Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wrazxc
#1415888
Går i tankarna om att införskaffa mig en V90 D5 men funderar lite på om man ska kika lite på T6 eller T8 istället om det är försvarbart ekonomiskt.

Jag jobbar som resande men har mitt kontor ca 6 mil ifrån mitt hem. Det innebär alltså en del pendling till kontoret (där jag också har möjlighet att ladda gratis). Här borde man väl kunna tjäna en del gent emot att ha en diesel.

Dock åker jag ju en hel del längre resor ut på jobb och ibland måste jag slänga på en tung kärra och dra iväg 50 mil enkel väg.
Hur mycket skulle isåfall en V90 T8 dra om jag skall åka 100 mil tur och retur med en kärra?

Tycker det är märkligt att inte det finns någon redovisad förbrukning på på ren bensindrift på hybridbilar.

Tack på förhand.
av Xanthopteryx
#1415891
Förbrukning är jäkligt svårt men kika på spritmonitor.de så får du ett spann att förhålla dig till.
Med sex mil gissar(!) jag att du klarar reellt åtminstone halva på batteri så då har du ju totalt sex mil med bensin varje dag. Sommartid kan du såklart komma längre men vintertid kortare så tänker mig att 3-4 mil är vettigt att sikta in sig på.
Vi har V90 D4 AWD (du behöver inte D5 kan jag direkt våga påstå!) och den snittar vi på årsbasis just nu 0,667 vid pump. Du kan följa det här:
https://www.spritmonitor.de/en/detail/868086.html
Är inte alltid i fas med mina takningar men torde sakna max 2-3 stycken nu tror jag. Fyller i i bok och sedan när jag kommer ihåg knappar jag in på Spritmonitor.