Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1446861
Varför skulle man inte kunna ha möjlighet till att välja till ”extra rostskyddsbehandling” på en Volvo när den byggs ny? Visst man kan göra det senare hos 3:e part. Finns ju faktiskt folk som åker omkring i ganska rostframkallande miljöer. Och det finns folk som tänker sig behålla sin bil länge när de köper den ny bil och då kan det ju vara bra ha riktigt ordentligt rostskydd från början. Lite mysterium för mig att det inte går välja till extra rostskydd. Går kanske inte hos nån biltillverkare? Kanske blir att tillverkaren hamnar i lite dålig dager om standard rostskydd inte alltid kan anses räcka för alla. Men ibland har jag hört att ”importör” rostskyddsbehandlat bilar i importhamn. Så extra rostskydd är väl inte helt främmande i bilvärlden.
/Bo
Användarvisningsbild
av bem
#1447261
Har nu läst Vi Bilägares rosttest på V90 Recharge 2021. Testet utfört av Rostskyddsmetoder AB. 3 av 5 i betyg i rostskyddstestet. Samtidigt rosttestades Mercedes E300 de Kombi och Audi A6 Avant, bägge 5 av 5 i rostskyddstestet. Tyvärr har alla nyare Volvomodeller de testat bara 3 av 5 i betyg i rostskydd. Det gäller förutom V90 inkl. Cross Country, V60 inkl. Cross Country, XC60, XC40. V90 efter långtidstest 4 år och ca. 11000 mil var ingen munter läsning. Skall man behålla en V90 i många år är det tydligen säkrast att själv låta rostskyddsbehandla sin Volvo. Så synd, sånt skall väl inte behövas på bilar i den här prisklassen när konkurrenter klarar att få bra rostskyddsbetyg. Skulle vara intressant om rostskyddstest utförs på en Volvo i efter t.ex. 10 år. Svårt föreställa sig det blir nån munter läsning om bilen körts i vanligt vinterföre med salt på vägarna.
Enligt rostskyddsexperterna låg Volvo på topp 2007 med rostskydd. Det är väl tur jag inte tänker behålla min V90 som levereras snart lika länge som en V70 2001:a jag hade i 13 år, 40000 mil. Tänker inte rostskyddsbehandla den V90 jag skall köra med, fastän jag vet senare ägare troligen skulle få en mindre rostig bil.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Erik Å
#1447265
Rimligtvis borde kvaliteten på rostskyddet (bestämmer i praktiken bilens livslängd) påverka andrahandsvärdet.
På sikt i alla fall, när bilköparna väl har insett biltillverkarens nya policy och dess konsekvenser..
Användarvisningsbild
av bem
#1447276
Erik Å skrev: tis 25 maj 2021, 22:58 Rimligtvis borde kvaliteten på rostskyddet (bestämmer i praktiken bilens livslängd) påverka andrahandsvärdet.
På sikt i alla fall, när bilköparna väl har insett biltillverkarens nya policy och dess konsekvenser..
I och för sig är de flesta bilar inte värda många korvören efter 10 år eller så, men om man har ett gäng likvärdiga beg. bilar låt säga 10 är gamla som gått ungefär lika. Och priset skiljer inte nåt nämnvärt. Om en är tydligt mer rostig än de andra väljer man den då tro? Tror inte jag skulle göra det om det inte gick pruta en hel del på den. Jag minns när jag skulle köpa en Volvo 142 -73:a, det var 1979, och var runt och kika på rätt många. De rostiga var direkt de jag valde bort. Hitta till sist en fin en som var rostskyddsbehandlad med Dinitrol och såg fin ut överallt. Den köpte jag. Var inget dyrare vad jag minns än vad ägarna av rosthögarna begärde. Kanske inte folk bryr sig om huruvida en begagnad Volvo är rostig numera, men jag skulle bry mig ännu.
/Bo
av Volvoold
#1447283
Efter att ha läst om rost i det här forumet på nyare Volvobilar, bla V70 (08-16) så brukar jag roa mig med att kolla på takkanten nedåt vindrutan på olika bilar här i stan, och jag har bara hittat rost på Volvo (tyvärr klart flest av de rostiga jag sett, V70 2008-, plus nån XC60 1:a modellen) samt VW.

Det finns fler bilmärken som också snålat in på den gummilist som tidigare var monterad i framkant av taket mot vindrutan, men där dessa inte har rost. Bla Ford.

Så det verkar ju vara nåt annat också som ökar risken för det ”norska kromet”. Kanske under lacken/grunden?
Användarvisningsbild
av bem
#1447289
Det är allt lite konstigt att en biltillverkare inte tycks vilja förbättra sina bilar på ett såpass viktigt (tycker jag) område som rostskydd. Speciellt som Volvo varit bra på det. Premiumbilar som bara har medelmåttigt rostskydd kanske haltar lite? Har inte de andra Premiumbilar Volvo fajtas med bättre rostskydd? T.ex. BMW, Audi, Merca (numer). Rostskyddstesterna tyder på det vad jag läst.
Fast en bil blir ju omodern så otroligt snabbt numera så... då lär väl rostskyddet ha mindre betydelse gissar jag. Med det resonemanget kanske det kvittar om en bil får betyg 1, 3 eller 5 i ett objektivt rosttest? Folk kanske köper ändå? Då blir ju kostnad för bra rostskydd lite som att kasta pengar i sjön. Fast vissa biltillverkare får ju betyg 5 i rostskyddstester ännu så de tycker ju bevisligen det är värt göra bilar med bra rostskydd.
/Bo
Användarvisningsbild
av Danzi
#1447375
Det är alltid bäst att tänka och fatta beslut själv. Jag rostskyddsbehandlade min XC90 2016 och har även varit på återbehandling för något år sedan. Vi kommer nog äga bilen i 3-5 år till, kanske längre. Min gissning är att andrahandsvärdet på stora dieselbilar i bra skick som inte har hög fordonsskatt (likt senare årsmodeller) kommer att vara fortsatt attraktiva även i framtiden. Det finns nog dem som inte vill eller kan gå över till elbil. Så jag tror inte att värdet är 0 kr år 2025 när min bil är 10 år. Den som lever får se..
Användarvisningsbild
av Miss my Olds
#1447935
Så ni som har en V90 från år 2018,-19,-20, har ni kollat under eller tror ni bara att det ser fint ut. Lite bilder skulle vart informativt.
Användarvisningsbild
av bem
#1447943
Danzi,
Tror heller inte riktigt att en Volvo har 0 kr i värde efter 10 år . Hade en V70 2.4 Business 2001:a i 13 år och 40000 mil som jag sålde till en privatperson för 25 tusen kr. Har svårt tro t.ex en idag ny V90 oavsett vilken motor den har är värd 0 kr om 10 år, om den gått igenom besiktning utan problem och den har normal körsträcka samt inte vanvårdats.
/Bo
av OneYet
#1450683
Jag har funderat på att lackbehandla min V90 CC. Det är ju ganska dyrt men jag kanske ändå skulle ta och skydda det som inte syns också. Dvs underrede och insidan på dörrar osv.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&[…]

Hej har fått upp motorsystem service erfordr[…]

Den eviga däcksfrågan

Om du tar bort spacers blir det ju ännu v&aum[…]