det?
Nä det blir inga poäng för det!
Du har nog inte sett vad som inte funkat i min bil? Återkoppling att det funkar nu det som inte funkade tänkte jag kunde vara bra att veta för de som kanske har en liknande bil som mig. Du har kanske inte haft några problem med din Volvo. Var glad för det i så fall. Hade inte jag heller tills den jag har nu som har haft strul som inte skall finnas på en såpass dyr bil anser jag. Några poäng vill jag inte ha för övrigt så det var ju bra du gav 0 poäng. Men jag vill ge info och det har jag gjort i den här tråden efter bästa förstånd även om förståndet är begränsat.
Kör försiktigt nu med din Volvo, om du har en.
/Bo
Förlåt, jag tror jag uttryckte mig lite "suddigt".
Inlägget är bra om att det nu fungerar! Mycket bra att få veta det! Det jag menade var att det är riktigt dåligt av Volvo att släppa ut något på marknaden med så många fel och inte färdigutvecklad programvara.

Jag har läst om allt i ditt bilköp, framflyttad leverans, ändrad till en -22a, påstådda borttappade nummerskyltar, problem med mjukvara och hårdvara. Dessutom står det i din signatur vad du har för bil, som även står i 90 % av dina inlägg. En V90 laddhybrid.

Angående min Volvo så står det i min signatur vad jag kör, en XC60 Classic från 2017 med Summum paket och en T5 bensinare. Köpte denna ny och har, i princip, bara haft ett fel - balansaxlarna i motorn. Blev bra efter byte.
Som du säger, att kan hända och det händer på alla bilmärken.
Min "tant" behövde en egen bil pga en ny tjänst hon blev erbjuden. Blev beställning på en Kia EV6 där det senare inte gick att leverera beställd bil i det utförandet som vi beställt. Så visst händer det icke önskvärda saker. Vi tyckte det kunde vara en bra lösning med en hel elbil till henne, så kunde vi då prova detta och se om det är något för oss. Jag installerade en laddbox med två anslutningar, en ute och även en i garaget och lasbalansering. Körningen hon kommer att göra med denna bil är cirka 15 - 20 mil om dagen. Blir bara hemmaladdning!
Återförsäljaren hjälper oss med "lånebil", en MB EQA, och ibland en liknande Kia som vi beställt fram till vi får vår Kia EV6. Troligen leverans i oktober månad 2023!

Hoppas nu din bil sköter sig och att det kommer en fungerande körjournal i det närmaste.
Tyvärr har JAG tappat förtroendet för Volvos bilar i nuläget. Måtte dom skärpa sig...
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
Storlek på Skivor/bromsar?

Använd Vparts guide för att mäta br[…]

Tändstift rätt på spolen? Yup.

Köpråd

JA du , en hybrid eller el skulle gått bort […]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortr&oum[…]