Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
#1431513
Helt ok. är ju i princip bara lite skruvar som fått lite patina efter 10 000 mil och lätt ytrost på några utsatta trafikblästrade delar.
Spontant vill jag påstå att det framöver inte är rosten som kommer att ta våra bilar utan att det blir för dyrt att reparera med en 15 år år gammal bil som får problem med elektroniken.
av perhall
#1431518
Lövet skrev:
perhall skrev:
least skrev:Vi bilägare som äger rostbolaget som utför testerna...
Det gör väl inte så mycket, värre om Merca hade ägt det. Eller kd.
ViBilägare äger inte rostskyddsmetoder. Det påståendet saknar grund.
Bra. ViB är ganska bra på att vara oberoende så...
av Tiebreak
#1431526
AndS skrev: sön 21 feb 2021, 19:57 Helt ok. är ju i princip bara lite skruvar som fått lite patina efter 10 000 mil och lätt ytrost på några utsatta trafikblästrade delar.
Spontant vill jag påstå att det framöver inte är rosten som kommer att ta våra bilar utan att det blir för dyrt att reparera med en 15 år år gammal bil som får problem med elektroniken.
Låter bra, tack!
Tror du har en poäng ang. elektroniken.
av perhall
#1431551
Tror jag också. Kan man dessutom acceptera skönhetsrost är det definitivt andra saker som tar kål på bilarna. Även bilar med förhållandevis dåligt rostskydd blir ju 15 år innan rosten blir ett problem idag (typ VW, Mazda, Merca...), för ett par decennier sedan höll mekanik o elektronik länge men karosserna hade hål efter fem år..
av beachman
#1431583
perhall skrev: sön 21 feb 2021, 23:25 för ett par decennier sedan höll mekanik o elektronik länge men karosserna hade hål efter fem år..
Min förra bil, en Ford Focus som köptes ny 2009 började rosta rejält efter 2 år. Jag visste ju att Ford var känd för att rosta, men VIB hade berömt rostskyddet på den "Faceliftade" focusen som kom 2008. Den fick en 4:a i rostbetyg! Bakre skärmkanter och bagagelucka omlackerades årligen tills bilen var ca 5 år, då hade jag missat en rostskyddskontroll och skulle få betala arbetet själv, vilket beräknades till ca 10 000:-. Jag gav då upp och lät bilen få rosta "ohämmat", när jag sålde den efter 9år och 19 000 mil såg den ut som en dalmatin. Den hade då rullat på norrländska måttligt saltade vägar hela sitt liv. Den hade dessutom rosthål rakt igenom bagageluckan.

Förövrigt var det dock en mycket snål bil "miljödiesel" under 0,5l mil och som var kul att köra, med få mekaniska problem.

Jag hoppas för mitt liv att VIB har fel denna gång också gällande rostskyddet , fast det omvända för Volvo förstås :-D . Finns inget tristare än en ny bil som rostar.
av least
#1431589
Skulle vara intressant att veta vad som gick fel med den Ford-individen, fel på färgens kem är en sannolik delförklaring.
Inte ska en bil som tillverkats 2009 rosta med genomgående hål på 9 år, och då på en yta som vetter mot himlen.
av AndS
#1431591
Du får kolla på vilket material som också används i bilarna, försök t.ex fästa en magnet på bakluckan. ;-) Någon nämnde lättmetall i framskärm, etc.
av least
#1431604
Vi Bilägarens rostiga V90 jämfört med den senaste D3 i denna tråden.
Det gula som syns i ViBs bild finns inte alls med i D3s rost-exempel.
Inte heller finns någon spaltrost.
rost_v90.jpg
rost_v90.jpg (362.16 KiB) Visad 247 gånger
av UnleashFusion
#1431611
least skrev: mån 22 feb 2021, 10:43 Vi Bilägarens rostiga V90 jämfört med den senaste D3 i denna tråden.
Det gula som syns i ViBs bild finns inte alls med i D3s rost-exempel.
Inte heller finns någon spaltrost.

rost_v90.jpg
Vilken årsmodell är det på bilderna nedanför ViB's? företagets bilar som ni har? uttagna? är det möjligt att rosten var "mer påtaglig" på tidiga V90 som var från -16 medans nyare fick bättre rostskydd?
av least
#1431616
Som @TieBreak skriver "V90 D3 AWD 2018. 10500 mil. Hiss eller diss?".
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 18

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]