Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1408249
Malmstroem skrev:Jag skulle gissa att det är som tidigare. En del av mjukvaran uppdateras vid service, men ska du ha en fullständig uppdatering av all mjukvara så torde det kosta pengar.

Att ladda all mjukvara komplett torde ta Volvo ett antal timmar. Det som uppdateras är vad som anses viktigt och går att installera under den tid servicen tar.
Varför skulle det kosta extra? Man uppdaterar allt. Något annat är bara hål i huvudet.
Att inför anya funktioner är något annat dock...
En full uppdatering ligger väl på en sisodär 800 MB, uppåt 1 GB (om jag minns rätt) och tar runt någon timme. Dock är det sällan full behövs eftersom att man kan få de delar som är uppdaterade sedan senast.
#1408477
Som exempel kan jag ta när sensus uppdaterades 2012 till Sensus 2.0, det var inget som uppdaterades per automatik när du servade bilen, en del fick det genom att säga till, och andra fick betala extra för det. Fans de som flera år senare fortfarande inte fått det uppdaterat i sina bilar trots att de servat hos Volvo.
#1409286
Uppdatering.

Detta blir underligare.
Pratade precis med Volvos centrala kundtjänst.

Killen på kundtjänst sa att det har blivit en "snackis" och att de har fått in många samtal från kunder om samma sak.
Det verkar vara så att Bilia har bestämt sig för att inte längre erbjuda kostnadsfria mjukvaruuppdateringar i samband med service.

Det verkar som att Volvo centralt har blivit överrrumplad av detta beslutet.
Jag fick numret till min anläggnings kundrelationsansvarige, och jag ska ringa och prata med honom under morgondagen.
Till saken hör att jag fick en lite kryptiskt kommentar av killen på kundtjänst gällande detta: "Om ni skulle vara av avvikande åsikt ring tillbaka till oss, så tar vi detta vidare."
Och han sa även att under kommande veckor kommer besked att komma om detta ämne.

Jag gissar att Bilia har hamnat i nån form av konflikt med Volvo Cars Sweden gällande ersättningsnivåer.
#1409287
least skrev:Jag gissar att Bilia har hamnat i nån form av konflikt med Volvo Cars Sweden gällande ersättningsnivåer.
Med tanke på att Volvo i princip gått ut och sagt att man ska sälja bilarna själva framöver och hoppa förbi återförsäljarna så kan jag tänka mig att stämningen i allmänhet är rätt kass i Volvoled just nu
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13

jag tror du är rätt ute. gör rent d[…]

Problemet här är att det är mycket […]

TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]