Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
#1431820
Årsmodell 2016 och 11500 mil, dagligen körd och vintertid på saltade vägar och sedan kanske varmgarage varje natt, bara gissning.
Användarvisningsbild
av js1
#1445192
Tur man bara kör 750 mil om året, i huvudsak på sommaren och cyklar till jobb på vintern när det saltas. Bilarna verkar inte tåla mer :-o
av least
#1445213
Zed82 skrev: ons 12 maj 2021, 07:37
least skrev: ons 12 maj 2021, 07:03 Och hur ser det ut på andra sidan av den bilen?
Med all säkerhet exakt likadant. Se följande länk. https://rostskyddsmetoder.se/wp-content ... o-XC90.pdf
Nja. Då vill jag nog se en bild på just denna bil-individens andra hjulhus.
Och intressant att Vänersborgs rotslagning skriver att lösningen finns hos "dem". Men man visar inte vad deras rostskydd har för påverkan på lackerade ytor. De skador som bilen har finns uteslutande på lackerade ytor, skarvarna som är rostkänsliga är utan anmärkning.

Vore högst intressant att få reda på vad bilen har körts i, vatten med vägsalt ger inte den där typen av skada så snabbt.
Eller så har bilen stått i ett fuktigt varmgarage på vintern.

Men mest intressant vore att få reda på är varför inte Volvo tar detta som en reklamation, bilen är en 2019.
av Zed82
#1445216
least skrev: ons 12 maj 2021, 09:20
Zed82 skrev: ons 12 maj 2021, 07:37
least skrev: ons 12 maj 2021, 07:03 Och hur ser det ut på andra sidan av den bilen?
Med all säkerhet exakt likadant. Se följande länk. https://rostskyddsmetoder.se/wp-content ... o-XC90.pdf
Nja. Då vill jag nog se en bild på just denna bil-individens andra hjulhus.
Och intressant att Vänersborgs rotslagning skriver att lösningen finns hos "dem". Men man visar inte vad deras rostskydd har för påverkan på lackerade ytor. De skador som bilen har finns uteslutande på lackerade ytor, skarvarna som är rostkänsliga är utan anmärkning.

Vore högst intressant att få reda på vad bilen har körts i, vatten med vägsalt ger inte den där typen av skada så snabbt.
Eller så har bilen stått i ett fuktigt varmgarage på vintern.

Men mest intressant vore att få reda på är varför inte Volvo tar detta som en reklamation, bilen är en 2019.
Om du tittar på länken som jag skickade ovan så ser du att rosten beror på att filten ligger direkt mot plåten. I och med att den blir blöt så blir också plåten ständigt blöt i de delar där filt och plåt har kontakt. Denna bilen kanske har stått ute hela tiden och inte fått torka upp ordentligt. Det beror alltså inte på något sprut i hjulhuset direkt mot plåten. Volvo har enligt ViB:s artikel medgett konstruktionsproblem men uppenbarligen inte gjort något åt detta.
Användarvisningsbild
av js1
#1445218
Vi ser dock inte några betydande avvikelser jämfört med våra egen provning och bedömer att risken för kundpåverkan är liten även på lång sikt.

Enligt Volvo är det med andra ord helt normalt för bilen :-o
av Zed82
#1445221
js1 skrev: ons 12 maj 2021, 09:45 Vi ser dock inte några betydande avvikelser jämfört med våra egen provning och bedömer att risken för kundpåverkan är liten även på lång sikt.

Enligt Volvo är det med andra ord helt normalt för bilen :-o
Det tar nog många år innan detta blir ett strukturellt problem men likförbannat ser det för billigt ut på en bil uppemot en miljon kronor. För mig personligen blir detta ett irritationsmoment som man kommer att tänka på så fort det är blött ute eller under vintrarna.
Användarvisningsbild
av js1
#1445222
Håller med, det ser för jävligt ut och känns allt annat än bra. Det får nog bli en kompletterade behandling illa kvickt.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 18
Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]