Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1420002
Hej,
Jag har provkört en V60 T6 eDrive Recharge för nån vecka sen över en helg. Mycket fin bil på de flesta vis men några saker passa mig mindre bra.
Ett snäpp upp i storlek finns ju V90 T6 eAWD Recharge. Jag haft 3-4 nya V70 tidigare så jag är rätt hårt insyltad på den storleken av bil.
Frågor om V90 T6 eAWD Recharge:
1) Jag har provkört en V90 B4 (diesel) med Teknikpaket osv, demobil, i några dagar (Volvohandlaren hade ingen och kunde ej heller få tag i en demo V90 T6 eDrive Recharge). Lite "klumpigare" än en motsvarande V60 förstås, mest när jag skulle parkera i stan, men no big deal eftersom jag inte bor i storstad (och hade jag gjort det hade man ju kunnat välja till en sån där parkeringsassistent eller vad det heter som kan parkera bilen åt en).
Nu till den första frågan: hur "pigg" är en V90 T6 eDrive Recharge jämfört med en V60 T6 eDrive Recharge, om nån vet? Har kollat vad en V60 resp. V90 väger och en V60 T6 Recharge väger ungefär 2000-2100 kg, en motsvarande V90 väger 2200-2300 kg lite beroende på utrusning tror jag. Den lilla viktskillnaden lär väl inte inverka så värst negativt på V90 vad gäller acceleration men den något större karossen kanske medför aningens mer luftmotstånd. Enligt Volvo accelererar t.ex. V60 T6 Recharge 0-100 på 5,6 sek, V90 T6 Recharge på 5,9 sek. Motsv. acceleration med bara elmotorn ligger väl på ca 23-24 sek 0-100 km/h på bägge.
Upplevs V90 T6 eAWD Recharge som ungefär lika pigg som motsv. V60, om nån provat bägge?
2. V60 T6 eAWD Recharge som jag provkörde hade väldigt plottriga instrument med liten text och små symboler. Har V90 T6 Recharge samma problem? Jag är ganska lång och sitter därför ganska långt från instrumentpanelen, i min nuvarande V70 D3 Business MY2014 ser jag digitala instrumenten utan problem liksom i en V90 B4 2021 som jag provkörde i veckan som gick.
3. Ratten på V90 B4 2021 gick inte alls att dra åt sig och ha högt, som jag brukar och som går utmärkt i min V70 D3 Business MY2014. Hur tänkte Volvo här? Personer med långa ben måsta kunna dra ratten åt sig för att sitta bekvämt. Hur upplever du detta om nu är lång med långa ben?
4. På V90 T6 eAWD Recharge verkar det inte gå att välja till Akustikrutor - stämmer det? Det går att välja till på motsv. V60. Går väl inte välja till tonade, mörka rutor, heller till V90 eller? Om varken akustikrutor och tonade rutor går att välja till på V90 men på V60 - varför inte på V90? Make no sense to me.
5. Lite konstigt att V90 som är inte så värst större än V60 kostar i T6 Recharge utförande 60 laxar mer. Vad tusan är det som kostar mer? Det är ju samma plattform och all annan utrustning lika i de bilar jag är intresserad av. Underlättar om man fattar varför, att man förstår vad man betalar extra för förutom aningens mer plåt, glas, aningens större utrymme, typ. Nån som har en aning eller kan gissa bra?
/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
#1420007
Godmorgon Bo.
Här är mina halvsubjektiva svar på dina frågor.
1. Någon tiondels skillnad i acc spelar ingen som helst roll för din körupplevelse. Den är tillräckligt snabb i powerläge och fullt körbar med enbart elmotor i stadstrafik. Att enbart använda elmotorn vid påfart till motorväg innebär en trafikfara.

2. Allt kommer att se ut och kännas precis som i V60. Men du har helt enkelt lite mer utrymme vilket du säkert märkt själv, allt annat är lika.

