Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
#1445423
Att Volvo skulle ha lika dåligt rostskydd som Mercedes på 00-talet är knappast troligt. De bilarna hade i många fall synlig rost på 3-4 år om jag minns rätt.

Att det rostar en del på grövre detaljer under bilen är inte bra, men inte heller någon direkt katastrof. Det kommer att ta lång tid innan det rostat så mycket att hållfastheten riskeras.

Rosten under filtmattorna i hjulhusen kan eventuellt bli värre. Jag har inte hört talas om någon det rostat hål för ännu. Om det inträffar någon gång i framtiden så torde det skapa problem.

Det torde stå helt klart att SPA är sämre rostskyddad än t.ex. V70N. Däremot ser rostskyddet inte ut att vara tillräckligt dåligt för att jag ska komplettera det på min XC90. Vi får se om det visar sig vara ett felaktigt beslut. Ännu så länge har jag inte sett någon upprostad XC90, vilket bidrar till min ovilja att lägga på ytterligare rostskydd.
av Freddy100
#1445427
Jag lämnar min V90CC 2020 för rostskyddsbehandling imorgon (Vaxoyl) så får vi se hur det ser ut efter 2 år. De lovade ta bilder på allt de gör.
av AndS
#1445433
Volvo har väl 12 års garanti på genomrostning eller vad som står i det finstilta.
Jag skulle nog mera generellt, oberoende av bilmärke, fundera på elektroniken på bilarna.
Senast redigerad av 1 AndS, redigerad totalt 0 gånger.
av Keiser
#1445447
Zed82 skrev:
Keiser skrev: tor 13 maj 2021, 15:00 Är det här ett stort problem lär det väl börja droppa in klagomål från bilägare inom kort (tidiga XC90 har ju varit med ett tag), hittills har jag dock inte sett/hört något?! Förutom ViB och någon som kan erbjuda tjänster för att fixa problemet (de som knackar dörr och vill kolla taket "gratis" brukar också hitta fel varje gång, märkligt). Den som lever får se! :)
Det här är ju inte direkt något lättåtkomligt eller något som lossas ofta. Så inte konstigt att ingen klagat.
Å andra sidan pratar vi om många tusentals bilar så att några skulle vara där och titta är ju inte osannolikt. Det modifieras en del på Volvobilar i Sverige. ;) Finns problemet så lär det komma fram, XC90 började produceras sent 2014 (?) så de första har snart funnits ute i 7 år. Näe, inte särskilt orolig.
av Zed82
#1445977
Malmstroem skrev: tor 13 maj 2021, 16:40 Att Volvo skulle ha lika dåligt rostskydd som Mercedes på 00-talet är knappast troligt. De bilarna hade i många fall synlig rost på 3-4 år om jag minns rätt.

Att det rostar en del på grövre detaljer under bilen är inte bra, men inte heller någon direkt katastrof. Det kommer att ta lång tid innan det rostat så mycket att hållfastheten riskeras.

Rosten under filtmattorna i hjulhusen kan eventuellt bli värre. Jag har inte hört talas om någon det rostat hål för ännu. Om det inträffar någon gång i framtiden så torde det skapa problem.

Det torde stå helt klart att SPA är sämre rostskyddad än t.ex. V70N. Däremot ser rostskyddet inte ut att vara tillräckligt dåligt för att jag ska komplettera det på min XC90. Vi får se om det visar sig vara ett felaktigt beslut. Ännu så länge har jag inte sett någon upprostad XC90, vilket bidrar till min ovilja att lägga på ytterligare rostskydd.
Det som är trist är att man ska behöva oroa sig för sådant på en bil som kostar över halvmiljonen begagnad. Oavsett hur lång tid det tar innan det rostar hål. Bara det faktum att det kan finnas rost på min två år gamla bil gör mig illa till mods. För min egen del så överväger jag nu göra mig av med bilen.

Men skulle kunna behandla den men av princip så har jag svårt för att lägga ut uppemot 10k för att rostskydda en Volvo som borde vara fullt rostskyddad från fabrik.
av least
#1445982
Du får lämna in bilen på kontroll av rost, då får du kvitto på hur illa det är.
Jag trodde att din bil redan var rostig?
av least
#1445983
Freddy100 skrev: tor 13 maj 2021, 16:55 Jag lämnar min V90CC 2020 för rostskyddsbehandling imorgon (Vaxoyl) så får vi se hur det ser ut efter 2 år. De lovade ta bilder på allt de gör.
Några bilder ännu?
av Zed82
#1445986
least skrev: mån 17 maj 2021, 09:14 Du får lämna in bilen på kontroll av rost, då får du kvitto på hur illa det är.
Jag trodde att din bil redan var rostig?
Oavsett om bilen är rostig nu så försvinner inte problemet. Nästa vinter kanske den är rostig om den inte redan är det. sen är det ju frågan om vem ska bekosta en kontroll och vem som ska utföra kontrollen. Är det rimligt att hålla på så med en bil som knappt är två år gammal och kostade över en halv mille?
av least
#1445987
Du har helt rätt, det är en kostnad förknippad med kontrollen.
Men om det lugnar dina nerver så kanske det är värt dessa pengar?

Men då du inte vet om bilen är rostig idag, så finns problemet endast i dina tankar.
av Zed82
#1445991
least skrev: mån 17 maj 2021, 09:40 Du har helt rätt, det är en kostnad förknippad med kontrollen.
Men om det lugnar dina nerver så kanske det är värt dessa pengar?

Men då du inte vet om bilen är rostig idag, så finns problemet endast i dina tankar.
Så du menar att man inte behöver vara orolig om bilen inte har börjat rosta idag? Ska man göra en kontroll efter varje vinter och titta? När bör man bli orolig? Är det rimligt att detta ens ska vara ett problem?
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 18
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]