Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av IgelQott
#1404300
Hej,

Har köpt mig en V90 2018 T4 aut business advanced.

Jag har även fått tag på en R-design ratt, dock med paddlar (vill ha lite finare ratt på bilen).

Jag kan ju såklart montera ratten, men kan jag få funktionalitet i paddlarna? Finns nödvändig kablage för att kommunicera med växellådan?

I min värld borde det räcka med rätt kablage i ratten (samma anslutningsplugg i rattaxeln), sen en konfiguration i mjukvaran. (har tidigare eftermonterat farthållare på tex ford focus -13 och där var det på det viset).

Men hittar ingen information om v90, jag vet att det fanns som tillval 2018, men inte nu längre, och handlarna på volvo vet ingenting om tidigare, bara om nuvarande modell.

Någon som har erfarenhet eller gjort liknande?

Tack på förhand.
av UnleashFusion
#1404301
IgelQott skrev: sön 27 sep 2020, 18:09 Hej,

Har köpt mig en V90 2018 T4 aut business advanced.

Jag har även fått tag på en R-design ratt, dock med paddlar (vill ha lite finare ratt på bilen).

Jag kan ju såklart montera ratten, men kan jag få funktionalitet i paddlarna? Finns nödvändig kablage för att kommunicera med växellådan?

I min värld borde det räcka med rätt kablage i ratten (samma anslutningsplugg i rattaxeln), sen en konfiguration i mjukvaran. (har tidigare eftermonterat farthållare på tex ford focus -13 och där var det på det viset).

Men hittar ingen information om v90, jag vet att det fanns som tillval 2018, men inte nu längre, och handlarna på volvo vet ingenting om tidigare, bara om nuvarande modell.

Någon som har erfarenhet eller gjort liknande?

Tack på förhand.
Här finns monteringsanvisning: https://accessories.volvocars.com/sv-se ... %20TG-81SC
av IgelQott
#1406502
Visade sig inte fungera för 6vxl lådan, gick inte att ladda ner programvaran för paddlarna, iaf enligt Volvo. Så det blev R-design ratten utan paddlar men med rattvärme (artikelnr 3983821, ovanlig att hitta verkar det som). Grymt nöjd, och monterade själv, dock även här sa Volvo att det inte skulle fungera.

Jag tror ändå det går att montera paddlar även på 6vxl, frågan är om programvaran behövs eller redan finns i bilen. Jag testade aldrig, då med ratten i handen kändes det inte lika bekvämt som utan paddlar.

https://photos.app.goo.gl/2Yr4j7fACmanGYrA9

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]