Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1463728
V1ctor skrev: lör 05 dec 2020, 11:54 Hallå,

Nu när temperaturen börjar röra sig mot nollan på morgnarna upplever jag att växellådan beter sig lite annorlunda. Har bara haft bilen sen i maj så inte upplevt detta innan.

Vid moderat acceleration så upplever jag att bilen varvar upp till ca. 2500-3000 för att sedan växla upp, men istället för att gå ner på ett lägre varvtal så upplever jag att den står där och hoppar/slirar. Så beter den sig egentligen hela vägen från kanske 2a/3e växeln tills man når sin målfart då den till slut gå ner på ett varvtal som inte är ovanligt högt. När bilen når arbetstemperatur försvinner det upplevda problemet.

Hittade inte så mycket här i forumet förutom av användare JanneP77 som 2017 skrev:
Vid kallstart beter sig automatlådan lite underligt innan den har kommit upp i temp. Den beter sig lite som en momentomvandlare och "slirar" men på ett konstigt sätt. Den varvar upp till ex 2300 rpm när man kör iväg, växlar upp men varvet ligger ändå på i stort sett samma... Ska det vara så?
Fenomenet försvinner så snart motor/växellåda kommit upp i arbetstemp.
Är det fler som upplever detta? Janne såg jag senare i tråden blev av med problemet efter att lämnat in bilen för något annat, dvs är det en gammal mjukvara?

Upplever liknande symtom med min v90 automat. Som att den inte kan välja växel och därför vandrar i varvtal mellan 24-2600 vid lugnt gaspådrag. Går över snabbt då den blivit lite varmare.

Någon som haft detta fenomen och fått det åtgärdat?
Som jag förstår så ska dom inte bete sig så? Däremot slira mellan växlar tills temperatur är ok. Alltså inte "vandra" i varvtal i något mittläge mellan växlarna.
#1465161
Patrikv90cc skrev:
V1ctor skrev: lör 05 dec 2020, 11:54 Hallå,

Nu när temperaturen börjar röra sig mot nollan på morgnarna upplever jag att växellådan beter sig lite annorlunda. Har bara haft bilen sen i maj så inte upplevt detta innan.

Vid moderat acceleration så upplever jag att bilen varvar upp till ca. 2500-3000 för att sedan växla upp, men istället för att gå ner på ett lägre varvtal så upplever jag att den står där och hoppar/slirar. Så beter den sig egentligen hela vägen från kanske 2a/3e växeln tills man når sin målfart då den till slut gå ner på ett varvtal som inte är ovanligt högt. När bilen når arbetstemperatur försvinner det upplevda problemet.

Hittade inte så mycket här i forumet förutom av användare JanneP77 som 2017 skrev:
Vid kallstart beter sig automatlådan lite underligt innan den har kommit upp i temp. Den beter sig lite som en momentomvandlare och "slirar" men på ett konstigt sätt. Den varvar upp till ex 2300 rpm när man kör iväg, växlar upp men varvet ligger ändå på i stort sett samma... Ska det vara så?
Fenomenet försvinner så snart motor/växellåda kommit upp i arbetstemp.
Är det fler som upplever detta? Janne såg jag senare i tråden blev av med problemet efter att lämnat in bilen för något annat, dvs är det en gammal mjukvara?

Upplever liknande symtom med min v90 automat. Som att den inte kan välja växel och därför vandrar i varvtal mellan 24-2600 vid lugnt gaspådrag. Går över snabbt då den blivit lite varmare.

Någon som haft detta fenomen och fått det åtgärdat?
Som jag förstår så ska dom inte bete sig så? Däremot slira mellan växlar tills temperatur är ok. Alltså inte "vandra" i varvtal i något mittläge mellan växlarna.
Jag förstår inte riktigt vad du menar, men min XC90 slirar otroligt mycket när den är kall. Om man gasar till lite drar den lätt mot 3000 varv, växel ligger ju i, men momentomvandlaren för ju inte vidare någon kraft. Jag har tidigare tyckt att BMW:s låder kan slira mycket när de är kalla, men inget mot detta.

Kör numer alltid igång motorn tillsammans värmaren med när det är under 5+, då hinner lådan bli varm innan jag ska iväg.
#1465164
Att den slirar när det är kalltär helt enkelt för att få upp temperaturen på oljan i lådan.
Att då värma med motor och värmare kommer att ta längre tid och du måste planera din avfärd.
Varför inte helt enkelt köra i väg och låta bil och automatväxellåda sköta tempen?

Ifall den fortsätter "slira" så lär det tyda på att bilen inte kan mäta tempen korrekt, trasig givare i lådan?
#1465174
least skrev:Att den slirar när det är kalltär helt enkelt för att få upp temperaturen på oljan i lådan.
Att då värma med motor och värmare kommer att ta längre tid och du måste planera din avfärd.
Varför inte helt enkelt köra i väg och låta bil och automatväxellåda sköta tempen?

Ifall den fortsätter "slira" så lär det tyda på att bilen inte kan mäta tempen korrekt, trasig givare i lådan?
Ska jag till jobbet sätter jag igång värmaren när jag kliver upp ur sängen, då slipper jag frysa när jag kliver in i bilen - ratt-/stols-värme slår även igång när du startar med motor och jag slipper att värmaren dränerar batteriet.
#1475163
Alla automatlådor i dag kör med momentomvandlaren frikopplad när det är kallt, för att jobba med oljan så att växellådan snabbare kommer i arbetstemperatur.
Så fort den är i rätt temp så låser man momentomvandlaren när du kör för att minska förlusterna. Du ser när det händer då den brukar droppa typ 300-500isch varv per minut när man kör.
#1475221
Patrikv90cc skrev: mån 22 nov 2021, 08:56 Okej. Låter vettigt.
Men hur förklarar du att bilarna beter sig så pass olika. Vissa har inte dessa symptom? När dom tex provat någon annans bil eller bytt till en nyare volvo med samma drivlina.
Kanske har med temperaturen utomhus att göra? Märker att den slirar mer ju kallare det är.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]