Sida 1 av 4

T6 Recharge och T8 Recharge - märker knappt någon skillnad

Postat: tor 24 dec 2020, 00:43
av perhall
Normalt är jag ganska uppmärksam på, kunnig och rutinerad när det gäller sånt här... men ärligt, jag märker knappt någon skillnad mellan T6 och T8 fast det skiljer 50 hk och ska skilja 0,6 sek 0-100. En nedtrimmad motor brukar ha lite annan karaktär, t ex en 231 vs 286 hk VW Group V6-diesel eller en D4 AWD XC70 2015 vs D5. Men här känns de oerhört lika. Slutsatsen är ju enkel: spara 30 tkr och köp en T6, men jag undrar om någon annan provat och känt samma sak?
Har kört båda motorerna i flera modeller så det är inte ett enstaka ex det handlar om, men har slagit mig mer och mer...

Re: T6 Recharge och T8 Recharge - märker knappt någon skillnad

Postat: tor 24 dec 2020, 13:41
av least
Ja, då är det väl så?

T8 Recharge är helt enkelt topp-alternativet vad gäller Volvos drivlinor.
Och sedan finns det antagligen marknader där inte båda modellerna säljs (ännu).

Var glad att du har valet att köpa en billigare bil som ändå motsvarar dina krav. :-)

Re: T6 Recharge och T8 Recharge - märker knappt någon skillnad

Postat: tor 24 dec 2020, 15:13
av Henry_Fågeljazz
Laddhybrider är en ganska speciell lösning. Så fort batteriet är tomt så kör man en vanlig vagn med en massa extra vikt. Har kört V60 D6 AWD en hel del sedan den lanserades. Har sina fördelar på korta sträckor men så fort batteriet är tomt så ser jag ingen större vinst med detta koncept.

Henry

Re: T6 Recharge och T8 Recharge - märker knappt någon skillnad

Postat: tor 24 dec 2020, 22:40
av Perra83
Skiljer det bara 30000kr är det väl inget att tveka på?

Re: T6 Recharge och T8 Recharge - märker knappt någon skillnad

Postat: tor 24 dec 2020, 23:04
av Paglar
Eftersom toppeffekten på bensinmotorer ligger vid ett betydligt högre varvtal än för Dieselmotorerna du provat, så antar jag att avregleringen av T6:an sker över 4000 rpm, på en Diesel kanske avregleringen sker redan vid 1800 rpm. Så kör man någorlunda normalt märker man ingen skillnad. Hybriderna blir ju lite speciella då förbränningsmotorn har 8-stegs växellåda och elmotorn har fast utväxling. Jag hade gärna sett ett effekt och momentdiagram över hastighet, 0-250km/h för att se och förstå hur de båda motorerna samverkar. Starka förbränningsmotorer brukar ju också vara momentbegränsade på ettans och tvåans växel vilket också utjämnar skillnaden mellan T8 och T6.

Re: T6 Recharge och T8 Recharge - märker knappt någon skillnad

Postat: tor 24 dec 2020, 23:14
av fjohan82
I Volvos fall gäller 0-180 km/h... :bored:

Re: T6 Recharge och T8 Recharge - märker knappt någon skillnad

Postat: tor 24 dec 2020, 23:43
av perhall
Audin är trots diesel 218 hk, en nedtrimmad 272 hk. Båda har 500 Nm, så eg samma lösning som T6/T8.
Håller med om nackdelarna med pluginhybrid, den är rätt seg när batteriet är tomt... stor skillnad

Re: T6 Recharge och T8 Recharge - märker knappt någon skillnad

Postat: fre 25 dec 2020, 10:02
av SundanceKid
Även om batteriet är tomt har du samma kraft.

Re: T6 Recharge och T8 Recharge - märker knappt någon skillnad

Postat: fre 25 dec 2020, 10:04
av Rillee
Hur funkar det?

Re: T6 Recharge och T8 Recharge - märker knappt någon skillnad

Postat: fre 25 dec 2020, 10:16
av SundanceKid
Batteriet har en buffert, så det är inte tomt när bilen säger det och dessutom klarar generatorn av att hålla ström till bilen!