Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1409307
least skrev:Att VCS köper upp Upplands Motor mfl ger inte Bilia rätten att pungslå sina kunder.
Sannerligen inte. I värsta fall tänker Bilia (medvetet eller omedvetet) "rädda det som kan" intäktsmässigt.
#1409412
Jag har nu pratat med kundrelationsansvarig på min anläggning (Haga Norra).
Som han uttryckte det "sista ordet har inte sagts ännu" gällande beslutet att Bilia ska börja ta betalt för dessa uppdateringar.
Han bemötte inte frågan om varför de även tar betalt av kunder med aktivt servieavtal, antagligen ska detta diskuteras internt.

Jag väntar på återkoppling.
#1409873
Malmstroem skrev: tis 20 okt 2020, 15:54 Jag skulle gissa att det är som tidigare. En del av mjukvaran uppdateras vid service, men ska du ha en fullständig uppdatering av all mjukvara så torde det kosta pengar.

Att ladda all mjukvara komplett torde ta Volvo ett antal timmar. Det som uppdateras är vad som anses viktigt och går att installera under den tid servicen tar.
Hej, vill klargöra detta..

På en spa bil finns det bara ett alternativ, och det är att uppgradera alla styrenheter som det finns ny mjukvara till, om man tex bara skulle uppgradera växellådan skulle resten av bilen flippa ut för den stämmer inte tex med styrväxelmjukvaran.

Bakgrunden till tjafset med Volvo som alla handlare nu har, inte bara Bilia alltså... Är att man hela tiden har gett verkstäderna en peng för att uppgradera alla buggfixar, förbättringar rör det sig så gott som aldrig om.. Det har ni väl antagligen sett själva,, för hur många här har sett en förbättring på något? Jag kan på rak arm komma på att man lagt till bättre kurvtagning på PA ihop med navigation på V60, connected safety har jag för mig dök upp 2018W46.. Men så mycket mer förbättringar är det inte. Det som görs är diverse manipulationer samt buggfixar av mjukvaran.
Från slutet av september ströp man denna extrapeng man betalade ut till handlarna och därav konflikten, tyvärr drabbar detta kunden.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 13
Dieselvärmare brunnit

Hej! I februari brann dieselvärmaren i min xc[…]

Abs lampan lyser...

kollat kablage. Plus det kanske inte är givar[…]

Ja de vill man tro. Antigen har jag en gammal mju[…]

Som jag skrev i första inlägget så[…]