3. Jag är normallång 182cm men har korta armar så jag kan bara hålla med om att justermånen på ratten är för liten. Jag får räta upp ryggstödet lite mer än vanligt för att få ett bekvämare avstånd till ratten.

4. Jag tror att akustikrutor är standard på vissa V90-modeller/utrustningsnivåer, åtminstone var det så till min förrförra bil V90 D5 2018.

5. Givetvis är det lite mer plåt och glas och lite lägre inköpsvolymer för de unika komponenterna i V90. Det kostar nog ganska lite extra för V90 jämfört med V60, utan pris till kund handlar mest om att Volvo vill ha en rejäl skillnad mellan V60 och V90. Möjligtvis har du lite mer prutmån på en V90, personligen tycker jag inte att priskillnaden är motiverad och kör numera V60 även om bagageutrymmet är mindre än jag önskat.
#1420008
4. Akustikrutor + mörkt tonade går att få till V90, varför tror du inte det går för?
Min V90 är beställd med detta och kommer om ca 6 veckor :)

Skickat från min KB2003 via Tapatalk

#1420034
4. Akustikrutor är standard på T6 Recharge. Tonade rutor är tillgänglig option åtminstone i Bygg-appen.
#1420052
Tack och bock Paglar, för att du tog dig tid att svara på mina kanske underliga frågor... :)
Ha nu en riktigt trevlig fortsättning på julen!
/Bo
Paglar skrev: lör 26 dec 2020, 08:33 Godmorgon Bo.
Här är mina halvsubjektiva svar på dina frågor.
1... 2...3...4...
#1420054
timebandit,
Var säljaren som jag pratade med som var lite tveksam om det gick att få till V90... :)
Tyckte inte jag hitta det tillvalet när man bygger en V90 T6 eAWD Recharge (i webbläsaren på datorn). På motsv. V60 går det enkelt att välja till.
Bra att det går att få på V90. Lägg gärna ut en bild på din V90 sen när du får den. Vad blev det för motor i Er V90?
/Bo
timebandit skrev: lör 26 dec 2020, 08:36 4. Akustikrutor + mörkt tonade går att få till V90, varför tror du inte det går för?
Min V90 är beställd med detta och kommer om ca 6 veckor :)

Skickat från min KB2003 via Tapatalk
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
#1420055
poscarjr,
Tack för svar, då är det klart som korvspad.
/Bo
poscarjr skrev: lör 26 dec 2020, 11:27 4. Akustikrutor är standard på T6 Recharge. Tonade rutor är tillgänglig option åtminstone i Bygg-appen.
#1424653
Har nu kikat lite på privatleasing av en V90 T6 eAWD Recharge eftersom Volvo ännu inte har ren elbil av denna (som jag egentligen helst skulle vilja ha). Desutom är det ju en ny V90 på gång har jag sett på foton. I avvaktan på det kan det ju funka att ha privatleasing i 3 år och se hur det går med Volvos planer på fler rena elbilar (ej hybrid). Men vafalls privatleasingavtalet faller ju inte under konsumentköplagen... aj, aj, som vanlig konsument kan det väl inte vara nåt bra. Jag min dumbom trodde att Konsumentköplagen gällde i detta läget men så är inte fallet. Nu måsta jag lusläsa hyresvillkoren för privatleasing så jag vet exakt vad jag ger mig in på och vilka fallgropar det kan finnas som jag inte har koll på f.n.
/Bo
#1424666
Så här tror man nya V90 kommer se ut. Källa ams "electric edition Volvo & Polestar" sidan 14.
/Bo
Bilagor
Kommande_V90.jpg
Kommande_V90.jpg (297.22 KiB) Visad 8500 gånger
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 32

Finns frästa block som sätts över &[…]

Löjliga priser XC70

... men kan ju bli husbil framgent... Så so[…]

Martins S90-98

Roligt att se en S90 som blir ompysslad istä[…]

Hej kära Volvoägare! Jag har ett proble[…]