Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1410512
AndS skrev:men inget om vad som ingår.
Det lär ju vara för att det i de flesta fall inte är något meningsfullt innehåll i dessa uppdateringar. Det förvånar mig väldigt mycket hur Volvo verkligen lyckats trollbinda så många med begreppet "mjukvaruppdateringar" utan att visa vad det innebär. För i verkligheten märks det ju inte i de flesta fall? Audi, BMW, Mercedes osv har inte detta men de lyckas få sina bilar att rulla vidare ändå på nåt sätt ;-)
#1410520
least skrev:Trollbinda kanske stämmer, men ska inte servicepriset gå ner om man inkluderar mindre innehåll i densamma?
Nån rättvisa i servicepriserna är nog inte att hoppas på. Bästa är ju att rösta med fötterna. Om det finns nåt annat än Bilia i din omgivning - välj dem.
#1411061
Senaste nytt är att Bilia kommer att rulla ut service där kunden kommer att få betala för mjukvaruuppdateringar.
Man har dock inte tagit ett slutgiltigt beslut om på vilket sätt detta kommer att kommuniceras ut till slutkunden.
Som jag förstod det så är det viktigt för mig som kund att förstå att det är VCS som slutat ersätta verkstäderna för detta arbete, så Bilia är helt oskyldiga.... ;-)
Alla verkstäder som inte ägs av VCS kommer att fatta egna beslut hur detta skall hanteras.

Som en bonus fick jag veta att VCS har begärt att verkstäderna/kedjorna skall inventera hur många "laddplatser" de har på sina verkstäder.
Laddplatser för mjukvaruuppladdning - syftet var tydligen att inom 1-2 år erbjuda slutkunden att uppdatera sin bil på egen hand.
Exakt hur detta ska gå till, och vad som händer när kundens bil inte tar mjukvaran på rätt sätt är även det högst oklart.
#1411064
AndS skrev: mån 02 nov 2020, 11:21 Så här såg min senaste service ut i februari,, finns två poster om Service 2.0 uppdatera/uppgradera men inget om vad som ingår.
Service001.jpg
Här finns info om alla uppdateringar, antagligen får du den senast tillgängliga som fanns vid servicetillfället. Då kan du jämföra vad som förändrats med hjälp av datum från föregående service.

Länk:
https://www.volvocars.com/se/support/to ... dateringar
#1411074
least skrev:Senaste nytt är att Bilia kommer att rulla ut service där kunden kommer att få betala för mjukvaruuppdateringar.
Med tanke på hur mycket de trycker på att mjukvaruuppdateringar är det unika med Auktoriserad Volvoservice så lär det ju inte vara några som jublar mer just nu än Mekonomen, AD-service, Meca osv. Bilia tog precis sitt största argument och kastade det i papperskorgen...
#1411106
Mjukvaruuppdateringarna är inget att ha, bättre namn vore Nyabuggaruppdatering!!! För det är precis vad man får, nya problem och nya konstigheter samt nya randomfenomen.
Jag VET för jag har åkt in och ut på buggverkstaden 11 gånger med min Xc40, och det inträffar ALLTID nya konstigheter efter den så kallade mjukvaruuppdateringen. Det är inget annat än en buggfix med nya buggar i, VARJE gång!
Min bil är nu 2 år och 4 månader och är fortfarande inte buggfri, jag har tröttnat nu och beställt annat märke istället...det kan inte bli sämre iaf.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 13
S/V60 Polestar utan taklucka

My15 startade senare än vad den här &aum[…]

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]