bem skrev: ↑mån 23 aug 2021, 22:08
LinusR skrev: ↑mån 23 aug 2021, 21:15
Att du fick felmeddelande på TPMS kan ha att göra med att du släppte ur tryck som du skrev i ett tidigare inlägg. Gör en ny lagring av tryck efter ev justeringar så vet bilen ditt val s a s
Japp, det gjorde jag efter nya trycket (2,4 bar i framdäcken jämfört med 2,6 bar som det var vid leverans av bilen från återförsäljaren) ändrades av mig. Tog en jäkla tid innan nya trycket lagrats i TPMS. Men till slut ändrades de blå symbolerna till gröna vid varje hjul i displayen. Var frid och fröjd efter det på lördag men på söndag kom meddelandet om att TPMS behövde service. Gjorde inget själv utan körde omkring med meddelandet hela dagen, parkera bilen på kvällen och när jag starta bilen idag vid lunch och åkte och köpte lunch såg jag inte röken av TPMS behövde service. Lite oförklarligt. Vill verkligen inte ändra lufttrycket i däcken efter detta men ibland behöver man ju fylla på lite luft. Gäller komma ihåg att lagra nya lufttrycket varje gång jag ev. fyller på luft i framtiden. Jag har alltid varit skeptiskt till lufttryckssystem i bilar och jag fick lite vatten på kvarnen av detta. Men men det fyller nog sin funktion bara det funkar.
/Bo
Ifall man släpper ut luft ur alla däcken, så vet inte bilen om vad som har hänt - såvida man inte startar en ny kalibrering.
Sedan tar det ett antal kilometer innan systemet har förstått det nya trycket. Tänk även på att man inte mäter det absoluta trycket i hjulet, man använder ABS/anti-spinn för att lista ut om trycket är detsamma i alla fyra hjulen.
TPMS kommer troligen att larma om fel i systemet om alla fyra hjulen helt plötsligt har ett lägre tryck än det som är lagrat.
TPMS är primärt till för att varna om ett enstaka hjul har avvikande tryck, dvs läckage eller punktering.