Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1414646
lång tråd som började med väghållning/upplevelse av en T8 och sen snöade in på etrons...:-)

KAn bara flika in att jag inte alls gillar den gungiga/slingriga känslan i min T8 r-design. Vare sig med vinterhjulen (245/40-19 Michelin dubb) eller med sommarhjulen (255/35-20 Nokian).
Inget sportchassi på r-design hybrider, utan exakt samma chassi på alla v90 hybrider tydligen. (Även om Volvo hävdar sportchassi) och inga vettiga sportfjädrar att köpa till dem.

Så...
jag var ut och testade en A6 Avant hybrid, och jädrar i nåda vad kär jag blev. Äntligen en bil som både har komfort och väghållning.
Men.... leverans till sommaren tidigast.

HAde jag stått i valet att köpa en hybrid idag så hade jag garanterat beställt mig en A6'a. I princip samma pengar för en välutrustad A6'a och en v90 r-design.
Inte minst för att få en vettig och 100% fungerande fyrhjulsdrift och inget hitte-på-system som Volvon's.

Näe, jag är inte super nöjd med chassit eller fyrhjulsdriften på T8'an.

Men i övrigt, faan vilken bra bil volvon ändå är, så det är väl därför den får stanna ett tag till i familjen. Man kör ju sällan över 150 ändå, men snabbare, ja då jävlar gungar den som en finlandsfärja i storm. Man behöver båda filerna på 2-1 vägen :-o

Men när A6'hybriderna finns att handla beggade med kanske max ca 1000 mil eller med snabbare leverans än 7-8 månader så kanske jag byter till mig en sån. Eller en e-tron med bättre räckvidd än idag. Elelr nåt annat kul.
#1414655
Jag kan också tycka det är lite mycket nödlösningar i Volvon (förutom väghållningen):
- värmaren går på bensin
- går inte få 4-zonsklima
- går inte få luftfjädring fram
- går inte få sportchassi
- ingen riktig fyrhjulsdrift som i Audi, även flertalet BMW laddhybrider har väl riktig, i 545e är det så iaf

Ändå gillar man Volvon, jag håller med om det...
#1414660
Xanthopteryx skrev:Vad är riktig fyrhjulsdrift? Antingen driver den på fyra eller två hjul... Sedan finns olika tekniska lösningar för det.
Om du kör värmaren på batteri kommer du inte långt.
Zonen går bort eftersom man har batterier där.
Man behöver inte köra långt i snön för att märka skillnaden mellan riktig och inte riktig fyrhjulsdrift. Riktig har mekanisk sammankoppling av fram- och bakhjul. Volvo, Lexus m fl har elmotor bak, bensinmotor fram.

Jodå, i konkurrenterna kommer man lika långt som med Volvon fast de kör på el. https://www.mestmotor.se/automotorsport ... e-avgaser/ Inget vettigt svar från Volvol.

Det är korrekt med batterierna, men ändrar inte på det faktum att konkurrenterna erbjuder 4-zonsklima. Jag är van vid det och vill gärna ha det igen...
#1414691
Nu har Volvo mindre batteri så nej, konkurrenterna kometer inte lika långt om de haft samma storlek på batteriet.
De har dessutom fått göra mer avkall på utrymme på grund av detta.
Alltid en kompromiss.

