Förbrukning är jäkligt svårt men kika på spritmonitor.de så får du ett spann att förhålla dig till.
Med sex mil gissar(!) jag att du klarar reellt åtminstone halva på batteri så då har du ju totalt sex mil med bensin varje dag. Sommartid kan du såklart komma längre men vintertid kortare så tänker mig att 3-4 mil är vettigt att sikta in sig på.
Vi har V90 D4 AWD (du behöver inte D5 kan jag direkt våga påstå!) och den snittar vi på årsbasis just nu 0,667 vid pump. Du kan följa det här:
https://www.spritmonitor.de/en/detail/868086.html
Är inte alltid i fas med mina takningar men torde sakna max 2-3 stycken nu tror jag. Fyller i i bok och sedan när jag kommer ihåg knappar jag in på Spritmonitor.
Notera: Använder parkeringsvärmare hemma och på jobbet. Aldrig tidur utan direktstartar. Jag vill ha rutorna tinade och motorn ltie förvärmd. Bonus är varmt inne men inte så viktigt då värmen kommer snabbt ändå. Använder från cirka under 10 plusgrader och nedåt. Vid 5 grader plus går värmaren bara några minuter då det som sagt bara handlar oma tt hjälpa motorn upp lite i temp och imma av/frosta av. Sommartid Ibland (alltså kanske max en gång i veckan om ens det då hon inte åker så mycket bil) använder jag fjärrstart några minuter då dottern är så känslig för värme så hon panikar annars.
Långtripp, 47 mil, alla hastighetsgränser man kan tänka sig i sverige, full packning, typ några plusgrader, två vuxna och ett barn, två stopp - ett kort och ett långt: 0,49. Det är mitt rekordlägsta.
Annars på exakt samma resa har jag hamnat på 0,5-0,51 någon gång 0,52 tror jag.
Stadstrafik... hmm... *visslar och tittar åt ett annat håll* Nu pratar vi inte mer om det... men å andra sidan kör jag typ aldrig stadstrafik så skulle jag gjort det hade vi valt HELT annorlunda. Anpassa köpet efter behovet helt enkelt!
Helt nöjd med förbrukningen. Skulle vi valt batteriversionen när vi köpte så skulle vi inte gått plusminus 0 efter tio år ens eftersom att jag inte kan ladda på jobbet och i dagsläget kan jag inte ladda hemma även om jag kunnat lösa det såklart, men det innebar ändå att max halva dagsresan gått på batteri.
Så vad är det för prisskillnad? Räkna bort några kronor per dag i laddkostnad också (vad kan du betala, 1-1:50/kWh?)
Personligen skulle jag nog fundera på att köra D4-alternativet. Du behöver inte ens AWD egentligen - det som fick vår att falla över dit var att man fick dra 400 kg extra på kroken jämfört med D4 när vi beställde.
Bensinare ÄR törstigare än diesel. Det är helt naturligt och går inte att komma ifrån. Och tar batteriet slut så harvar du på onödig vikt i form av batterier som inte tillför särskilt mycket om du kör vettigt och lugnt och kan planera din körning i vanliga fall. Batterierna gör absolut störst nytta om du 1: kan köra mestadels kort och 2: mestadels stadstrafik med massa start och stopp hela tiden.
Kom även ihåg att värmaren går på bensin/diesel i T8. Så vintertid får du ändå en viss förbrukning (typ MAX 5-6 dl/timme).