Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1407117
Tog med oss en Volvo XC90 hem från USA och har nu på vår lokala återförsäljare fått reda på att den inte går att göra om till EU registrerad(?) och att exempelvis Volvo on call därför inte fungerar. Kändes klart lite märkligt så tänkte kanske någon här vet om det faktiskt inte går eller om det har fungerat för någon annan som också fört in en bil från US.

Edit admin:

No luck in the XC90 category so trying here as well. Just moved back home from US and brought our Volvo XC90. Have now been told by Volvo that Volvo on call doesn't work on US imported cars. Someone else got the same info or maybe more importantly someone else got it to work?

Thanks
#1560067
Hej, jag bumpar den här gamla tråden då jag har samma problem och undrar om någon har funnit en lösning?

Jag köpte en begagnad V90 som jag inte visste att var importerad från USA och jag har varit till två volvo-återförsäljare och varit i kontakt med kundservice och alla säger att det inte går att få on call när bilen är usa-importerad, vilket jag tycker låter väldigt märkligt.
Jag skulle förvisso kunna leva utan on call, men det är otroligt irriterande att få ett felmeddelande ”On call, service erfodras” varje gång jag startar bilen och sedan i tid och otid medan jag kör, men ingen vill hjälpa mig med det heller, så alla tips är välkomna. 😅
#1560818
BleppeBlodplopp skrev:Hej, jag bumpar den här gamla tråden då jag har samma problem och undrar om någon har funnit en lösning?

Jag köpte en begagnad V90 som jag inte visste att var importerad från USA och jag har varit till två volvo-återförsäljare och varit i kontakt med kundservice och alla säger att det inte går att få on call när bilen är usa-importerad, vilket jag tycker låter väldigt märkligt.
Jag skulle förvisso kunna leva utan on call, men det är otroligt irriterande att få ett felmeddelande ”On call, service erfodras” varje gång jag startar bilen och sedan i tid och otid medan jag kör, men ingen vill hjälpa mig med det heller, så alla tips är välkomna. 😅
Ta kontakta Volvo Cars kundtjänst så kanske de kan vägleda ÅF till hur man ska gå till väga.
Kan vara mjukvara, kan vara något de behöver byta ut ifall USA använder en annan komponent jämfört med EU marknadsbilar
#1560915
Det går att ändra. Volvo har tom släppt en teknisk journal för hur man ska gå till väga för att ändra marknad för privatimporterade bilar. Krävs ett besök hos åf för lite ändringar med Vida och sen lite nedladdning av mjukvara.

Kundservice hos en åf hjälper sällan. De kan knappast något tekniskt utan hjälper till att boka service etc...
#1560943
binkie skrev:Det går att ändra. Volvo har tom släppt en teknisk journal för hur man ska gå till väga för att ändra marknad för privatimporterade bilar. Krävs ett besök hos åf för lite ändringar med Vida och sen lite nedladdning av mjukvara.

Kundservice hos en åf hjälper sällan. De kan knappast något tekniskt utan hjälper till att boka service etc...
Nej det går inte, endast i samma region, jobbar du på kundservice kanske.. ?
#1560993
Hellrider skrev:
binkie skrev:Det går att ändra. Volvo har tom släppt en teknisk journal för hur man ska gå till väga för att ändra marknad för privatimporterade bilar. Krävs ett besök hos åf för lite ändringar med Vida och sen lite nedladdning av mjukvara.

Kundservice hos en åf hjälper sällan. De kan knappast något tekniskt utan hjälper till att boka service etc...
Nej det går inte, endast i samma region, jobbar du på kundservice kanske.. ?
Varför skulle de inte gå?
Allt mer eller mindre blivit mjukvarubaserat.

Volvo vill ju ha en streamlined produktionslina där allt går så snabbt som det bara går, så att det skulle ha speciella komponenter för olika regioner är möjligt ja men i detta fallet låter det inte som ett sånt scenario

VOC komponent är troligtvis de samma oavsett region, dock mjukvaran kan vara annorlunda i bilen då bilen vill kopplas upp till dess regions VOC servrar istället för något annat.
USA bil - VOC US Server.
EU Bil - VOC EU Server.
#1561130
Funderade du inte på att kolla upp varför det stod voc serv innan du köpte bilen??

@Xkzoom Bra, men då går det ju då, trots att jag säger att det inte går och dom 2 andra "trådstartarna" har fått nej det går inte av ÅF.
Det är inte samma VCM, det är inte samma antenn. Fler mindre bra saker med att ta in en America, fel dragkrok, kulan är av annan storlek. andra bälten för tjocka amerikaner.. Finns mer. :-o

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...