Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
#1445224
Men exakt vad ska behandlas i hjulhuset?
Ska man spruta "massa" på den lackerade plåten?
av least
#1445226
Zed82 skrev: ons 12 maj 2021, 09:42
least skrev: ons 12 maj 2021, 09:20
Zed82 skrev: ons 12 maj 2021, 07:37

Med all säkerhet exakt likadant. Se följande länk. https://rostskyddsmetoder.se/wp-content ... o-XC90.pdf
Nja. Då vill jag nog se en bild på just denna bil-individens andra hjulhus.
Och intressant att Vänersborgs rotslagning skriver att lösningen finns hos "dem". Men man visar inte vad deras rostskydd har för påverkan på lackerade ytor. De skador som bilen har finns uteslutande på lackerade ytor, skarvarna som är rostkänsliga är utan anmärkning.

Vore högst intressant att få reda på vad bilen har körts i, vatten med vägsalt ger inte den där typen av skada så snabbt.
Eller så har bilen stått i ett fuktigt varmgarage på vintern.

Men mest intressant vore att få reda på är varför inte Volvo tar detta som en reklamation, bilen är en 2019.
Om du tittar på länken som jag skickade ovan så ser du att rosten beror på att filten ligger direkt mot plåten. I och med att den blir blöt så blir också plåten ständigt blöt i de delar där filt och plåt har kontakt. Denna bilen kanske har stått ute hela tiden och inte fått torka upp ordentligt. Det beror alltså inte på något sprut i hjulhuset direkt mot plåten. Volvo har enligt ViB:s artikel medgett konstruktionsproblem men uppenbarligen inte gjort något åt detta.
Att en bil står utomhus på vintern och inte torkar upp skapar inte rostproblem.
Det är bilar i fuktiga varmgarage som äts upp snabbt.
Användarvisningsbild
av js1
#1445227
Det är väl en god ide.
Demontera innerskärmar, avfetta/rengöra - torka. Behandla med tjock massa - torka - återmontera innerskärmar.
Så har jag gjort med mina tidigare bilar. Därför var min 18 år gamla 855:a helt rostfri när jag sålde den. Trodde man skulle slippa det nu
men det verkar tyvärr behövas mer än nånsin.
Fast man kanske borde byta bil lite oftare istället :-)
av Zed82
#1445228
least skrev: ons 12 maj 2021, 09:54 Men exakt vad ska behandlas i hjulhuset?
Ska man spruta "massa" på den lackerade plåten?
Det rimliga vore nog att lösa så att inte filten ligger dikt an mot plåten. Så är det löst exempelvis på gamla XC70.
av Zed82
#1445236
least skrev: ons 12 maj 2021, 10:05 Då är det nog enklare att ta bort filten helt.
Det bästa vore om Volvo kunde presentera en lösning som gör att filten inte ligger dikt an mot plåten.
av least
#1445239
Frågan är om den faktiskt gör det.

Det kan vara så att dämpmaterialet/innerskärmen var felmonterad på just denna bilen.
Det krävs ingen stor spalt för att vattnet inte ska dras till fel plats kapillärt.
av Zed82
#1445241
least skrev: ons 12 maj 2021, 10:17 Frågan är om den faktiskt gör det.

Det kan vara så att dämpmaterialet/innerskärmen var felmonterad på just denna bilen.
Det krävs ingen stor spalt för att vattnet inte ska dras till fel plats kapillärt.
Än en gång så kanske du ska läsa PDF:n i min länk på föregående sida. Där ser du att det är konstaterat att det är ett problem att filten ligger direkt mot plåten. Där kan du också läsa att Volvo har medgett detta som en brist men uppenbarligen inte gjort något åt det.
av least
#1445244
Den bilen i din pdf har detta problem, ja.
Men då det krävs att innerskärmen monterats korrekt för att inte ligga emot plåten, så vet vi inte om alla bilar har detta problemet.

Och vad ska Volvo "medge", man kommer knappast att byta lösning på de bakre innerskärmarna för att en rostskyddsfirma har upptäckt en bil med problem.
Denna typ av dämpmaterial är inget unikt för Volvo, de flesta standardmärken använder denna tekniken för att dämpa ljud från sten i hjulhuset.

Närmast alla bilar har sina unika brister, men detta betyder inte att man alltid gör något åt det från producentens sida.
Men du som ägare kan säkert förebygga risken för skada genom att rostskydda extra eller bygga om distanserna.
Det är ju din bil trots allt.
av Zed82
#1445245
least skrev: ons 12 maj 2021, 10:32 Den bilen i din pdf har detta problem, ja.
Men då det krävs att innerskärmen monterats korrekt för att inte ligga emot plåten, så vet vi inte om alla bilar har detta problemet.

Och vad ska Volvo "medge", man kommer knappast att byta lösning på de bakre innerskärmarna för att en rostskyddsfirma har upptäckt en bil med problem.
Denna typ av dämpmaterial är inget unikt för Volvo, de flesta standardmärken använder denna tekniken för att dämpa ljud från sten i hjulhuset.

Närmast alla bilar har sina unika brister, men detta betyder inte att man alltid gör något åt det från producentens sida.
Men du som ägare kan säkert förebygga risken för skada genom att rostskydda extra eller bygga om distanserna.
Det är ju din bil trots allt.
Än en gång. Det står i PDF:n att Volvo medger att det är en brist och att de skulle titta på det.
Vi har dock en utredning på gång med att förstärka dessa positioner. Det är just genom provning och undersökningar samt rapporter från fältet som en utveckling sker.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 18

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]