Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KnotVillage
#1415918
Kan man har kamera fram/bak men ej åt sidorna? Nu har jag bara bak men skulle vara skönt att ha fram. Dom åt sidorna tycker jag är katastrof så dom kan jag vara utan. Ger en riktigt skum bild.
#1416294
Tillval bak finns att köpa och montera. Fram, har jag inte sett.
Risken är att det inte finns någon programvara som hanterar enbart fram men inte åt sidorna? Kan man köpa en bil med bara fram och bak eller är det bak och 360 som gäller?
I övrigt är det ju inget krångligt då det bara är att byta grill, eller eventuellt endast emblemet där kameran sitter. Sedan däremot, att få sladden rätt och programvara till är ju lite mer, knepigt, kan jag tänka mig.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1416348
Jag också skulle vilja lägga till framkamera och kom fram till följande.

1 Det finns kamera add-in som ger både fram o bak. Paketet innehåller kameror och mediaenhet som kopplas till Sensus. Enklast
2 Koppla på en Multimedia enhet som har ingångar för 360 kameror. Kopplas till Sensus. Medelsvår
3 Oprövat koppla på fram kamera och se om Sensus känner igen den. Tidskrävande med okänd resultat

Gällande 3, så har jag självplockat från skroten 360 kamerabox och skaffat framkameran.

Det jag kommit fram till är:

Fabriks 360 kamera har nedan box. Det finns ingen paket för eftermontering.
Fabriks backkamera har ingen box alls och kameran verkar vara inkoppla på Sensus direkt. Eftermontering paket använder kamera box.

Jag tror att det är väldigt liten chans att få från Volvo andra uppdateringar som inte är paketerad till försäljning, därav kommer lösning 1 o 2 vara mer framkomlig.

Kameraboxen finns under golvet vänster fram passagerare sida. Jag trodde såklart att en kamerabox fanns för både 360 och Bakkamera men så var det inte. Jag trodde kunna enkelt byta ut bakboxen till min ny funna 360 box men så enkelt var det inte då backkameran är direkt kopplad till Sensus.

Att testa i nästa steg är att koppla på 360 boxen till Sensus och hoppas det känns igen. Den 360 sladden mellan Sensus o box behöver beställas från Volvo. Sedan skulle bakkamera sladden flyttas till boxen. Mycket trial & error med okänd resultat.

Just nu ligger projektet i en låda för framtiden.
IMG_1521.jpg
IMG_1521.jpg (685.17 KiB) Visad 3194 gånger
Senast redigerad av 3 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gång.
av pellemando
#1416349
@HitTheRoadJack, Är detta ett pågående projekt eller något som ligger på hyllan?
Sjukt intressant!

Ångrar så här i efterhand att jag var dumsnål och inte tog med 360 kameran, för att få tillgång till frontkameran, då jag anser att Volvos 360 kamera är ett skämt.
av least
#1416356
Det trista när man får tag på delarna är att de alltid kräver en unik mjukvara.
Även om man lyckas ansluta sakerna rent elektriskt/mekaniskt så kommer det att falla på att Volvo inte går med på att ändra i bilens car-config.
Detta i sin tur leder till att mjukvaran inte kan installeras.

Ett sätt som man kanske kan komma vidare är att lyssna på canbus-meddelanden hos en bil med installerad fram samt bak-kamera.
Då KANSKE man kan få lite vägledning till vilken typ av meddelanden som kameran lyssnar efter, samt vad den sänder i sin tur.

Med dessa meddelande KANSKE man kan använda en mikrodator med canbus-funktionalitet som en egenbyggd kamerabox.
Om inte annat så bör man i alla fall lyckas få bild från kameran, den är relativt standardiserad.

Men det är rimligen mer komplicerat än så.

Kameraboxen har en uppgift att dels samla ihop de ingående videoströmmarna ,samt mata kamerorna med signal och ström. Sedan skall denna videoströmmen/strömmarna byggas ihop till den vy som visas på Sensus-skärmen.

Man kan se på bilden att det sitter kylflänsar på boxens skal, detta antyder att där bakom sitter en processor som sköter ett antal beräkningar och att den blir varm. Värmen antyder att processen är strömkrävande, dvs det sker tunga beräkningar/anpassningar på videoströmmarna.

Det positiva med detta är att det verkar som att själva Sensus-skärmen och dess drivsteg är relativt dumma och skulle kunna visas valfri signalkälla, bara denna är korrekt formaterad.

Bara gissningar från min sida, men det går nog att bygga lite kul grejjer. Och då kan det vara smart att använda de kameror som Volvo använder, de lär vara av god kvalitet.

Kikade runt på de boxar som säljs, dessa är alltid en egen dator. Och då en dator som kör Android. Det finns även system som tillåter att man kopplar in bilens befintliga system i boxen, och kan då växla mellan original och Android.

Att få in en till kamera, i det befintliga systemet faller om man inte vet exakt vad Sensus förväntar sig av kameraboxen.
Det går säkert att avlyssna trafiken mellan kameraboxen och Sensus - om nu inte Volvo har valt att kryptera denna.

Detta går troligen att lista ut vilken grundteknik som används om man kikar på de licensavtal som Volvo publicerar för sina delsystem, det är även ett krav om de använder open source-mjukvara.

Intressant projekt, men det kräver att man har tid att analysera och kika runt.
Senast redigerad av 1 least, redigerad totalt 0 gånger.
#1416363
Så vad skulle hända om man monterade främre kamera och laddade mjukvara för 360. Styrenheten för kameran sitter även på de bilar som saknar kamera.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]