Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zed82
#1446278
least skrev: ons 19 maj 2021, 08:52 Intressant att även ViBilägare gav rådet att man som ägare kan lämna in bilen för rost-kontroll om man känner oro.
Det kan ju ligga något i det.
Till vilken nytta? Problemet är ju konstaterat. Vem ska betala det? Ägaren eller Volvo? Vad gör man när man märker att det finns rost där? Ska man behöva bekosta åtgärden själv eller ska man åberopa rostskyddsgarantin (som i 9,9 av 10 fall är värdelös)? Är det rimligt att ha denna huvudvärk med en premiumprodukt som Volvo är?

Det enklaste är kanske att byta till ett annat märke. Till och med Renault trumfar Volvo med råge gällande rostskydd.
av least
#1446287
Som ViB säger, byt till ett bättre märke.
Du gör som du vill, inget pris är för högt för att känna själslig ro!
av AndS
#1446292
Elektronikproblem tar dagens bilar före rosten, så ni kan vara lugna. ;-)
Användarvisningsbild
av bem
#1446340
Personligen, om jag köpte en sprillans ny Volvo (vilket jag gjort och den levereras om några veckor) OCH jag skulle behålla den länge kanske 4-5 år eller längre (vilket jag inte ska), då skulle jag nog kosta på en bra rostskyddsbehandling redan från början, innan rosten har fått nån chans att få fäste. Ju längre man väntar i sånt fall desto sämre verkan lär ju en rostkyddsbehandlingen få.
Skulle jag bara behålla bilen säg 3 år (som ju det blir vid privatleasing på ny bil) då skulle jag aldrig kosta på nåt, det får nästa köpare ta hand om och rostskyddsbehandla om det är viktigt för den köparen.
Sen beror det ju på var man bor. Om man bor där det inte saltas efter vägarna på vintern lär väl bilen inte rosta så värst. Bodde jag efter nån av våra kuster och kör mycket där kan ju risken för rost bli större. Vad en rostskyddsbehandling kostar idag har jag inte en susning om men det kostar nog en del gissar jag, har sett priser mellan ca. 5000-9000 kr för Dinitrol behandling av V90.
/Bo
av AndS
#1446349
Varför? Det finns 12-års garanti mot genomrostning.
Vad händer med den om du gör en "egen" rostskyddsbehandling.
Är inte det minsta orolig efter dryga fyra år och 8000 mil, minst lika länge till får den rulla i ur och skur. :-)
av Zed82
#1446352
AndS skrev: ons 19 maj 2021, 18:14 Varför? Det finns 12-års garanti mot genomrostning.
Vad händer med den om du gör en "egen" rostskyddsbehandling.
Är inte det minsta orolig efter dryga fyra år och 8000 mil, minst lika länge till får den rulla i ur och skur. :-)
Du är medveten om att de garantierna är noll värda i princip då man kräver att rosten ska ha kommit inifrån.
av Erik Å
#1446369
AndS skrev: ons 19 maj 2021, 18:14 Varför? Det finns 12-års garanti mot genomrostning...
What? Ska man alltså slänga nya volvobilar när de bara är 12 år :-o
Min är 22, tänkte att den skulle hänga med ett tag till.
Detta blir min sista Volvo, sämre rostskydd och skenande servicekostnader pekar på att det får bli nåt annat sen..
av AndS
#1446375
Genomrostning....
Är inte alls orolig, däremot meta tveksam när man ska börja felsöka elektronik i en 10-årig bil.
Räknar av våra bilar till 0 kr efter 10 år, rätt eller fel, tja mitt sätt att äga våra daglig bilar.
Användarvisningsbild
av bem
#1446421
AndS skrev: ons 19 maj 2021, 19:44 Genomrostning....
Är inte alls orolig, däremot meta tveksam när man ska börja felsöka elektronik i en 10-årig bil.
Räknar av våra bilar till 0 kr efter 10 år, rätt eller fel, tja mitt sätt att äga våra daglig bilar.
Hade en V70 2001:a jag hade i 13 år och 40000 mil. Den börja rosta i bakre skärmkanter, sånt kan man leva med några år till. Men inga elektronikfel var det. Men jag misstänker en ny skapligt fullsmetad Volvo idag om 13 år är det nog ett och annat på elektroniksidan som slutat funka som det ska, och troligen en del för dyrt att åtgärda gissar jag. Sen när alla Volvos bilar är rena elbilar senast 2030 (som de själva sagt) har du batteripacket som man väl inte vet hur länge det ger hyfsad kapacitet och därmed rimlig räckvidd. Byte av batteripack när en elbil börjar bli till åren lär nog inte bli en billig historia, men kanske det finns bra utbytessystem vad det lider? Kanske batteripacken håller längre än vi tror? Vi kan ju hoppas. I framtiden är det kanske i första hand antingen elektronikdöden eller batteridöden som gör att en ren eldriven Volvo åker på skroten?
Själv provar jag lyckan med en Ny V90 T6 Recharge (laddhybrid) som levereras snart. Den är rätt fullsmetad, med bl.a. Inscription, diverse paket bl.a. ljuspaket med LED ljus, elmanövrerat panoramatak. Annat elektriskt på den är t.ex. elmanövrerade framstolar, eldriven baklucka, Head-up display i frontrutan, halvelektrisk utfällbar dragkrok, massa förarstöd osv... mycket som kan sluta fungera, sluta fungera... En sak är bra med V90 är att den tillverkats länge nu så det borde vara få barnsjukdomar kvar. Bilar brukar ju vara som bäst tillverkade sista årgångarna.
Vi får väl se om det dyker upp några allvarliga elektronikproblem så länge jag har kvar den. :-)
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av least
#1446455
Att solidstate elektronik som utvecklats för automotive-bruk skulle skicka bilen på skroten tror jag inte riktigt på.
Dessutom är bilarna modulärt byggda, så man kan byta ut den skadade komponenten förhållandevis enkelt.

Sedan att enskilda moduler är såpass dyra att byta är en annan sak.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 18
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]