Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1394848
Xanthopteryx skrev:
Hemingway skrev: tis 04 aug 2020, 16:11
SirOrdis skrev:Det som är lurigt och kanske rent av farligast är att det troligtvis kommer funka bra under en (lång)tid för att sedan utan förvarning orsaka något. Jag hade tagit dit en elektriker för att säkerställa att laddning sker säkert. Eller kanske låtit bli laddning helt den tid jag är i stugan.
Exakt! Som att man aldrig behövt säkerhetsbälte om man inte varit med i en olycka, eller hyllar sina vinterdäck utan att ha testat dem på allvar.

Jag skulle iaf inte lämnat fastigheten om jag laddade så.
Problemet är att schuko inte är designat för hög last under lång tid m
Då är det ju konstigt att Volvo skickar med den blå kabeln om den är så farlig. Jag får kolla med Volvo centralt om man kan fortsätta använda den i ett uttag som bara är för 16A.

Om jag som lekman räknar så borde ett 16A uttag klara typ 3700w.

Skickat från min Oneplus Nord

#1394859
SundanceKid skrev:Du menar att jag inte kan belasta ett nytt 16A uttag med 2300w i några timmar?


Skickat från min Oneplus Nord
Jo, det kan du. Men inte säkert.

1) Elbilsladdning är ett nytt fenomen men el är inte det. El och speciellt el för hemmabruk bygger väldigt mycket på praxis. Elektriker är hyfsade på matematik, men för att arbeta snabbare så utgår de mycket från schabloner som satts upp. Alla de bygger på att elen inte förbrukas kontinuerligt. När elektikerna jobbat några är så slutar de räkna och litar fullt på schablonerna, men inte har de 100% koll på hur schablonerna är konstruerade eller vad de tog hänsyn till när de sattes. Så när man satt hur mycket en 2,5mm2-kabel kan belastas över en sträcka om säg 20 meter så har ingen antagit maxlast i 5h. Dessutom antas oftast 20 grader och det behöver det inte vara på ett utomshusttag i solen.

Några exempel på andra produkter i hemmet som drar mycket effekt, som en dammsugare eller hårtork används ytterst få gånger över 2h utan paus. Och om de väl gör det, så är det få gånger per år de går så länge. En elbil eller laddhybrid används lång tid, på hög last upprepade gånger. Dessutom utomhus där temperaturen flukturerar mer samt solljus är en reell faktor på uttag. Så själva dimensioneringen bakom uttaget kan vara bra, men kan också vara dåligt.

2) Schukouttaget är det vanliga uttaget du har i väggen. Det är inte anpassad för hög strömstyrka lång tid. En mobiltelefon drar mA som exempel. Det är tusendels A, så skillnaden mellan en mobiltelefon och laddhybrid är en faktor tusen. Maskiner som drar mer ström, likt en bandsåg, hyvel m.m. som den välutrustade villaägaren kan ha hemma sitter ju inte med ett schukouttag utan går via tre-fas, CEE.

3) Att ladda elbilar kan om det bli fel leda till felströmar som en vanlig jordfelsbrytare typ A inte känner av. Därför används jordfelsbrytare med typ A med likströmsövervakning eller typ B i laddboxar. Lagkrav sedan maj 2019 om jag inte minns fel. Det sitter sällan annat än typ A jordfelsbrytare i hemmet.

4) Du vill ju inte bara använda ett schukouttag, utan även förlängningsskabel och de är inte heller dimensionerade för denna ström under lång tid. En föredetta kollega märkte det när han skulle ladda vår dåvarande gemensamma företagselbil hemma och sladden började "brinna". Den brann inte, men det rykte och säkringen gick som tur var. Han var hemma och såg detta.

Det är alltså en stor skillnad på vad som går och vad som går att göra säkert upprepade gånger. Köra onykter går ju också bra, tills du blir tagen av lagen eller kör på tok. Lite så är det med detta också.