Berätta, hur märker du? Haldex som de flesta kör med (BorgWarner som det numera heter) är också intermittent ihopkopplad, precis som en elmotor.
#1414721
Xanthopteryx skrev:Berätta, hur märker du? Haldex som de flesta kör med (BorgWarner som det numera heter) är också intermittent ihopkopplad, precis som en elmotor.
Den kan överföra mer moment, den tröttnar inte. Den är också inkopplad ett par % i konstant fart. Men jag håller med dig, skillnaden bör inte vara monumental. För enklare fastkörningar bör elmotorn fungera rätt bra.
#1414799
Keiser skrev:Då är väl valet enkelt, köp en Audi?! Du tycks nöjd med det ”paket” de erbjuder, varför krångla till det?
Jag gillar Volvon på flera sätt. Snygg, skön image, snygg inredning, många smarta detaljlösningar...
#1414801
Xanthopteryx skrev:Nu har Volvo mindre batteri så nej, konkurrenterna kometer inte lika långt om de haft samma storlek på batteriet.
De har dessutom fått göra mer avkall på utrymme på grund av detta.
Alltid en kompromiss.
Ja, alltid en kompromiss, Volvo har ju lagt sina batterier så det inte får plats en 4-zonsklima, hade de haft 4-zonsklima hade den kommit ännu kortare... Jag tänker att det är ett rätt självklart tillbehör på en bil som kostar 700-800 tkr.
Sen tycker jag det är en märklig lösning med värmaren, nu drar ju även drivmedelskostnaden iväg + dåligt för miljön. Vad är poänge med attt ha 5 km extra räckvidd på vintern om värmaren drar 4 dl liksom..
#1414806
Kommentar till fyrhjulsdriften som funkar kanon i 95% av resorna man gör, men de där få dagarna när man som resande i jobbet verkligen behöver stabilitet i snöslasket märker man tex vid omkörmning att när bilen börjar "slaskplana" så växlar den mellan understyrning (framhjulen drar loss och tappar styrningen) och överstyrning (de elektriska bakhjulen accelerar ngt snabbare än fram hjulen, och man får då ett kast med baken).
Ligger man på omkörning på tex en 2-1 väg en sådan vinterdag så blir det onödigt spännade att först styra emot för att få bilen o gå rakt när framhjulen plogar, och plöstligt vara beredd på att parera när bakhjulen vaknar till, och dessutom växelvis under samma omkörning.
Som sagt, det händer inte ofta, men det händer. Och då behövs det nästan nya flliingar när man ligger jämsides med en tradare på höger sida, och bredvid en vajer på vänster...
Och så beter sig inte en "riktig" fyrhjulsdrift, inte en haldex-lösning heller. De är betydligt mer konsekventa och in/ur koppling av bakhjulen på en "vanlig" awd sker med betydligt mer finess än de lyckats få till med elbakhjulsdriften.
Men på packad snö, is, eller vanliga blöta vägar med mindre moddsträngar, där funkar det ju helt ok.
(Och att starta med hjulen på några rullar som verkar vara ett populärt testförfarande på youtube, det har jag aldrig behövt göra :-D )

För mig som då kan ha 60-80 mil att resa en dag i jobbet och har tider att passa skapligt så blir det onödigt tröttsamt om man har otur med slaskig och mycket nederbörd.
En v90 CC går ju som på räls i samma väglag, för att inte tala om en Passat 4motion eller en super stabil A6'a Quattro som måsta vara mästaren i taskigt väglag .

Och just Audi A6, BMW 5-serie och Merca E-klass hybriderna har ju en konventionell drivning där elmotorn driver som en vanlig bränslemotor via växellådan och kardanen och ger därför en mer stabil och jämn drift än Volvo lyckats med.

Dock har Volvo med sin lösning inga bekymmer med utrymmes-stjälande batteri placering i bagaget tex. genom att de ersatt kardanen med ett batteri. Smart!
(Även om Audi lyckats väl med sin batteripaketering under golvet i skuffen utan att det stjäl massa utrymme, nästan Volvo klass i jmf.)

Åter igen, mycket är dock positivt, man sitter som en kung i volvon, kan köra hur långt som helst känns det som. Jag kör utan att blinka 50 mil utan att behöva kliva ur och sträcka på benen.
Och man åker förbannat tyst och komfortabelt, och utrymmena i bilen är grymma. Så, när den fungerar som mitt "kontor" är den ju svårslagen.

Jag får helt enkelt lära mig att det lugnare i vintertrafiken, och inte jäkta så förbannat.

Så, jo, hjärtat säger Audi-hybrid efter provkörningen, men förnuftet håller fast vid V90n, och jag fortsätter att drömma om en Panamera Turismo hybrid som var helt underbar att köra, men mindre underbar att betala för... (Att tappa 750.000 på två år och 9-10.000 mil som Porsche tyckte jag skulle räkna med känns inte direkt lockande. :-o )

Snacka om i-landsproblem.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]