Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1460483
LinusR skrev: mån 23 aug 2021, 21:15 Att du fick felmeddelande på TPMS kan ha att göra med att du släppte ur tryck som du skrev i ett tidigare inlägg. Gör en ny lagring av tryck efter ev justeringar så vet bilen ditt val s a s
Japp, det gjorde jag efter nya trycket (2,4 bar i framdäcken jämfört med 2,6 bar som det var vid leverans av bilen från återförsäljaren) ändrades av mig. Tog en jäkla tid innan nya trycket lagrats i TPMS. Men till slut ändrades de blå symbolerna till gröna vid varje hjul i displayen. Var frid och fröjd efter det på lördag men på söndag kom meddelandet om att TPMS behövde service. Gjorde inget själv utan körde omkring med meddelandet hela dagen, parkera bilen på kvällen och när jag starta bilen idag vid lunch och åkte och köpte lunch såg jag inte röken av TPMS behövde service. Lite oförklarligt. Vill verkligen inte ändra lufttrycket i däcken efter detta men ibland behöver man ju fylla på lite luft. Gäller komma ihåg att lagra nya lufttrycket varje gång jag ev. fyller på luft i framtiden. Jag har alltid varit skeptiskt till lufttryckssystem i bilar och jag fick lite vatten på kvarnen av detta. Men men det fyller nog sin funktion bara det funkar.
/Bo
#1460491
Blev lite lat efter alla bilder jag la in tidigare på själva bilen.
Nu provar jag istället foton via länken nedan där jag laddat upp till min Google Drive bilder på Displayen och alla menyalternativ i den om nån vill se. Bytte språk i displayen till engelska innan jag tog fotona för det var en utlänning som kontaktade mig som har beställt en V90 T6 Recharge och ville se bilder på displayens inställningar. Orkar inte ta alla bilder igen på svenska.
Här är bilderna:
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing

/Bo
#1460517
bem skrev: mån 23 aug 2021, 22:08
LinusR skrev: mån 23 aug 2021, 21:15 Att du fick felmeddelande på TPMS kan ha att göra med att du släppte ur tryck som du skrev i ett tidigare inlägg. Gör en ny lagring av tryck efter ev justeringar så vet bilen ditt val s a s
Japp, det gjorde jag efter nya trycket (2,4 bar i framdäcken jämfört med 2,6 bar som det var vid leverans av bilen från återförsäljaren) ändrades av mig. Tog en jäkla tid innan nya trycket lagrats i TPMS. Men till slut ändrades de blå symbolerna till gröna vid varje hjul i displayen. Var frid och fröjd efter det på lördag men på söndag kom meddelandet om att TPMS behövde service. Gjorde inget själv utan körde omkring med meddelandet hela dagen, parkera bilen på kvällen och när jag starta bilen idag vid lunch och åkte och köpte lunch såg jag inte röken av TPMS behövde service. Lite oförklarligt. Vill verkligen inte ändra lufttrycket i däcken efter detta men ibland behöver man ju fylla på lite luft. Gäller komma ihåg att lagra nya lufttrycket varje gång jag ev. fyller på luft i framtiden. Jag har alltid varit skeptiskt till lufttryckssystem i bilar och jag fick lite vatten på kvarnen av detta. Men men det fyller nog sin funktion bara det funkar.
/Bo
Ifall man släpper ut luft ur alla däcken, så vet inte bilen om vad som har hänt - såvida man inte startar en ny kalibrering.
Sedan tar det ett antal kilometer innan systemet har förstått det nya trycket. Tänk även på att man inte mäter det absoluta trycket i hjulet, man använder ABS/anti-spinn för att lista ut om trycket är detsamma i alla fyra hjulen.

TPMS kommer troligen att larma om fel i systemet om alla fyra hjulen helt plötsligt har ett lägre tryck än det som är lagrat.
TPMS är primärt till för att varna om ett enstaka hjul har avvikande tryck, dvs läckage eller punktering.
#1460522
least,
Tackar för förklaringen. Visste inte att man måste köra med bilen när man tryckt på Lagra lufttrycket i displayen, men det gjorde jag utan att fatta att det behövdes. Jag satt visserligen först stilla med bilen och vänta ca 10 min men då den inte blev klar så körde jag vidare och till slut var det 4 gröna hjul i bilsymbolen på skärmen.
Vi får se om TPMS varnar nån mer gång men om så händer får jag ha is i magen och låta tiden gå lite och köra så försvinner det förhoppningsvis som det ju gjorde av sig själv nu första gången det hände på min bil.
/Bo
#1460566
Kollade på dekalen på förarsidans dörrstolpe vilka däcktryck det rekommenderas.
Det var 260 kPa (2,6 bar) när jag fick bilen från Volvoåterförsäljaren i lördags. Jag sänkte trycket i framdäcken till 240 kPa (2,4 bar) senare på lördag så jag blev av med det "sjungande" ljudet från (fram)däcken på grov asfalt i ca. 85 knyck. Mest jag som åker i bilen så jag funderar på om jag skall sänka till 240 kPa (2,4 bar) även på backdäcken. Å andra sidan rekommenderas 270 kPa (2,7 bar) för "ECO" körning men då lär jag få tillbaka vinandet från däcken på grov asfalt gissar jag. Vad rekommenderar Ni som kan lite om däcktryck och V90?
Är mest grov asfalt på vägarna runt omkring numera här där jag bor. Man får ont i huvet av det där vinande sjungande ljudet från däcken när det sätter igång.
/Bo
Bilagor
Däcktryck_V90-T6-Recharge-Inscription_MY2022.jpg
Däcktryck_V90-T6-Recharge-Inscription_MY2022.jpg (1.11 MiB) Visad 475 gånger
#1461755
Tror Däcktrycksystemet (TPMS) är lite "shaky" i min bil (V90 T6 Recharge 2022:a) . Hade bilen stående i solsken ute i skogen i söndags (2021-08-29), det var varmt hela dagen (säkert 25 grader under dagen) och när jag skulle åka iväg på kvällen (var 22 grader då) kom det meddelande på skärmen om att Däcktrycksystemet behövde service.
Körde hem bilen 2 mil och meddelandet låg kvar. Tryckte OK så det försvann när jag kom hem. Stängde av bilen och starta den igen men det var meddelande fortfarande om att TPMS behövde service. Stängde av bilen och lät den stå över natten. Dagen därpå när det var svalare starta jag bilen och inget meddelande om att TPMS behövde service.
Vi får väl se om det dyker upp igen när bilen stått i lite annorlunda temperatur.
/Bo
Bilagor
2021-08-29_Däcktrycksystem_Service_Erfordras.jpg
2021-08-29_Däcktrycksystem_Service_Erfordras.jpg (407.4 KiB) Visad 345 gånger
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 32

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]

Jag köpte samma som till kupen med kantsö[…]

Köpråd

Finns flertalet V60CC lagerbilar som ryms inom din[…]

Nytt avgasrör B234F

Avgasröret sitter på plats, allt passad[…]