Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wrazxc
#1415888
Går i tankarna om att införskaffa mig en V90 D5 men funderar lite på om man ska kika lite på T6 eller T8 istället om det är försvarbart ekonomiskt.

Jag jobbar som resande men har mitt kontor ca 6 mil ifrån mitt hem. Det innebär alltså en del pendling till kontoret (där jag också har möjlighet att ladda gratis). Här borde man väl kunna tjäna en del gent emot att ha en diesel.

Dock åker jag ju en hel del längre resor ut på jobb och ibland måste jag slänga på en tung kärra och dra iväg 50 mil enkel väg.
Hur mycket skulle isåfall en V90 T8 dra om jag skall åka 100 mil tur och retur med en kärra?

Tycker det är märkligt att inte det finns någon redovisad förbrukning på på ren bensindrift på hybridbilar.

Tack på förhand.
av Xanthopteryx
#1415891
Förbrukning är jäkligt svårt men kika på spritmonitor.de så får du ett spann att förhålla dig till.
Med sex mil gissar(!) jag att du klarar reellt åtminstone halva på batteri så då har du ju totalt sex mil med bensin varje dag. Sommartid kan du såklart komma längre men vintertid kortare så tänker mig att 3-4 mil är vettigt att sikta in sig på.
Vi har V90 D4 AWD (du behöver inte D5 kan jag direkt våga påstå!) och den snittar vi på årsbasis just nu 0,667 vid pump. Du kan följa det här:
https://www.spritmonitor.de/en/detail/868086.html
Är inte alltid i fas med mina takningar men torde sakna max 2-3 stycken nu tror jag. Fyller i i bok och sedan när jag kommer ihåg knappar jag in på Spritmonitor.
Notera: Använder parkeringsvärmare hemma och på jobbet. Aldrig tidur utan direktstartar. Jag vill ha rutorna tinade och motorn ltie förvärmd. Bonus är varmt inne men inte så viktigt då värmen kommer snabbt ändå. Använder från cirka under 10 plusgrader och nedåt. Vid 5 grader plus går värmaren bara några minuter då det som sagt bara handlar oma tt hjälpa motorn upp lite i temp och imma av/frosta av. Sommartid Ibland (alltså kanske max en gång i veckan om ens det då hon inte åker så mycket bil) använder jag fjärrstart några minuter då dottern är så känslig för värme så hon panikar annars.

Långtripp, 47 mil, alla hastighetsgränser man kan tänka sig i sverige, full packning, typ några plusgrader, två vuxna och ett barn, två stopp - ett kort och ett långt: 0,49. Det är mitt rekordlägsta.
Annars på exakt samma resa har jag hamnat på 0,5-0,51 någon gång 0,52 tror jag.

Stadstrafik... hmm... *visslar och tittar åt ett annat håll* Nu pratar vi inte mer om det... men å andra sidan kör jag typ aldrig stadstrafik så skulle jag gjort det hade vi valt HELT annorlunda. Anpassa köpet efter behovet helt enkelt!

Helt nöjd med förbrukningen. Skulle vi valt batteriversionen när vi köpte så skulle vi inte gått plusminus 0 efter tio år ens eftersom att jag inte kan ladda på jobbet och i dagsläget kan jag inte ladda hemma även om jag kunnat lösa det såklart, men det innebar ändå att max halva dagsresan gått på batteri.

Så vad är det för prisskillnad? Räkna bort några kronor per dag i laddkostnad också (vad kan du betala, 1-1:50/kWh?)
Personligen skulle jag nog fundera på att köra D4-alternativet. Du behöver inte ens AWD egentligen - det som fick vår att falla över dit var att man fick dra 400 kg extra på kroken jämfört med D4 när vi beställde.

Bensinare ÄR törstigare än diesel. Det är helt naturligt och går inte att komma ifrån. Och tar batteriet slut så harvar du på onödig vikt i form av batterier som inte tillför särskilt mycket om du kör vettigt och lugnt och kan planera din körning i vanliga fall. Batterierna gör absolut störst nytta om du 1: kan köra mestadels kort och 2: mestadels stadstrafik med massa start och stopp hela tiden.
Kom även ihåg att värmaren går på bensin/diesel i T8. Så vintertid får du ändå en viss förbrukning (typ MAX 5-6 dl/timme).
av wrazxc
#1415896
Tackar för infon. Det var väl ungefär vad jag trodde också. Jag är rädd för att en resa 100 mil med kärra förstör ganska många veckors "el-pendling" gent emot en diesel.
av TomasGBG
#1415939
Jag kör 1700 mil/år. Jag har 10km till jobbet, så till och från jobb klarar jag mig helt på el. Ändå snittar jag 4.8 l/100km dvs som en bra diesel...
av wrazxc
#1415961
Xanthopteryx skrev: ons 02 dec 2020, 12:05 Kan du låna eller hyra en för en dag eller två?
Så kan du dels testa jobb TOR och dels släp med tomt batteri?
Det var ju faktiskt en smart idé. Förmodligen det bästa sättet att ta reda på hur det skulle funka för mig.

Pellemando: Just 100 mil med kärra är väl inte varje dag men 40 mil med kärra brukar bli 1-2 ggr i månaden
av pellemando
#1416044
@wrazxc, En grej som jag tyckte att alla hade överdrivit var att om man inte körde med ett par ägg bakom gaspedalen skulle man vara rökt och bilen dra som fan. Så är verkligen inte fallet! I början så körde jag lugnt och sansat och följde hastighetsskyltarna och då hade jag en förbrukning på ca 2,4 men det var inget för mig tyvärr. Nu kör jag som jag brukade med min D4 awd, som snittade ca runt 7,2 och då ligger T8an på ca 5,2 inte överdrivet bra men helt ok.

Jag lånade en T8 i 4 dagar för att fatta mitt beslut, dock så var det fel på den och eldriften funkade aldrig, så jag fick ingen korrekt uppfattningen egentligen men jag gick på T8an och ångrar mig inte en dag. Jag har en tråd i garaget där jag lagt upp ett par körloggar och redovisat lite, kolla där om du vill.

Lycka till! Jag röstar på T8an!
av AndS
#1416094
Men frågan var ju om det var försvarbart ekonomiskt med en T6/T8 istället för en D5, att redovisa enbart förbrukning säger inget utan att ta med kostnad för själva bilen (inköp, förmånsvärde, etc) och sedan i förhållande till körmönster, mil och förbrukning.
Har inget svar på frågan men är intresserad av vad den totala kostnaden blir per år eller mil för olika alternativ om någon gjort den kalkylen.
av pellemando
#1416097
@AndS, I mitt fall så blev det ett enkelt val när jag fick ca 18% i rabatt. Jag hade räknat med att drivmedelskostnaden skulle sänkas med ca 50% och att skatten skulle bli 30kr/m istället för ca 550kr/m. Finns en hel tråd om det, kanske inte så akademisk men man får ett bra humm: viewtopic.php?f=79&t=151080

Min TOC på T8an är lägre än på den D4an jag hade, mycket tack vare rabatten jag fick.
Nya eller gamla V60

Nu har du ju inte svarat på om du kan tä[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Nytt avgasrör B234F

Väntar på delar till avgassystemet. Plo[…]

Kolla på skruvat, det verkar ha en del. M&a[…]