Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av William85
#1413930
Jag formulerade mig dåligt ser jag nu, det jag menade är att anpassad basservice (som bara är oljebyte) kan göras varannan gång vid 1500mil. Dvs oljebyte göra varje år men övriga punkter får rulla på 3000milsintervallet :-)
av perhall
#1414062
AndS skrev:
perhall skrev: fre 20 nov 2020, 22:42 Både VW Group och Merca har rätt stökiga system. Det jag menar med att Volvos är kundfientligt är att om man kör 1600-1800 mil om året så måste man betala lika mkt för servicen som om man kör 3000 mil om året. Man skulle ju kunna tänka sig att ha 3000 mil/18 mån. Många har ju 3000 mil/24 mån...
Är det verkligen så, vissa delar byts väl efter antal mil?
Ja, och vissa efter tid typ bromsvätska så rörigt... plus de passar på säga (som till mig): bromsvätskan är ju två år, det har visserligen bara gått 15 månader men om du inte byter nu måste du åka in extra, på samma sätt som de försökte med min Passat-kollega: oljan har visserligen bara gått 900 mil, men nu är du ju ändå här på 6000-service, men han tackade nej, och jag också. de flesta gör inte gissar jag
av perhall
#1414063
William85 skrev:Kör man 1600mil per är kanske det lönar sig att serva lite tidigare än 12 månader för att få 1500mils intervall och klara sig på varannan oljeservice? (Anpassad basservice)
Inte tänkt på det, men är ju en bra idé! Slår flera flugor i en smäll. Följer serviceintervallsystemet. Sparar pengar. Ger bilen ny olja lite för tidigt.
av valln
#1414084
Jag tror det är ganska bra att alltid serva vid 1500 mil eller 3000 mil beroende på hur mycket man kör.
Då blir det enklare att få med alla servicepunkter.
Om man servar mellan dessa punkter tror jag att det tillslut kan bli pannkaka...
av perhall
#1414095
Svår avvägning, jag tänker att man varken ska "överserva" eller "underserva" - vill inte missa något. Samtidigt inte för dyrt och inte åka in för ofta. Svårt få ihop.
Men jag tycker både byta bromsvätska efter 14 månader och byta olja efter 900 mil (på en laddhybrid som kanske använt bensinmotorn 200 av dessa) - då har det spårat åt ena hållet...

Fjållträsk

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]