Du missar att man tar bort flera hundra kilo batterier.
Här har man visat på konceptet i lite mer seriös tappning.
https://www.nyteknik.se/fordon/teslan-f ... re-6986690
Får man in duktiga motorkonstruktörer och elektroingenjörer så går det utan problem att höja verkningsgrad och förfina utrymme och vikt.
Tänk på att det faktiskt räcker med ganska låg effekt. En bil i dag ligger ju på max! några hundra watttimmar per km, låt oss säga 300 för att ha marginal. Då skall generatorn generera 30 kW. Det är 40 hk vilket realistiskt hamnar på 60-70 hk.
Men då har vi räknat högt. Sällan förbrukar du så mycket över tid och generatorn går ju även om du står still, ekokör etc. Du får då även gratisvärme så batteriet slipper öda energi på att hålla bilen varm vilket i sin tur drar ner effekten som behövs. Och förfinar vi och tänker om i vilken typ av förbränningsmotor vi använder så kan mycket spännande hända, som
https://www.nyteknik.se/elbilar/bekraft ... re-7002917
Nu måste man bara våga satsa och utveckla på riktigt. Och tänka om helt. En räckviddsförlängare skall ju arbeta under konstant belastning på ett konstant varvtal. Det kräver total nydesign för att bli optimalt.