Här kan du läsa lite förenklat från elsäkerhetsverket. Som jag säger så säger de också att de går, men de rekommenderar det inte. https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... a-elbilen/
Senast redigerad av 1 Hemingway, redigerad totalt 0 gånger.
#1394860
SundanceKid skrev: ons 05 aug 2020, 10:15 Då är det ju konstigt att Volvo skickar med den blå kabeln om den är så farlig. Jag får kolla med Volvo centralt om man kan fortsätta använda den i ett uttag som bara är för 16A.

Om jag som lekman räknar så borde ett 16A uttag klara typ 3700w.

Skickat från min Oneplus Nord
Det stämmer, men det är som sagt skillnad på maxlast och kontinuerlig last inom el.

Att fråga Volvo centralt om fastighetsel är som att fråga din bankman om trädgårdstips. Du kan få ett svar, men det betyder inte att det är korrekt. De är inte särskilt insatta i växelström då de enda som kan något om el på ett bilföretag endast arbetar med likström.

De skickar med den kabeln för att de är enkelt för dem och för att du ska ha den som backup. De skickar inte med den för att du jämt ska använda den i kombination med en förlängningsskabel.
Senast redigerad av 1 Hemingway, redigerad totalt 0 gånger.
#1394861
Hemingway skrev:
Xanthopteryx skrev: Problemet är att schuko inte är designat för hög last under lång tid m
Ja, det är ju det jag säger, så varför citerar du mig i samband med detta svar?
För att jag råkade citera fel person.
#1394864
* Schuko är inte konstruerad, och därmed godkänd, för hög långvarig last.
* Varje gång du drar och sätter i en propp så bildas det gnistor och/eller slits kontakten. Därmed försämras kontakten vid varje användning.
* Såväl hane som hona utsätts för vädrets makter och det bildas oxider, vilket i sin tur förämrar kontakten.
* Hela systemet räknas in och det räcker med en lite sämre anslutning någonstans för att man får förämrad ledningsförmåga.
* Sladdarna tillverkarna skickar med borde egentligen ha en stor fet röd varning på som förklarar att dessa ENBART är gjorda för att användas i NÖDFALL och då under sträng övervakning. Man bör dessutom sätta ner laddströmmen till lägsta möjliga.
* Kontakter, skarvar, kopplingar och kablage åldras vilket försämrar ledningsförmågan och ökar brandrisken ytterligare.
* En skarvsladd är definitivt inte gjord för långvarig hög last.
* Ett hus, hur modernt det än må vara, brinner lätt. Finns tyvärr flera exempel på folk som blivit hemlösa på grund av just laddning av bil och den gemensamma nämnaren är då: Schukoladdning
* Även om du har en bandsåg, hyvel (som nämns ovan), eller extra element så går dessa inte kontinuerligt timme ut och timme in på maximal effekt.

Så, använd sladden udner övervakning med lägsta möjliga laddeffekt inställd och installera riktiga grejor i stället. I dagsläget med dessa bidrag så är en installation av en enklaste modell av laddare inte någon astronomisk summa. Då får du också som nämns korrekt jordfelsbrytare. Lägger man på några kronor får man även lastbalansering vilket minskar riskerna ytterliggare.
#1394867
Ett till exempel på när det blir problem med just långvarig hög last. Observera nu att om du har 16A i vägguttaget eller 10 har INGENTING att göra med själva vägguttaget. Det är samma för båda (men annan kabelarea bakom):
https://www.elinstallatoren.se/innehall ... ilvertejp/

Schuko är bara testad för hög last i 60 minuter. That's it. Och då alltså en ny kontakt, ej använd och utsatt för vädrets makter.
#1394871
Nu är det i sommarstugorna och inte jämnt vi pratar om. Jag har 2 Easee uppsatta hemma för att ladda bilarna till vardags och kommer bara ladda via den blå några ggr på lantställena. Att elen är bra det vet jag och att allt funkar.
2,5mm² kablar är draget till alla uttag i huset.

Så jag kommer lita på detta.

Skickat från min Oneplus Nord

https://m.facebook.com/groups/atraktorofsweden/?re[…]

Ryck vid gaspådrag

:-D Se hans trådar om motorproblem och an[…]

Köpråd V70N

https://www.blocket.se/annons/goteborg/volvo_v70_2[…]

Ingen som har kollat storleken på o-ringen […]