Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1413672
Du har ju precis en sån som jag vill ha. Hoppas det går bra med bärgningen. Tyvärr drabbar det ju rätt ofta premiumbilar som Audi, BMW och Volvo att det blir en massa krångliga och dyra fel men på 5-7 års sikt håller de alla bra kvalitet.
Vad är det för årsskatt? Borde va lite lägre än dieseln.
#1413682
Som nämnts ovan så är det paketeringen av batterierna som stör mig på A6, 5-serie och E-klass. Jag har två hundar och behöver en hyfsat stor hundbur. Det är helt omöjligt i E-klass (vilken annars hade varit en huvudkandidat). Det är möjligt -- men lite halvjobbigt -- i A6 och 5-serie. Batteriet finns under ett förhöjt lastgolv som tar bort värdefull plats. V90 T8 har samma utrymme som vanliga V90, vilket i det här gänget fungerar bäst. Det märks att Audi, BMW och speciellt inte Mercedes utvecklades med tanke på få plats med ett stort batteripaket.

Nu ser det ut som om jag behåller vår XC90 D5 ett tag till (den har just blivit tre år), vilket gör att jag är mer intresserad av en ren elbil. Jag har provat E-tron, och jag gillar den. Rent subjektivt trivs jag bättre i den än Tesla eller XC40 P8 / Polestar 2 som jag också tittat på. Enda problemet är att den inte går in i vår policy. Så jag väntar och ser om policy eller restvärdesuträkningar ändras.
#1413709
perhall skrev:Du har ju precis en sån som jag vill ha. Hoppas det går bra med bärgningen. Tyvärr drabbar det ju rätt ofta premiumbilar som Audi, BMW och Volvo att det blir en massa krångliga och dyra fel men på 5-7 års sikt håller de alla bra kvalitet.
Vad är det för årsskatt? Borde va lite lägre än dieseln.
10 791kr/år första tre åren
#1413713
Apropå mercedes där med sina batterier.
Var ju faktiskt ett riktigt smart genomtänkt drag av Volvo att jobba med detta förebyggande så att säga.
Folk klagade över att kardantunneln fanns där trots att man bara hade framhjulsdrift och folk klagade på att kardantunneln fanns där trots att det var en elmotor bak, men inte tänkte på att man ju också måste få plats på batterierna så någonstans äts utrymmet bort (i Teslas fall är det på bekostnad av bekvämlighet i bland annat baksätet där det blir redigt låga stolar).
Men som folk nu kanske börjar märka i takt med batteriseringen av bilar är att det ju faktiskt inkräktar lite här och var så frågan är vilken lösning som är minst dålig.
Persomligen stör mig kardantunneln inte särskilt - det har ju typ alltid funnits något liknande i de flesta bilar. Till och med min Mazda 626 jag hade på 90-talet hade ju någon form av kardantunnel, fast den var framhjulsdriven. Där gömdes ju avgasrör och sådant krafs i stället.
Nu har jag ingen batteriversion av Volvo, har V90 D4 AWD, men batteriversionen är ju i princip identisk förutom att man tagit bort kardan och lite kravs och stoppat in batterier.
Himla snygg lösning helt klart!
Och dessutom något som kan vara användbart om man sedan börjar tänka på att tänka om, ty jag tror faktiskt inte att BEV är framtiden.
Jag tror på batteri för normala resor på typ 10-20 mil FAKTISKT räckvidd och sedan en ultraeffektiv räckviddsförlängare som går på HVO100.
Så jobbar många stora fartyg i dag - en motor som genererar ström till motorer och ibland även batterier emellan, då det ger fördelar i så väl styrning som mekanik i framdrivningen (förbränningsmotorn måste ju inte sitta fast med rörliga delar till ett hjul/propeller någonstans).
Ge mig en version som har denna lösning så är jag på direkt alltså!
Tänk dig, du åker 90-99 procent av dina resor på batteri och resten tar räckviddsförlängaren hand om och med en 20-literstank kan du då komma 50-80 mil till.
Sparar vi böket med att bygga laddstationer överallt, vilket knappast är varken ekonomiskt som miljömässigt försvarbart. Dessutom är elektricitet notoriskt hopplös att lagra så ur beredskapssyfte är det katastrof med BEV. Ta Gudrun som exempel. Glöm din batteribil då helt enkelt... Däremot kan du lätt hämta några dunkar med flytande bränsle någonstans, om du inte råkar ha några hemma i ett förråd.
#1413763
Intressanta tankar Xanthopteryx, jag tycker också det är intressant. problemet nu är ju att man har en hel bensinbil med stor motor och stor tank + kräver att 50-60 km ska vara minst 100 = ytterligare ett par hundra kilo vikt... men i3 med REX sålde dåligt och försvann, dock var det ju en liten bil och kanske inget att åka Umeå-Malmö med...
#1413868
Xanthopteryx skrev:Poängen med räckviddsförlängare är att motorn blir liten och högeffektiv eftersom den bara skall göra en sak, och snurra på ett varvtal.
Just i i3 var räckviddsförlängaren kanske inte så effektiv och ett dilemma finns ju kvar: den ökar vikten och förbrukningen och förkortar räckvidden på el på samma sätt som en PHEV. Men jag tror du är inne på en smart balansgång, gäller bara att ha det med i produktutvecklingen så att det inte blir en bensinbil med hybriddrivlina (som Mercan i tråden), ej heller en i3 med ineffektiv REX
#1413894
Du missar att man tar bort flera hundra kilo batterier.
Här har man visat på konceptet i lite mer seriös tappning.
https://www.nyteknik.se/fordon/teslan-f ... re-6986690

