Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1476862
För & nackdelar med radarns placering. Placering i rutan innebär bättre tillförlitlighet men förlorar också sikt dom närmsta metrarna framför bilen och då givetvis vice versa med att ha den i grillen. För dom autonoma delarna så är det nog betydligt bättre att ha i grillen men då till bekostnad av tillförlitlighet pga snö osv.
#1476864
Här Volvoemblemet på min V90 T6 Recharge Inscription 2022 som härbärgerar radarenheten. Jag tvätta hela bilen igår så nu skall väl Pilot Assist, Adaptiv farthållare, automatiska helljuset gå igång i alla fall. Det Automatiska helljuset är nog inte riktigt kalibrerat i min för folk ljustutar på mig när jag använder det (min Volvomek skall kika på det den 13 dec.).
/Bo
Bilagor
91ABB82A-F028-4009-B68D-F50854C5A644.jpeg
91ABB82A-F028-4009-B68D-F50854C5A644.jpeg (2.92 MiB) Visad 525 gånger
#1477104
Idag var det dags för Keyless att sluta funka helt i min V90 T6 Recharge 2022. Skulle åka och handla efter jobbet. Men Keyless ville inte varken låsa upp eller låsa dörrarna. Blev tvungen använda fjärrupplåsning med knapparna på bilnyckeln. Vi får väl se om det hoppar igång av sig själv lika plötsligt som det sluta funka.
Godnatt.
/Bo
#1477126
AndS skrev: fre 03 dec 2021, 23:04 Världen har sina problem ;-) :-D
Jo vi i (väst)världen har våra ”i-landsproblem” att ”gny” om , t.ex. på forum som detta. Att Låsa upp/Låsa med fjärrnyckelns knappar är i och för sig inga problem för det är jag van vid med tidigare Volvobilar jag haft genom åren men Keyless har gjort mig lite lat, skämt bort mig. Det som oroar mig är att Keyless bara slutar funka från ena dagen till den andra. Bilen har bara stått över natten utanför mitt hem på garageuppfarten och så helt plötsligt är Keyless död när jag skall åka dagen därpå.
Fjärrnyckeln är väl inte mycket hälsa hem till mor om heller om jag skall vara uppriktig. Den åkte ur jackfickan en dag hemma för kanske en månad sen när jag skulle ta på mig jackan. Ett fall på ca. 1 meter ner på golvet. Nyckelns ena kåpa lossna. Gick in på kontoret där jag har en bordslampa och satt på kåpan. Då kollade jag samtidigt lite på hur nyckeln verkade. Tycker den ser mindre robust ut och lite ”billig” samt gissar den inte tål mina äventyr med skidåkning på vintern (fukt osv). Känns inte alls lika gedigen som tidigare fjärrnycklar jag haft till tidigare Volvo. Knapparna är också för små på sidan samt i i stort sett omöjligt se knapparna i lite mörker än mindre känna sig fram på nyckeln i mörket med fingrarna vilken knapp som är vilken. Keylessnyckeln är ”klumpig” också jämfört med tidigare Volvo fjärrnycklar jag haft. Nödnyckeln i metall inte lätt åtkomlig från utsidan utan man måste pilla med en liten plastspärr och sen försöka skjuva ena kåpan åt sidan och lyfta av kåpan, vem klarar det ute kanske i mörker, kanske med frusna fingrar osv.? Fjärrnyckeln på min förra Volvo, V70 MY14 var mycket bättre och tydligare samt mer lättanvänd och robustare samt lättare och fysiskt mindre och nödnyckeln lätt åtkomlig från utsidan av nyckeln. Jag blir nog tvungen köpa en sån där extra nyckel som är vattentät så jag inte behöver bekymra mig om nyckelns robusthet och vatten/fukttålighet, en sån här knapplös som kallas Key Tag nedan.

Men den har inga knappar… låt säga att Keyless slutar funka som idag och jag är ute i skogen… inga knappar på fjärrnyckeln.., då sitter man väl på pottkanten och tar sig inte in i bilen? En sån Key Tag nyckel har varken knappar eller metallnyckel för nödöpning…
Fåse nu, då måste jag ha med mig den lilla metallnyckeln från ordinarie fjärrnyckel också för att gardera mig mot lagen om alltings djävlighet som kan visa sig vid nåt olämpligt ställe som in middle of nowhere, ute i skogen.
Visst ja, läste om batteribyte i vanliga Keyless nyckeln och följde för nån månad sen instruktionen för att se hur svårt det är, men det gick inte komma åt eller se batteriet när jag försökte. Kanske inte går byta batteri själv på Keyless nyckel? Så bökig proceduren jag försökte följa är och pilljobb också, det var så lätt byta batteri i min förra fjärrnyckel i min V70 MY14. Lite synd Volvo inte kan ha gjort ordinarie keyless nyckeln robustare, mindre, mer användarvänlig med större knappar på ovansidan (inte små knappar på sidan) och batteribyte enkelt (om det nu går byta batteri själv på en Keyless). Och ha nödnyckeln i metall lätt åtkomlig från utsidan av fjärrnyckeln.

