Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zed82
#1446605
På tisdag byter jag in XC90:n till förmån för annat. Mig har Volvo tappat som kund.
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1446609
Zed82 skrev:På tisdag byter jag in XC90:n till förmån för annat. Mig har Volvo tappat som kund.
Gör du helt rätt i om du inte är nöjd!

Skickat från min M2007J3SG via Tapatalk

av least
#1446610
Zed82 skrev:På tisdag byter jag in XC90:n till förmån för annat. Mig har Volvo tappat som kund.
Mycket bra val, tyder på inre en mognad att våga ta steget så snabbt och effektivt!
Skriv gärna vilket märke som vann dig som kund.
av AndS
#1446612
valln skrev: fre 21 maj 2021, 13:53 Att elektronik är döden för bilarna har väl vissa personer trott i 60 år...
Nja, sammankopplingen av "datorer", givare/sensorer med dagens olika programvaror fanns knappast 1960😀
Däremot hade en av mina bilar på 70-tal elektronisk insprutning vilket var hyfsat nytt, men något helt annat än dagens system.
Jag är inte emot att bilar "digitaliseras", tycker det är intressant och bra.
av Malmstroem
#1446617
Zed82 skrev:På tisdag byter jag in XC90:n till förmån för annat. Mig har Volvo tappat som kund.
Hur länge han du ha din XC90, och vad valde du istället?

Var orsaken bristfälligt rostskydd? Var hade din bil i så fall börjat rosta?
av Zed82
#1446619
Malmstroem skrev: fre 21 maj 2021, 14:56
Zed82 skrev:På tisdag byter jag in XC90:n till förmån för annat. Mig har Volvo tappat som kund.
Hur länge han du ha din XC90, och vad valde du istället?

Var orsaken bristfälligt rostskydd? Var hade din bil i så fall börjat rosta?
Hade den i tre månader. Vet inte om den börjat rosta, troligen hade färgen börjat bubbla precis som på Vi Bilägares bil som nästan var ny. Min är ju en 2019 precis som den i videon från Vänersborgs Rostskydd.

Orsaken är mycket riktigt rostskyddet. Dividerade länge om jag kunde leva med bristen eller om jag skulle rostskydda. Kom fram till att det inte lönar sig att oroa sig över sådant när man köper en bil för halvmiljonen begagnad. Känner mig rätt klar med Volvo nu.
Användarvisningsbild
av bem
#1446622
Läste lite på "Min Volvo" om hur Volvo ger grundläggande rostskydd och sen lackerar karossen. Se texten längre ned.
Synd de inte kan få till lite bättre rostskydd i sin process. Nåt mer än det "grundläggande" rostskyddet verkar behövas eftersom rostskyddsexperter inte precis lovprisar t.ex. det rostskydd V90 hade på den Vi Bilägare lät rostskyddsexpert kolla på. Tror jag skall ta och köpa 1 dygns premium på Vi bilägare så jag kan läsa hur rostskyddet är V90 2021:a, har sett de har rostskyddstest på den. /Bo

-------------
När karossen är klar transporteras den till målerifabriken för att få ett grundläggande rostskydd med elektrolytfärg. För att färgen ska komma åt överallt, doppas och sköljs hela karossen tre gånger. Karossen görs strömförande för att färgen skall fästa bra. Spänningen ökas steg för steg, så att färgen fäster i ett tjockt skickt. Efter doppet får karossen efterhärda i tre ugnar.
Inledningsvis laddas karossen med 180 V. Därefter ökas spänningen i fyra steg, i takt med att resistansen i färgen ökar.
Färgbadet kyls ned när den strömförande karossen doppas ned, för att hålla en temperatur på exakt 31° C.
Varje bil härdas i fem ugnar, en för varje process. Varje härdning tar ca 40 minuter.

När karossen fått sin grundlack, tätas alla skarvar i kupé, motorrum, underrede, hjulhus och tak. Olika typer av material används för tätning, ljuddämpning och skydd. Tätningen görs i flera moment, där robotar varvas med manuell tätning och kontroll. Efter att all tätningsmassa applicerats, härdas karossen återigen i en ugn – 200° C i 40 minuter.
För varje kaross används ungefär 55 meter tätningsmassa.
Först tätas insidan. Därefter tätas hjulhus, motorrum och underrede. Sedan tätas takskarven. Sist, efter manuell eftertätning, läggs ljuddämpningsmaterialet på runt kupén.

Efter att ha rengjorts av strutsfjäderborstar och dammsugarmaskiner, sprutlackeras karossen i steg. Först ett lager baslack på insidan, sedan två lager baslack på utsidan. Baslacken är vattenbaserad för miljöns skull. Karossen värms upp till 78° C, så allt eventuellt vatten försvinner. Sedan kyls den ner till 16 ° C innan den sprutmålas med tvåkomponents klarlack, invändigt och utvändigt. Sist sluthärdas hela karossen i ugnen och avsynas med kritiska ögon.
De stora strutsfjädrarna är särskilt lämpliga för rengöring eftersom de inte släpper ifrån sig dun eller damm.
Tvåkomponentslack är extra stryktålig jämfört med lackfärg som inte blandas.
Mellan varven kollar operatören så robotarna målar som de ska.
När karossen är klar i målerifabriken, transporteras den till monteringsfabriken.
-----------
av least
#1446637
Den beskrivningen inkluderar inte borstål-plåtens egenskaper.
Och en 2021 har samma rostskydd, det är lite väl sent i bilens livslängd att börja justera detta.
Senast redigerad av 1 least, redigerad totalt 0 gånger.
av least
#1446638
Zed82 skrev:
Malmstroem skrev: fre 21 maj 2021, 14:56
Zed82 skrev:På tisdag byter jag in XC90:n till förmån för annat. Mig har Volvo tappat som kund.
Hur länge han du ha din XC90, och vad valde du istället?

Var orsaken bristfälligt rostskydd? Var hade din bil i så fall börjat rosta?
Hade den i tre månader. Vet inte om den börjat rosta, troligen hade färgen börjat bubbla precis som på Vi Bilägares bil som nästan var ny. Min är ju en 2019 precis som den i videon från Vänersborgs Rostskydd.

Orsaken är mycket riktigt rostskyddet. Dividerade länge om jag kunde leva med bristen eller om jag skulle rostskydda. Kom fram till att det inte lönar sig att oroa sig över sådant när man köper en bil för halvmiljonen begagnad. Känner mig rätt klar med Volvo nu.
Kunde du inte ha lyft på de bakre hjulhusen i plast, och sett hur illa det var?
Eller var menar du att att lacken "bubblar"?

Du måste ha haft en enorm otur att få lackproblem med en så pass ny bil som en 2018/2019.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 18
Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Har också givarbyte på gång, bes[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.