Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1437077
Det står i artikeln att den nya vattenvärmaren kommer att gå på högspanningsbatteriet i första hand och få spillvärme från bensinmotorn när den går, betyder det att en redan en inte så lång räckvidd på el blir ännu kortare när det är kallt ute eller ökar man storleken på batteriet för att kompensera detta?.........
#1437088
troubleshooter skrev:Det står i artikeln att den nya vattenvärmaren kommer att gå på högspanningsbatteriet i första hand och få spillvärme från bensinmotorn när den går, betyder det att en redan en inte så lång räckvidd på el blir ännu kortare när det är kallt ute eller ökar man storleken på batteriet för att kompensera detta?.........
Man har aviserat en längre räckvidd för My22, Oklart om det är pga större batteri eller optimering.
#1437089
Då det inte finns något magiskt sätt att värma upp vatten, så lär man ta en del av batteriets kapacitet till detta.
Men är det inte så att man använder en värmepump för komfortvärmen?

Okej, pump finns visst endast på hel-elektriska bilar.
#1442402
Kollade på "Min Volvo" på Volvos webbsida idag och det står nu att jag skall få en V90 T6 Recharge modellår 2022 (leverans vecka 22, 31 maj-4 juni, tidigare var det vecka 21 men en vecka hit eller dit spelar mig ingen roll).
När jag beställde bilen 2021-02-24 var det en modellår 2021 jag skulle få, och det står så avtalet (ordern) jag då skrev under.
1. Kul att jag får en 2022, inte mig emot, för då borde jag ju få den nya vattenburna värmaren. Så bra.
Det står dock bränsledriven värmare som extrautrustning på min 2022:a som den kommer utrustas med, bränsledriven värmare är tillval och kostar extra (3900 kr) om man vill ha det om man beställer en 2022:a nu. Om man har bränsledriven värmare kanske man inte får nån högspänningsvattenvärmare som får ström från högvoltsbatteriet som värmer kupén?
Nån som vet om det är antingen eller (antingen vattenburen värmare eller bränsledriven värmare) eller både och (om man beställt bränslevärmaren som extra utrustning)? Min beställda 2021:a hade ju bränsledriven värmare och tydligen har bränsledriven värmare förts över på min 2022:a.
2. Då får jag aningens längre räckvidd på ren eldrift också, upp till 61 km som Volvo skriver på sin hemsida om laddhybrider, V90 Recharge.
3. Och så blir det Android Automotive operativsystem i Infotaimentsystemet, med Google Maps för navigering, Google Play för musik och Google Speach för röststyrning. Kanske mer som jag inte vet om.
4. OTA (Over The Air) uppdatering av bilens mjukvaran, trådlöst via mobilnätet.
5. Har läst att det är lite teknikuppdateringar också som uppgraderade sensorer, radar, and kamera för förarstödsystemen (vet ej om det är i V90 men i XC60 2022 är det det i alla fall).
6. Ready to Drive Notification och Emergency Stop Assist.
Ready to Drive Notification informerar föraren med signal när bilen framför börjar röra på sig.
Emergency Stop Assist kan stanna bilen om föraren inte reagerar längre. Vet inte om detta är standard eller tillval.
7. Om det är några interiör- och exteriörändringar på V90 för modellår 2022 har jag ingen koll på, om nån vet vore det kul få veta. Är en Inscription (inte Inscription Expression) som jag beställt.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1442514
Sicken räkmacka om det är en MY22 du får! Varit med om en liknande grej men då i båtvärlden. Beställde en Princess V39 men fick i slutändan en V40 då de hann komma med en ny modell innan trettionian började byggas. En lika oväntad som bra affär.

Hoppas du draperar tråden med bilder när leverans tagits :angelo:
#1442720
HerrDödén skrev: fre 23 apr 2021, 17:10 Sicken räkmacka om det är en MY22 du får! Varit med om en liknande grej men då i båtvärlden. Beställde en Princess V39 men fick i slutändan en V40 då de hann komma med en ny modell innan trettionian började byggas. En lika oväntad som bra affär.

