Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1416556
Hallå,

Nu när temperaturen börjar röra sig mot nollan på morgnarna upplever jag att växellådan beter sig lite annorlunda. Har bara haft bilen sen i maj så inte upplevt detta innan.

Vid moderat acceleration så upplever jag att bilen varvar upp till ca. 2500-3000 för att sedan växla upp, men istället för att gå ner på ett lägre varvtal så upplever jag att den står där och hoppar/slirar. Så beter den sig egentligen hela vägen från kanske 2a/3e växeln tills man når sin målfart då den till slut gå ner på ett varvtal som inte är ovanligt högt. När bilen når arbetstemperatur försvinner det upplevda problemet.

Hittade inte så mycket här i forumet förutom av användare JanneP77 som 2017 skrev:
Vid kallstart beter sig automatlådan lite underligt innan den har kommit upp i temp. Den beter sig lite som en momentomvandlare och "slirar" men på ett konstigt sätt. Den varvar upp till ex 2300 rpm när man kör iväg, växlar upp men varvet ligger ändå på i stort sett samma... Ska det vara så?
Fenomenet försvinner så snart motor/växellåda kommit upp i arbetstemp.
Är det fler som upplever detta? Janne såg jag senare i tråden blev av med problemet efter att lämnat in bilen för något annat, dvs är det en gammal mjukvara?
#1416564
Nu svårt på bara en beskrivning men generellt så beter den dig annorlunda när den är kall.
Först är momentomvandlaren olåst och slirar alltså hela tiden, detta för att värma oljan (som delas med växellådan). När den har rätt temperatur så låser den, runt från tvåans växel.
Därmed får man högre varv när den är olåst då den ju tappar på väg till lådan på grund av slirandet.

Rekommenderar att du testar en annan liknande för att se om de beter sig ungefär lika.

Om det är fel så kan det vara mjukvara, olja, hårdvara som spökar.
#1416656
Det är inte riktigt korrekt att säga att låda slirar, det är en hydraulisk nedväxling. Momentomvandlaren ger ett högre utgående moment än ingående genom att ingående varvtal är högre än utgående.

På en elektronisk styrd automatlåda så finns det alltid en lägsta oljetemp då lådan kör med lockup, så var det redan på min 960 -94. Med en helt mekanisk låda som i min gamla 940 från -93 går lockup I direkt när lådan är kall, det ger en ganska hård växling i det skedet.
#1416702
Tror det är en släng av "Work as designed" , men lite irriterande kan det vara.

Man får ta det lite lugnt när motor/Växellåda är kalla, själv kör jag dieselvärmare när det börjar krypa ner mot 0, motverkar problemet till viss del.......
#1416708
Tacksam för alla svar, känns som det är så lådan ska bete sig tills den når rätt arbetstemperatur. Min senaste automat var i en BMW F10 men upplevde inte att den betedde sig på ett liknande sätt. Ändå skönt att det verkar vara så det ska bete sig även om det är lite störande :)

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]