Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1436825
För den som skall köpa en V90 Recharge laddhybrid (eller andra Volvo Recharge laddhybrider) framöver är det bra att känna till detta nedan om att bränslevärmaren försvinner och istället blir det en vattenburen värmare:

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... red_210319

Blir tyvärr bränsledriven värmare i min V90 T6 Recharge 2021:a som levereras vecka 21, inte mycket att göra åt. Men ni som skall beställa t.ex. en V90 Recharge framöver gör nog klokt i att kolla upp när Volvo börjar leverera laddhybrider med vattenburna värmaren om det är viktigt för Er.

/Bo
#1437005
bem skrev:För den som skall köpa en V90 Recharge laddhybrid (eller andra Volvo Recharge laddhybrider) framöver är det bra att känna till detta nedan om att bränslevärmaren försvinner och istället blir det en vattenburen värmare:

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... red_210319

Blir tyvärr bränsledriven värmare i min V90 T6 Recharge 2021:a som levereras vecka 21, inte mycket att göra åt. Men ni som skall beställa t.ex. en V90 Recharge framöver gör nog klokt i att kolla upp när Volvo börjar leverera laddhybrider med vattenburna värmaren om det är viktigt för Er.

/Bo
En bekant till oss som beställt en 2021 med leverans någon gång i mitten på Maj gick in till sin säljare och rev ordern. Han ville absolut ha en vattenburen värmare. Så säljaren gick med på det och han får nu vänta en, eller om det var två månader, längre på sin bil. Visst blev det några kronor till men han ansåg att efterfrågan på begagnade med vattenburen värmare kommer att göra att 2021 års modeller utan denna kommer att sjunka rejält i andrahandsvärde.

Nu är inte jag insatt i om dessa vattenburna värmare även har värmepump eller värmer med en elpatron från batteriet?
Tycker faktiskt Volvos lösning med att bränslemotorn måste startas för att få värme är dålig.
#1437024
EbbevonVolvo skrev: mån 22 mar 2021, 01:23
bem skrev:För den som skall köpa en V90 Recharge laddhybrid (eller andra Volvo Recharge laddhybrider) framöver är det bra att känna till detta nedan om att bränslevärmaren försvinner och istället blir det en vattenburen värmare:

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... red_210319

Blir tyvärr bränsledriven värmare i min V90 T6 Recharge 2021:a som levereras vecka 21, inte mycket att göra åt. Men ni som skall beställa t.ex. en V90 Recharge framöver gör nog klokt i att kolla upp när Volvo börjar leverera laddhybrider med vattenburna värmaren om det är viktigt för Er.

/Bo
En bekant till oss som beställt en 2021 med leverans någon gång i mitten på Maj gick in till sin säljare och rev ordern. Han ville absolut ha en vattenburen värmare. Så säljaren gick med på det och han får nu vänta en, eller om det var två månader, längre på sin bil. Visst blev det några kronor till men han ansåg att efterfrågan på begagnade med vattenburen värmare kommer att göra att 2021 års modeller utan denna kommer att sjunka rejält i andrahandsvärde.

Nu är inte jag insatt i om dessa vattenburna värmare även har värmepump eller värmer med en elpatron från batteriet?
Tycker faktiskt Volvos lösning med att bränslemotorn måste startas för att få värme är dålig.
Ja kan man vänta lite längre på leverans kan det vara vettigt att göra som din bekant.
Jag hade dock inte lust vänta på leverans till efter sommaren. Jag kör dessutom så lite bil numera jämfört med förr att utsläppet om än orenat från bensindrivna värmaren på V90 T6 Recharge 2021 inte blir nåt jätteproblem på vintern när min används, blir verkligen som en droppe i havet för min del. Har för mig jag läst att Volvo redan hade vattenburen värmare på andra marknader än den nordiska. Det tär förstås lite på kapaciteten på bilens drivbatteri (som jag gissar är så värmaren får ström) när vattenburna värmaren skall göra sitt jobb, hur mycket har jag ingen aning om. Men det skall väl funka då även i Nordiskt klimat eftersom Volvo inför den vattenburna värmaren framöver även här på elhybriderna. Jag har tyvärr varit en lortgris redan, de senaste 7 åren med min V70 MY14 som har dieseldriven värmare... en av de bästa sakerna med min bil på vintern och att kunna starta värmaren via Volvo On Call - men tyvärr går ju avgaserna orenade rakt ut i luften även på den, ja en riktig miljöbov med bränslevärmaren är jag, det erkänner jag. Men det är allt Volvo som har delansvar också för det är de som designat värmelösningen i mina Volvobilar. Visst är det bra att det kommer en vattenburen värmare nu på svenska marknaden för Volvo elhybriderna. Men varför kommer diskussionen först nu om orenade avgaser på bränsledriva värmare i Volvobilar? Har ju varit så i många år tidigare. Sent skall syndaren vakna, eller vad heter det? Gäller väl både oss Volvoägare med bränsledriven värmare och Volvo själva. Jag hade faktiskt ingen aning om att min dieselvärmare spydde orenade avgaser rakt ut i luften förrän tills nyligen när jag hörde om vattenburna värmaren som kommer till Volvo laddhybriderna i Sverige. Men visst har jag anat men inte vetat säkert att bränslevärmaren spydde orenat rakt ut.
/Bo
#1437031
Detta med bränslevärmare.

