Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poscarjr
#1415331
Har beställt en V90 CC privat som jag planerar att ha i 7 år/21.000 mil ca. Jag har i detta nu inte valt panoramataket efter att ha läst om problem med läckage, knirr och knarr, varmt på sommaren och kallt på vintern, dyrt om det går sönder etc.
Men kanske är det som så att jag mest bara hittar berättelser om problem och att alla dom som är nöjda inte berättar det. Visst läser jag om sådana fall också men det kanske bara handlar om icke privatköpare som kör bilarna i 3 år ish.

Så, har vi några som haft +7 problemfria år med sina panoramatak och inte skulle tveka att ha det även på nästa bil?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1415337
På bilarna i denna kategori är det nog få, då de inte har funnits så länge.
XC60 av gamla modellen är väl den som har funnits med detta under längst tid hos Volvo?
Användarvisningsbild
av poscarjr
#1415343
fjohan82 skrev: lör 28 nov 2020, 23:21 På bilarna i denna kategori är det nog få, då de inte har funnits så länge.
XC60 av gamla modellen är väl den som har funnits med detta under längst tid hos Volvo?
Ahhh...OK, tack. Får ställa samma fråga i det forumet.
av Geoham
#1415350
Om du tvekar, ta Panoramatak. Du kommer med största sannolikhet inte att ångra det och tycka att det var bra att du valde till det. Jag tycker det gör en stor skillnad i kupén, speciellt för de som sitter bak. Jag tog med det mest för barnens skull, och lite för min skull ;-)
av perhall
#1415352
Generellt på nätforum är det mest negativa synpunkter. Om jag skriver ett inlägg om hur snål min V70 T4 är, blir jag förmodligen sågad, skriver jag (som för ett par veckor sen) att jag är tveksam till en ny V90, blir jag uppmanad att köpa ett annat märke. Även för typiska problembilar brukar det finnas en stor mängd som rullar omkring utan problem.
Jag skulle personligen aldrig köpa en ny bil utan panoramatak/soltak. Har gjort det en gång, då en lagerbil, saknade solluckan massor.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1415353
Bra att tänka på är att självrisken för åtgärd av ett skadat glastak inte är detsamma som en vindruta.
Glastaket går på vagnskadeförsäkringen eller vagnskadegarantin, vilken är högre än de ca 1500 som bytet av vindrutan brukar kosta.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1415356
poscarjr skrev:Har beställt en V90 CC privat som jag planerar att ha i 7 år/21.000 mil ca. Jag har i detta nu inte valt panoramataket efter att ha läst om problem med läckage, knirr och knarr, varmt på sommaren och kallt på vintern, dyrt om det går sönder etc.
Men kanske är det som så att jag mest bara hittar berättelser om problem och att alla dom som är nöjda inte berättar det. Visst läser jag om sådana fall också men det kanske bara handlar om icke privatköpare som kör bilarna i 3 år ish.

Så, har vi några som haft +7 problemfria år med sina panoramatak och inte skulle tveka att ha det även på nästa bil?
Jag har det på min XC60 Classic -17. Haft bilen i drygt tre år. Inget läckage, inte upplevt något obehag av värme eller kyla. Har alltid gardinen fråndragen då jag älskar ljusinsläppet.
Däremot har luckan tappat synkroniseringen för stängd lucka. Detta har hänt två gånger och då har luckan inte riktigt stängt sig. Min PST instruerade mig hur man gjorde en återställning. Väldigt enkelt att göra. Nu har det inte hänt på över ett år. Jag kör med luckan öppen väldigt ofta när hastigheten är upp till 80 km/h.
Min nästa bil kommer också ha öppningsbart panoramatak!
Visst KAN man få stenskott som spräcker glaset. Jag har inte kollat med MITT försäkringsbolag om det går på glasförsäkringen eller ej. Inte kollat om det är vanligt heller.
av Xanthopteryx
#1415367
Generellt sett så går aldrig glastak på glasförsäkringen utan på ordinarie vagnskada = oftast dyrt, eller skitdyrt. Så hänger på vad du har för villkor där, med eventuella bonusförluster med mera.

Vi valde inte till glastak eftersom att A: Jag vill inte ha solen skinandes in som stör mig när jag kör och B: Jag sitter ändå inte och tittar ut uppåt eftersom att jag kör. Och C: Risken för läckor är mycket mycket större, liksom diverse tekniska problem. Lade pengarna på säkerhetsfunktioner i stället som BLIS och rear collision vad det nu heter samt HUD (fasen vad skönt det är och har så mycket bättre koll på såväl hastighet som andra viktiga saker nu utan att tappa fokus från vägen!).
Användarvisningsbild
av poseidon
#1415369
För mig hade det dugit med glastak. Älskar ljusinsläppet men har det aldrig öppet.

Inga problem med det ännu på min V90 CC-18
Användarvisningsbild
av frasse4
#1415372
Är ju inte en Volvo, men min 8 år gamla Alfa har öppningsbar panoramaglastak. Har aldrig varit några problem med knirr, eller läckage, jag tvättar på med högtryck och har aldrig fått in vatten. Efter varje vinter måste jag smörja skenorna som glaset glider på annars går klämskyddet i, men det är det enda. Kan Alfa få till det så måste ju Volvo klara det .

På min bil väger panoramaglastaket 90 kg mer än ett vanligt tak som det är egentligen inte tillåtet att köra med last på taket på dessa, men det finns fortfarande fäste för takräcke dock. På Volvo har jag förstått det som att det är samma lastvikt på taket även med glastak.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]