Hoppas du draperar tråden med bilder när leverans tagits :angelo:
Jo nästan för bra för att vara sant. :-D
Jo jag får förstås lägga in lite foton här när jag hämtat den nya V90 T6 Recharge 2022:an.
När jag beställde min V90 T6 Recharge (Inscription) den 24 februari 2021 sa försäljerskan att det var sista datumet för att beställa en V90 för leverans före sommaren, annars hade jag fått vänta till i höst för leverans.
Jag har således haft dubbel tur: leverans före sommaren (vecka 22, 31 maj-4 juni) och en 2022:a.
Jag kanske skall gå och köpa lite Trisslotter?
Ibland skiner solen mot en fastän man inte har väntat sig det, men så är livet ibland tack och lov.
/Bo
#1442888
Hämtade min nya i Onsdags förra veckan.
I det stora är jag nöjd med bilen även om jag tycker att jag har någon form av resonans ifrån framvagnen som jag tycker ger mig huvudvärk i högre hastigheter (100km/h+).

Måste dock erkänna att jag är lite avundsjuk på dig @bem, som nu verkar få en My22 istället ;-) Nåja. Jag ska ju "bara" ha min bil i 3 år. Så jag hinner inte vara avundsjuk så länge :-D

Tyvärr valde jag en standard svart (TCO budget tog slut efter alla andra tillval, som tjänstebil så kände jag att lacken var det sista jag brydde mig om) så bilen blev ju skitig bara på resan hem från ÅF så det finns ännu inga bilder för den som vill se. Och detta är väl den nackdel jag kan komma på med svart bil. Annars tycker jag den gör sig bra på uppfarten. Krom detaljerna bryter av fint mot det svarta och Tonade rutor var pricken över i.

Kanske kommer bilder senare om jag kommer ihåg det. Det är som sagt en tjänstekärra och jag känner inte att jag har någon direkt kärlek till bilen ännu. Även om den är riktigt bekväm att köra.

Nu ska jag bara ta mig i kragen och ringa min PST och prata om resonansen. Undrar om det är däck/hjul eller något annat som kan orsaka det. Har inte upplevt det på mina tidigare bilar eller hyrbilen jag ändå körde med i 3 månader.
#1442904
Lockis,
Gärna lite bilder på din nya V90, här eller i egen tråd.
Hoppas "framvagnsproblemet" löser sig.
Ja du var inte långt undan att ha fått en 2022:a, jag var väl ca. 1-1,5 mån senare med min beställning än dig och då hann jag komma över i modellår 2022 som tur va.
Svart är snyggt men som du säger vägdamm och så syns ganska snabbt.
Jag valde färgen Pebble Grey metallic på min nya V90 T6 Recharge Inscription, den är "sandfärgad" nästan samma färg som på den V70 MY14 jag har f.n. där det är "Seashell Beige" metallic, Pebble Grey är lite mörkare än den. Smuts, damm, pollen osv. syns knappt på sådan färg. Lite därför jag valt sådan färg även om jag gillar mörkblått rätt mycket också (har haft två V70 mörkblå metallic förr men oj vad smutsen syntes snabbt på dem, lite som svart färg). Men allra mest gillar jag färgen på min allra första bil: en Volvo 142:a av årsmodell 1973 - televerks-orange. Den lyste så grant och fint i trafiken. :-D
Föreställ dig att komma i en orange V90 idag - så ur tiden... men nog skulle man synas i trafiken.
/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
#1442921
fjohan82 skrev: mån 26 apr 2021, 12:34 @bem: Något åt dessa håll? :-)
https://i.ytimg.com/vi/6xerxfw9Xr0/maxresdefault.jpg
https://cdn.motor1.com/images/mgl/nwoqE ... dering.jpg
Ja lite åt det hållet skulle nog funka idag.
Om man kom med en televerket-orange V90 (som den Volvo 142:a av 73-årsmodell jag hade en gång) idag bleve man väl utskrattad... :-D
Men den var fin den orange 142:an.

/Bo
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 32

Tänker att det kanske går att koppla in[…]

Hylsan i vinkel vx

Ok,då tackar jag för svaren.

ljud vid generering

hör ett klickande/klonkade när man sl&au[…]

Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]