Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FredrikH78
#1403590
Jag har just köpt en v90.
Konstaterade just att det bara fanns en manuell nyckel i en av dom två fjärrnycklarna.

Ska det vara så? Borde det inte rimligtvis sitta manuella nycklar i bägge då det finns plats för det? Sitter en tredje i handfallet men den är annorlunda och passar inte i nyckeln.

Ni som har v90 och sitter på facit. Kan ni kolla hur det ska vara.
av Xanthopteryx
#1403592
En per vanlig nyckel. Har du en röd nyckel så finns ingen i den.
Alltså har det kommit bort sig en nyckel och det är ju inte helt bra.... Skulle nog byta lås om jag vore dig. Och dubbelkolla så det inte är fler nycklar inlagda i bilen än de du har.
av FredrikH78
#1403605
Jo. Som jag misstänkte.
Byta lås låter ju inte helt gratis.
Hur kollar jag villa nycklar som är inlagda. Inställningar någonstans i centerdisplayen eller måste jag ta det med lokala Volvohandlaren?
av Xanthopteryx
#1403623
Är den köpt av en handlare?
Då är det väl bara att reklamera dit och så får de byta lås. Är ju faktiskt trots allt endast Ett fysiskt lås på bilen...

Kolla på profilerna, där ser du de nycklar som finns inlagda.
av FredrikH78
#1403624
Jo. Köpt av handlare men en mindre handlare. Ej Volvohandlare. Bilen är fabriksåterställd så alla profiler är rensade.

Men rent generellt. Man kan ju inte starta bilen med bara plåtnyckeln. Så den är ju bara en nödlösning vid tomt batteri i nyckeln. Utan fjärrnyckeln kan man väl inte starta bilen. Så om jag kan bekräfta att jag har bägge riktiga nycklar borde det räcka med att fixa en ny plåtnyckel eller är det dumt?
av FredrikH78
#1403625
Ett fysiskt lås, det i förardörren?
Är dom till airbag och i bakdörrarna (barn lås) ej ”kodade” utan man kan vrida runt dom med valfri plåtbit?
av FredrikH78
#1403666
Men det enda man kan göra med manuella nyckeln är ta sig in i bilen. Men man trippar fortfarande larmet. Och utan riktig nyckel kan man inte slå v det eller starta bilen?
av Xanthopteryx
#1403672
Ja, du kommer in i bilen och du drar igång larmet (om man inte lyckats sabotera det på något sätt) och sedan kommer du inte vidare (såtillvida man nu inte ha rnågot fiffigt sätt att lyckas tjuvstarta men då är det juöverkurs!)
Dock så är ju såväl rattar som saker folk lämnar i bilen synnerligen eftertraktade i denna moderna värld. Vet inte hur försäkringsbolaget ställer sig heller till om du får inbrott med nyckel som du borde ha haft...
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]