Får man in duktiga motorkonstruktörer och elektroingenjörer så går det utan problem att höja verkningsgrad och förfina utrymme och vikt.
Tänk på att det faktiskt räcker med ganska låg effekt. En bil i dag ligger ju på max! några hundra watttimmar per km, låt oss säga 300 för att ha marginal. Då skall generatorn generera 30 kW. Det är 40 hk vilket realistiskt hamnar på 60-70 hk.
Men då har vi räknat högt. Sällan förbrukar du så mycket över tid och generatorn går ju även om du står still, ekokör etc. Du får då även gratisvärme så batteriet slipper öda energi på att hålla bilen varm vilket i sin tur drar ner effekten som behövs. Och förfinar vi och tänker om i vilken typ av förbränningsmotor vi använder så kan mycket spännande hända, som
https://www.nyteknik.se/elbilar/bekraft ... re-7002917

Nu måste man bara våga satsa och utveckla på riktigt. Och tänka om helt. En räckviddsförlängare skall ju arbeta under konstant belastning på ett konstant varvtal. Det kräver total nydesign för att bli optimalt.
#1413928
perhall skrev: tor 19 nov 2020, 23:50
morfarginko skrev:lite OT men gillar du din allroad? jag är sugen på nya ...
Det har lite med saken att göra. Tycker den är väldigt bra och en grymt bra helhet. Grymt bra fyrhjulsdrift och komfort, sköna stolar, tyst. Det har också visat sig att den håller och håller ihop bra (snart 12000 mil). Volvon och även den förra blev faktiskt risig snabbare (Ocean Race-lädret håller tyvärr inte så bra, kollade lite blocket-annonser och såg att många såg nedsuttna ut). Sen har den en del trista egenskaper som att bilen rullar ett par decimeter framåt/bakåt när man skiftar mellan D och R. Väghållningen är trygg men den är ju rätt klumpig, styrningen inte så bitig. Dyr att serva men åker till AutoExperten som jag känner.
Kollat in nya Allroad, tycker den är marginellt bättre än min och hade tänkt köpa en sån först, men tycker 13000 i årsskatt år 1-3 mot 360 för en 55 TFSIe + ingen möjlighet att tanka el gör att det nog blir en laddhybrid. Men tycker eg min gamla är i klass med båda nya 700tkr-bilar osm jag kollat (55 TFSIe och V90 T8)... vill eg ha en sexcylindrig och helst inte en diesel men tyvärr precis som senast ligger alla Audis kampanjer, lagerbilar etc på diesel så det är trögt köpa en Allroad bensin.

okej! urk, ja skatten känns sådär men en diesel v6 har jag inget emot . el/hybrid är tyvärr inget alternativ för mig för tillfället och inte helt nöjd med min xc90 därför jag sneglat mot denna.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...