/Bo


https://www.volvocars.com/se/support/ma ... el/nycklar


Key Tag
En mindre, lättare och knapplös nyckel för bilar utrustade med nyckelfri låsning och upplåsning. Du behöver inte ha med dig din ordinarie fjärrnyckel då det går att låsa upp dörrar, baklucka och tanklucka med den mindre. Nyckeln är vattentät till ett djup av 10 meter i upp till 60 minuter.

Denna Key Tag fungerar på samma sätt som en ordinarie fjärrnyckel avseende nyckelfri låsning och upplåsning. Med denna mindre fjärrnyckel behöver du som bilägare inte ha med dig din ordinarie fjärrnyckel då det går lika bra att låsa upp dörrar, baklucka och tanklucka med den mindre. Nyckelns mindre storlek gör den perfekt att ha med sig under sportiga aktiviteter då den varken tar plats eller väger mycket.

Nyckeln är vattentät till ett djup av 10 meter i upp till 60 minuter, och det går utmärkt att ha med sig denna under vattenaktiviteter. Eftersom nyckeln varken har ett löstagbart nyckelblad eller knappar behöver du inte oroa dig för eventuella skador när den befinner sig under vatten eller under andra sportiga aktiviteter.

Rek. pris, monterat och klart: 2 100 kr

FAKTA & FÖRDELAR
Nyckeln är vattentät till ett djup av 10 meter i upp till 60 minuter.
Knapplös.
Senast redigerad av 3 bem, redigerad totalt 0 gång.
#1477127
När jag ändå är i gnälltagen så tycker jag taklampornas reglage i taket ovan framsätena inte är värst intuitiva. Skulle läsa en instruktion i bilen och ville tända takbelysningen (som jag hittills aldrig använt). Jag leta efter av/på knapp… men hitta ingen fysisk knapp. Är jag blind? Är jag en idiot som inte fattar en så enkel grej hur man får lyse ur taklamporna. Satt en stund och begrunda problemet. Kan det vara touchfunktion på takknapparna? Började trycka på lamporna och i mitten är det nån touchknapp också och till slut kom det lite ljus. Om man tryckte länge kom mer ljus. Men så slockna ljuset medan jag satt och läste. Tryckte på touchknapparna i taket men inget ljus. Satt och fundera nån minut och prova igen, vipps så kom ljuset. Blev inte riktigt klok på detta. Måste tydligen läsa instruktionsboken så jag gör rätt och förstår rätt. Gillar inte alls hur takbelysningen aktiveras och regleras. Bakläxa för Volvo anser jag. Så enkel sak som tända takbelysningen skall inte behöva vara så ointuitiv att förstå sig på. Kanske blir bättre när jag förstått mig på den men för förstagångsanvändare känns den för krånglig. I alla fall för mig.
/Bo
#1477129
Badnyckeln går att byta batteri på, men det kräver åverkan då den är limmad.
Vanliga nyckel, alltså, den är ju mindre än till exempel den till V70 III?
Vanliga är fuktskyddad så borde inte vara problem. Är du ändå orolig om du åker skidor så lägg i zippypåse.

Funkar inte någon av nycklarna?
Senast redigerad av 1 Xanthopteryx, redigerad totalt 0 gånger.
#1477130
Har en orange nyckel till som följde med bilen (V90 T6 Recharge 2022). Skall kolla med den ikväll. Nu skall jag iväg och åka långfärdskridsko. :-D
/Bo
Bilagor
41A94D47-0ABA-4510-92AA-C591700D71D5.jpeg
41A94D47-0ABA-4510-92AA-C591700D71D5.jpeg (4.54 MiB) Visad 422 gånger
#1477634
När jag var iväg och åkte långfärdsskridskor i lördags ville inte bilen starta . Minns inte vad det stod i displayen men jag minns ett råd jag läst här på jagrullar att bilar med keyless så skall bilen gå starta (aktivera) om man lägger nyckeln i främre mugghållaren, om det inte går annars (typ har nyckeln i byxfickan eller jackan). Då gick det aktivera bilen. Puh…
Jag hade ju lyckats starta på morgonen men ute i skogen ville inte bilen starta.
Skönt kunna lösa lite såna här kniviga problem själv. Annars hade jag fått ringa assistanstjänsten.
Åkte i bilen för en stund sen och den starta med samma nyckel i fickan. Igår söndag åkte jag inget i bilen.
Jag får be min mek kolla på detta.
Kanske det finns ett samband mellan att det inte går låsa upp dörrarna keyless lite titt som tätt och startproblemet.
/Bo
#1477686
Felen på din bil är ju längre än utrustningslistan. Jag hade jä--ar inte stått ut med bilen. Hur gör du det?
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 32

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]