- lör 05 dec 2020, 11:54
#1416556
Hallå,
Nu när temperaturen börjar röra sig mot nollan på morgnarna upplever jag att växellådan beter sig lite annorlunda. Har bara haft bilen sen i maj så inte upplevt detta innan.
Vid moderat acceleration så upplever jag att bilen varvar upp till ca. 2500-3000 för att sedan växla upp, men istället för att gå ner på ett lägre varvtal så upplever jag att den står där och hoppar/slirar. Så beter den sig egentligen hela vägen från kanske 2a/3e växeln tills man når sin målfart då den till slut gå ner på ett varvtal som inte är ovanligt högt. När bilen når arbetstemperatur försvinner det upplevda problemet.
Hittade inte så mycket här i forumet förutom av användare JanneP77 som 2017 skrev:
Nu när temperaturen börjar röra sig mot nollan på morgnarna upplever jag att växellådan beter sig lite annorlunda. Har bara haft bilen sen i maj så inte upplevt detta innan.
Vid moderat acceleration så upplever jag att bilen varvar upp till ca. 2500-3000 för att sedan växla upp, men istället för att gå ner på ett lägre varvtal så upplever jag att den står där och hoppar/slirar. Så beter den sig egentligen hela vägen från kanske 2a/3e växeln tills man når sin målfart då den till slut gå ner på ett varvtal som inte är ovanligt högt. När bilen når arbetstemperatur försvinner det upplevda problemet.
Hittade inte så mycket här i forumet förutom av användare JanneP77 som 2017 skrev:
Vid kallstart beter sig automatlådan lite underligt innan den har kommit upp i temp. Den beter sig lite som en momentomvandlare och "slirar" men på ett konstigt sätt. Den varvar upp till ex 2300 rpm när man kör iväg, växlar upp men varvet ligger ändå på i stort sett samma... Ska det vara så?Är det fler som upplever detta? Janne såg jag senare i tråden blev av med problemet efter att lämnat in bilen för något annat, dvs är det en gammal mjukvara?
Fenomenet försvinner så snart motor/växellåda kommit upp i arbetstemp.
V90 Cross Country 2017 D4 AWD Pro