Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av III
#1419835
Vad tror ni om rostskyddet på spa-plattformen? Vi bilägare är ju tämligen kritiska till rostskydd. Bilderna som de visat ser ju inte så bra ut för en så ny bil. Vad finns det för tankar och erfarenheter här?
av UnleashFusion
#1419836
III skrev: tor 24 dec 2020, 21:32 Vad tror ni om rostskyddet på spa-plattformen? Vi bilägare är ju tämligen kritiska till rostskydd. Bilderna som de visat ser ju inte så bra ut för en så ny bil. Vad finns det för tankar och erfarenheter här?
Hade du tänkt behålla bilen minst 5år+? jag ser inget fel med att inte rosskydda bilen.

även om min bil inte är SPA så har jag rostskyddat min sedan 2012 och förnyar rostskyddet varje 3-4år och det har funkat jättebra.
av least
#1419868
Syns väldigt få rostiga SPA xc90 vägarna. Inte heller kryllar det av rostiga V70II.

Att vissa delar av bilen har ytrost är en helt annan sak.
Användarvisningsbild
av Danzi
#1420535
Jag har en XC90 tillverkad i mitten av 2015, alltså en av de första SPA-bilarna, och som under 2018 uppvisade rost på motorvaggan. Inget som syns men eftersom jag tänker behålla bilen i många år blev det komplett rostskyddsbehandling. Säkert inget för tjänstebilsförare..
av LJN
#1420656
Angående rostskydd, vilken nivå/omfattning är nödvändig/klokt att göra på en 2 år gammal V90CC? Är Dinitrol PLus OK?
https://www.dinitrolcenter.se/vara-behandlingar.php
av rd350
#1420659
Dinitrol funkar aldeles utmärkt. Har själv använt det yrkesmässigt under tjugo år. De sista Volvomodellerna hr jag ännu ingen erfarenhet av men sista v70 modellen (Ford) rostar betydligt mer än tidigare modeller. Plockar man av tröskelbreddarna brukar det inte vara någon trevlig syn..... Skärmkanter brukar det också krypa i liksom under a-stolparnas prydnadslister (rostfri hållare på listen som skaver av lacken på nitarna i stolpen)
av LJN
#1420664
Tänkte lite mer om vilket program/omfattning som är lämplig/nödvändig. Se länken som anger Dinitrols tre olika rostskyddsprogram.
av III
#1420839
least skrev: fre 25 dec 2020, 09:52 Syns väldigt få rostiga SPA xc90 vägarna. Inte heller kryllar det av rostiga V70II.

Att vissa delar av bilen har ytrost är en helt annan sak.
Det är ju det att när det väl syns är det för sent. Inget kul om det rostar i förtid, p2 plattformen har ju väldigt bra rostskydd, P3 sämre och spa verkar vara ännu sämre. Synd att man går åt fel håll. P2 och P3 har jag bra koll på hur de är uppbyggda men inte spa men ser illavarslande ut i vi bilägares test. Tråkigt om Volvo tycker att det är normalt när andra dyra bilar inte rostar efter så kort tid som vi bilägares bil. Ford har också haft problem i deras test men ändå intresserat sig för rosten men Volvo... hoppas de ändar rostskyddet.
av least
#1420850
Vi bilägare som äger rostbolaget som utför testerna...
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1420875
Idag gjorde jag bilbesiktning och passade på med frågan var rostar V90s - svar var dörrkanter och de rostar mer än tidigare, iom det är mindre med galvaniserad delar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]