Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1417178
Den har krånglat nästan från dag ett, får i 90% av fallen att spänningen i batteriet är för lågt, bilen används som Taxi å rullar iaf 1000mil/månad så laddning borde inte vara något problem, Volvo har bytt batteriet en gång men utan resultat å nu har dom mer eller mindre gett upp! Någon mer som har/haft samma problem?
#1417183
En gång per vintersäsong har det blivit nödvänfigt att stödladda batteriet när värmaren inte startat pga låg batterispänning. Då har jag ändå pendlat 16 mil om dagen med max två värmarstarter om dagen.
Men även om en taxi rullar långt varje dag så står ni kanske även still och kör värmare rätt ofta? Stödladda ofta är kanske lösningen.
#1417192
Eller så väljer man bort "Tillskottsvärme" om den är aktiverad, Volvo skriver det för värmaren vid många korta körningar.
Behövs knappast för för taxikörning om det är mycket korta körningar och stadskörning, bilen hinner inte kallna.
#1417344
Stänga av tillskottsvärmen lär inte bidra till något i just detta då tillskottsvärmen går när motorn går och då ger generatorn ändå en hel drös med ström som täcker upp med råge.

Skaffa en Battery Sense från Ctek. Lätt att montera direkt på batteriet. Då får du lite koll på hur det varierar över tid och kan även läsa av spänningen i realtid.
#1417351
Defekt laddövervakningsgivare som lurar systemet/bränslevärmaren att spänningen är låg fast den INTE är det, därför får du detta meddelande - och då startar inte värmaren!
Byt denna givare så är problemet borta. Jag har varit ute för exakt detta!
#1417379
Flinta skrev: ons 09 dec 2020, 19:35 Defekt laddövervakningsgivare som lurar systemet/bränslevärmaren att spänningen är låg fast den INTE är det, därför får du detta meddelande - och då startar inte värmaren!
Byt denna givare så är problemet borta. Jag har varit ute för exakt detta!
Det ska jag be dom kolla upp så snart det går, tack för info
S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförs[…]

Byta IAM i Volvo v50 -07

Hej ! Sitter en begagnad IAM i bilen som få[…]

Bromsljus

Hurvida man egentligen får eller inte ska ja[…]

Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa ga[…]