Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1408315
Som nybliven ägare poppar det upp olika frågor vartefter. Tur att detta forum finns :-)

Den förre ägaren till min bil har nog inte uppdaterat så mkt... Kartversionen är 1150
När jag uppdaterade diverse andra appar så sa den till om kartorna, men att uppdateringen var för stor, använd USB osv.
När jag försöker uppdatera så händer det ingenting när jag sätter i USB-stickan (jag har ett USB uttag). Den säger att det inte finns några mediefiler så de har väl iaf kontakt med varandra, bilen och USB:t :-D

Jag har läst flertalet trådar här och har prövat med olika USB:n (dock inte 64GB), formaterat om. Zippat upp filerna och lagt direkt på roten, laddat ner direkt till USB:t mm. Prövat med både Skandinavien och Europa uppdateringarna från Sensus Update. Tycker själv att jag är ganska välbevandrad i det digitala, men här går jag bet!

Så kan det vara att jag ligger så långt efter i mjukvaran att Volvo måste göra något eller kan det vara något annat som jag fortfarande inte provat? :x
Har en bit till närmsta Volvo återförsäljare, så alla tips tas glatt emot :-) för att slippa åka dit...
#1408334
Ett tomt-formaterat USBminne. In med det i datorn. Surfa fram till kartan på Volvo Support och välj rätt fil (Windows eller Mac) och sedan välj ladda ner till USB.
Såhär har jag gjort och det fungerar. Inget zippande eller flyttande av mappar eller filer. Allt är redo när nerladdningen är klar. Bara in med USB i bilens USB. Dock får man ut och köra en runda när kartan laddas in i bilen. Tändningen bör vara på för inladdning.
#1408337
Ja, precis så har jag gjort också. Både formaterat med ExFat och Fat32, olika märke av USB:n osv. Men oavsett, när jag stoppar in USB så blir det Nada. Bilen känner av att det sitterr ett USB i men inget händer...
#1408339
Verkar lite skumt. När du stoppat i USB i bilen , prova med att antigen svepa nedåt på Sensus displayen för att se ev meddelande eller svep vänster för att kolla i download center appen . Ibland kan man få en liten ledtråd där.
Kan vara så att den laddar ner , tar ca 1 timme även för liten fil och det är inte helt tydligt att den jobbar. Om du laddar in Skandinavien så laddas den in samtidigt som du kan använda navigatorn, detta fungerar inte på komplett Europakarta då är navigatorn avstängd vid inladdning.
#1408343
Jag har tagit de filer som automatiskt kommer ner med nedladdnignsprogrammet för Mac. (har inte ngt 64 GB minne, så jag har inte försökt med hela kartan.).
Jag har hittills försökt med uppdateringsfilen på Skandinavien (typ 1,8 GB) samt uppdateringsfilen på Europa (ca 19 GB). Har svept runt, tagit i och ur USB:t när jag kör för att se om ngt hoppar igång. Det enda den säger är att uppdatering finns, men att den är för stor, "gå in på Volvo updates typ...."
#1408353
Självklart menade jag ju Europa när jag skrev Skandinavien... Får skylla på trötthet.
Ta hela Europa. 51 GB ungefär. När jag hade problem med att uppdatera delområde så tog jag hela Europa. Det kraschade efter ett tag av försök till uppdatering. Tog ur pinnen, startade bilen och åkte. Nästa gång jag skulle köra satte jag i igen och då löste den allt.

Så krånglar delområden. Ta hela Europa. Krånglar det. Avbryt och försök igen
Det kan lösa problemet.
Den här har jag kört med utan problem.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3359562
#1408355
Xanthopteryx skrev:Självklart menade jag ju Europa när jag skrev Skandinavien... Får skylla på trötthet.
Ta hela Europa. 51 GB ungefär. När jag hade problem med att uppdatera delområde så tog jag hela Europa. Det kraschade efter ett tag av försök till uppdatering. Tog ur pinnen, startade bilen och åkte. Nästa gång jag skulle köra satte jag i igen och då löste den allt.

Så krånglar delområden. Ta hela Europa. Krånglar det. Avbryt och försök igen
Det kan lösa problemet.
Den här har jag kört med utan problem.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3359562
Jag körde också ett sandisk och försökte också först med bara Skandinavien, men tog sedan hela Europa och då fungerade det för mig.
#1408402
Har fixat ett 64 GB USB och tankar det för fullt med Europa 51GB— kartan. Får se om bilen hittar o uppdaterar på vägen hem....

En Anna fundering, går det att få bild på radiostationen som när man väljer "spelas nu" På Spotify?
Inte jätteviktigt direkt iof :-D

Kransen får synas i mitten av hålet, m[…]

Det er nok litt subjektivt også. I min V60 e[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han[…]

Köpråd

Hade valt en diesel i din situation, det gjorde ja[…]