Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1411986
Har en V90cc MY18. Höger framhögtalare( den nedre). Har börjat låta konstigt... när dörren stängs skallrar hela högtalaren... kanske bara lossnat. Hur lossar jag gallret/panelen? Någon som känner igen detta. Bilia skulle ha 4000kr inkl högtalare
#1411992
Du får lyfta bort den lilla mattan/gummidelen i "koppen" på armstödet på dörrpanelen. Där finns två torx-skruvar du får lossa (tappa inte bort). Sen är det bara att dra dörrpanelen uppåt, så lossnar panelen från sina krokar den sitter i, på själva dörrkassetten (i plast). Det är några kontaktdon du kan behöva koppla loss, för att plocka loss hela dörrsidan. Likaså vajern till inneröppnarhandtaget kan du ta loss försiktigt från sin hållare. Sedan har du tillgång till bashögtalaren. Denna kan du även skruva loss, med 4 torx, om du vill ta loss själva högtalarelementet.

Edit: Du kanske måste lossa den lilla kåpan för fönsterhissknappen på V90 (minns ej), motsvarande som görs i filmen nedan. Hur som helst, två skruv.

Hittade en film, visserligen XC60, men tämligen liknande.


Edit2: Liknande film, fast för XC90:
#1412003
Tittade snabbt i bilen... finns ingen kopp i armstödet... det är öppet igenom...dock sitter det en skruv under armstödet, kan det vara denna enda på V90?
#1412083
Jag har exakt samma problem sedan någon vecka (V90 -18). Hur gick det för dig? Fick du loss panelen? Var det högtalaren som var trasig eller bara någonting som satt löst?
#1412098
Precis tittat! Allt gick ganska lätt, man ska inte vara att ta i. En skruv under handtaget. En under fönsterhissknappen(bägge torx20) tog upp knappen med en spårmejsel. Under dekorlisten finns två stycken 7mm bultar. Sen lyfter man upp/ut dörrsidan.

Allt hos mig satt fast. När jag la fingret på membranet slutade det skorra. Egen slutledning blev att högtalaren är sönder. Beställer begagnad på nätet.
#1412113
Gött att du fick loss det enkelt. Märkligt dock att membranet gått sönder och sedemera högtalaren måste bytas. Vilken nivå på audiosystemet har du?
#1412459
Fixat... tog ca 5 min. Fick högtalaren mindre än 24 timmar efter beställning på laga.se

Såg att det fanns hål till diskanter i det övre gallret i dörren... någon som satt dit?
Volvo on call och GSM

nä, alltså, du kommer intekunna kö[…]

Köpråd

V60 Diesel borde vara snålare på dropp[…]

Löjliga priser XC70

Ägarna av äldre xc70 hänger på[…]

Om det inte blev ett gnistregn med den kopplingen […]