Vad spelar det för faktisk roll om man bränner diesel och skippar reningen?
Tror att det handlar om en sammanblandningen med de utsläpp som en modern diesel ger.

Värmaren bränner inte diesel under högt insprutningstryck till skillnad från motorn, och då bildas inte de elakaste partiklarna.
En fotogenvärmare förbränner sitt fotogen utan reningssteg den med.

Ja, man får lokala utsläpp av sot, men att då hänga på ett katalytiskt reningssteg känns minst sagt som att skjuta mygg med kanon.
#1437047
least skrev: mån 22 mar 2021, 09:24 Detta med bränslevärmare.

Vad spelar det för faktisk roll om man bränner diesel och skippar reningen?
Tror att det handlar om en sammanblandningen med de utsläpp som en modern diesel ger.

Värmaren bränner inte diesel under högt insprutningstryck till skillnad från motorn, och då bildas inte de elakaste partiklarna.
En fotogenvärmare förbränner sitt fotogen utan reningssteg den med.

Ja, man får lokala utsläpp av sot, men att då hänga på ett katalytiskt reningssteg känns minst sagt som att skjuta mygg med kanon.
För egen del har jag inte så dåligt samvete med det jag släppt ut med min nuvarande dieselvärmare under 7 års vinteranvändning. Tror nog det gått lite hysteri i detta med bränslevärmaren och dess orenade avgaser. Om man ställer t.ex. min bil V70 MY14 som gått ca. 15000 mil under 7 år på dieselbränsle och den "rening" som sker vid den förbränningen med bilens motor och avgassystem och sätter det i relation till hur många gånger jag startat dieselvärmaren under de 7 vintrarna jag haft bilden. Ja då blir det nog inte mycket jag spytt ut med dieselvärmaren ändå. Låt säga jag startat dieselvärmaren kanske 1 gång i veckan i snitt under åren, jag har kört 6 månader på vintern när jag startat dieselvärmaren via Volvo On Call, Det blir ca. 6 x 4 veckor dvs. 24 värmare-starter säg 25 per år, gånger 7 vintrar, det blir totalt 175 starter och körning av dieselvärmaren en stund, kanske 30 min per gång dvs runt 90 timmars total gångtid hittills, säg 100 timmar för enkelhetens skull. Förresten kan man se på nåt ställe bränslevärmarens totala gångtid?
Man kan undra om jag varit en jättemiljöbov totalt sett i ovan situation? Inte vet jag men nån som har kunskap kan säkert upplysa mig och andra så vi får lära nåt matnyttigt i denna fråga.
Bo
#1437050
90h körning resulterar ändå i 54 liter diesel. Lite i jämförelse då du förmodligen förbrukat i runda slängar 9000 liter diesel på dina 15.000 mil.
Man ska ju inte glömma att en kall bil inte har någon aktiv rening iheller. Så nej, din bränslevärmare är inte den stora boven i det hela men den bidrar helt klart.
#1437061
Jag ser väl "vinsten" i att om man kör en kortare sträcka vid kyla, säg tre fyra mil, så behöver inte motorn startas för att hålla värmen i bilen?
Eller har jag missuppfattat hur nya systemet arbetar?
#1437064
EbbevonVolvo skrev:Jag ser väl "vinsten" i att om man kör en kortare sträcka vid kyla, säg tre fyra mil, så behöver inte motorn startas för att hålla värmen i bilen?
Eller har jag missuppfattat hur nya systemet arbetar?
Nej, detta är min förståelse också.
Man har en värmeväxlare som använder restvärme från batteriet eller motorn om den varit igång.
Om bilen startar motorn för att värma är dock oklart.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 32
V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Sökte runt och hittade det här, efter li[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]

Tackar