- tis 24 nov 2020, 20:48
#1414646
lång tråd som började med väghållning/upplevelse av en T8 och sen snöade in på etrons...
KAn bara flika in att jag inte alls gillar den gungiga/slingriga känslan i min T8 r-design. Vare sig med vinterhjulen (245/40-19 Michelin dubb) eller med sommarhjulen (255/35-20 Nokian).
Inget sportchassi på r-design hybrider, utan exakt samma chassi på alla v90 hybrider tydligen. (Även om Volvo hävdar sportchassi) och inga vettiga sportfjädrar att köpa till dem.
Så...
jag var ut och testade en A6 Avant hybrid, och jädrar i nåda vad kär jag blev. Äntligen en bil som både har komfort och väghållning.
Men.... leverans till sommaren tidigast.
HAde jag stått i valet att köpa en hybrid idag så hade jag garanterat beställt mig en A6'a. I princip samma pengar för en välutrustad A6'a och en v90 r-design.
Inte minst för att få en vettig och 100% fungerande fyrhjulsdrift och inget hitte-på-system som Volvon's.
Näe, jag är inte super nöjd med chassit eller fyrhjulsdriften på T8'an.
Men i övrigt, faan vilken bra bil volvon ändå är, så det är väl därför den får stanna ett tag till i familjen. Man kör ju sällan över 150 ändå, men snabbare, ja då jävlar gungar den som en finlandsfärja i storm. Man behöver båda filerna på 2-1 vägen
Men när A6'hybriderna finns att handla beggade med kanske max ca 1000 mil eller med snabbare leverans än 7-8 månader så kanske jag byter till mig en sån. Eller en e-tron med bättre räckvidd än idag. Elelr nåt annat kul.
KAn bara flika in att jag inte alls gillar den gungiga/slingriga känslan i min T8 r-design. Vare sig med vinterhjulen (245/40-19 Michelin dubb) eller med sommarhjulen (255/35-20 Nokian).
Inget sportchassi på r-design hybrider, utan exakt samma chassi på alla v90 hybrider tydligen. (Även om Volvo hävdar sportchassi) och inga vettiga sportfjädrar att köpa till dem.
Så...
jag var ut och testade en A6 Avant hybrid, och jädrar i nåda vad kär jag blev. Äntligen en bil som både har komfort och väghållning.
Men.... leverans till sommaren tidigast.
HAde jag stått i valet att köpa en hybrid idag så hade jag garanterat beställt mig en A6'a. I princip samma pengar för en välutrustad A6'a och en v90 r-design.
Inte minst för att få en vettig och 100% fungerande fyrhjulsdrift och inget hitte-på-system som Volvon's.
Näe, jag är inte super nöjd med chassit eller fyrhjulsdriften på T8'an.
Men i övrigt, faan vilken bra bil volvon ändå är, så det är väl därför den får stanna ett tag till i familjen. Man kör ju sällan över 150 ändå, men snabbare, ja då jävlar gungar den som en finlandsfärja i storm. Man behöver båda filerna på 2-1 vägen
Men när A6'hybriderna finns att handla beggade med kanske max ca 1000 mil eller med snabbare leverans än 7-8 månader så kanske jag byter till mig en sån. Eller en e-tron med bättre räckvidd än idag. Elelr nåt annat kul.
V90 R-Design T8 -19 ┃991 C2 Cabriolet -12
Min sida på garaget.org
Min sida på garaget.org