Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johken71
#1413040
Hej på er!

Vår bil har gått 4300 och ska servas kommer upp.

Undrar om vi ska göra en basservice eller göra 6000 milaservicen redan nu?

Vad kostar en 6000 mila service ?

Mvh V90CC
Senast redigerad av 1 johken71, redigerad totalt 0 gånger.
av AndS
#1413107
Meddelandet kommer upp utifrån antal mil du kört, påstås kunna ta hänsyn till körförhållande, eller så gäller en gång/år.
De där xxxx-milaservice är inte lika aktuellt längre, utan kan justeras lite fram och bak i antal mil om du t.ex. hamnar på en service/år (dvs kortare körsträckor).
av Malmstroem
#1413119
Det beror på vilken typ av service som gjordes sist.

Om du kör 3000 mil om året så blir det underhållsservice (stor service) varje gång (varje år).

Om du kör under 1500 mil så kan du göra en basservice "varannan" gång -- bilen ska fortfarande servas en gång om året. Så kör du 1500 mil om året så börjar du med en basservice vid 1500 mil år 1, en underhållsservice vid 3000 mil år 2, och sedan en basservice igen vid 4500 mil år 3. Underhållsservicen innehåller sedan intervalltillägg som beror på miltalet och/eller ålder.

Så frågan är vad som gjordes sist. Meddelandet om att du ska serva beror i princip bara på mil (3000 mil) eller tid (1 år).
av johken71
#1413282
Vi kör nog 6000 mila servicen nu utifrån tidigare service.

7000:- för servicen låter det vettigt?
av perhall
#1413572
Krånliga intervaller på de flesta bilar numera...
Min kollega servade sin Passat på 6 000 mil och betalde 12 000 i en liten stad, utan oljebyte. För det hade gjorts 900 mil tidigare.
Audin kostade 18 600 att serva på 6 000 mil. Utan tilläggstjänster. Visst ingår många saker men ändå...
av AndS
#1413594
3 årsservice och lite över 6000mil hamnade runt 6500:-, blir en service/år då vi inte rullar 3000mil/år med Volvon.
av perhall
#1413645
Tycker Volvos intervallsystem är ganska kundfientligt. Är bra om man kör under 1500 eller mer än 3000/år. Men det är ju rätt få som inte hamnar mellan 1500 och 3000...
av AndS
#1413653
perhall skrev: fre 20 nov 2020, 00:03 Tycker Volvos intervallsystem är ganska kundfientligt. Är bra om man kör under 1500 eller mer än 3000/år. Men det är ju rätt få som inte hamnar mellan 1500 och 3000...
Det är inte så svart/vitt som det låter. När jag beställer service brukar den tekniker jag har kontakt med kolla service enligt ettårsintervall och antal mil, sedan blir det service utifrån vad som är lämpligt t.ex. filterbyten där vi skjutit på det till nästa årsservice. Går alldeles utmärkt att notera sådant i deras system.
Har haft den dialogen sedan de började med utpekad tekniker och fungerar bra.
Sedan kanske inte alla verkstäder/tekniker har den smidigheten utan arbetar som "fan läser bibeln", vad vet jag ;-)
av Xanthopteryx
#1413661
Kör typ 1500 per år just nu så det blir ju ändå rätt logiskt. Varje år eller 3000 så blir ju för mig år:
1: 1500.
2: 3000
3: 4500
4: 6000
o.s.v.
Har inte varit några konstigheter hittills åtminstone, men baserat på folks pris här så anser jag mig nog ändå då kanske ha gjort ett vettigt val:
Serviceavtal 150 kronor/månad i tre år. Nu har det gått ut och jag har förnyat och betalar då cirkus 350 kronor/månad i tre år.
Dåligt val verkar det inte ha varit åtminstone....
Hyrbil ingår också även om jag mest troligt inte kommer behöva nyttja det men eftersom de erbjöd det så...
av Pellejönsen
#1413740
@perhall,
perhall skrev:Krånliga intervaller på de flesta bilar numera...
Min kollega servade sin Passat på 6 000 mil och betalde 12 000 i en liten stad, utan oljebyte. För det hade gjorts 900 mil tidigare.
Audin kostade 18 600 att serva på 6 000 mil. Utan tilläggstjänster. Visst ingår många saker men ändå...
Ren lögn! Vi har en Passat från 2019 som vi betalade 5500 för 6000mil service! Har du ens koll på vad VW har för serviceplaner? VW tillämpar flexibla servicar. Om din "kollega" fick betala 12lök för 6000mil service så blev han blåst eller så är hans motordelar i fruktansvärt dåligt skick att man fick nästan byta ut hela motorn.

Tyvärr inte, på mod tom -89 iallafall […]

Hög oljeförbrukning på D4 VEA

Slanguppdatering är gjord på motorn. EG[…]

Tryckavkännare i däcken

TPMS fanns under en period som krav, det är[…]

När ID4 kommer som fyrhjulsdriven kommer jag […]