Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
#1396718
Läst igenom tråden, men ser inte svar på var styrningen sitter?
I lamphuset eller via styrenheten i bilen?
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1402553
Nu fått tag på ett par rinnande leds från AliExpress. Jag plockade ur ledremsan från silikonhöljet (för stor för att klämma in i ljuslyktan) och matade in den i ett Mc Donalds sugrör för att försöka fada ut diodernas sken.

Tanken är senare att tjuv koppla på ordinarie blinkers men för att få ordinarie blinkers tända sist, dvs efter rinnande leden lyst klart, hoppas jag hitta en fördröjningskrets som fördröjer nån sekund på blinkersen.



SEK 78.12 37% Off | Waterproof Sequential Flow Turn Signal Car LED DRL White Red Ice-blue Daylight Daytime Running Lights
https://a.aliexpress.com/_BTcDKB
Senast redigerad av 1 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1404837
Efter lite samlande som kopplingsplatta, fördröjningsrelä, dubbelrelä osv kopplade jag ihop så att original blinkers (i denna test långa leden på höjden) dröjer en halv sekund för att det rinnande ljuset ska rinna till, sedan övergår den till fast sken när original blinkers tänds.
IMG_0583.jpg
IMG_0583.jpg (854.47 KiB) Visad 929 gånger

Nästa steg är att hitta på bilen, blinkers kabeln som ska genskjutas.
Användarvisningsbild
av RmK
#1404860
Snygg det där. Kan du justera hastigheten på "rinnet" med?
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1409253
Det går långsamt framåt ;-)

Förenklad ansats genom att skippa fördröjningstimer/relä (komplicerad) på original blink.

Målet är när original blinkers sätter igång de rinnande blinkers så ska original tändas sist. För att åstadkomma det plockas signalen ut från de sista ledarna i ledslangen till original. Det ger också en behövlig tempo på blinkersen.

Nu funderar jag om ledslangen kan helt enkelt klämmas (utanpåliggande) emellan kaross o bakljusen?


IMG_0683.jpg
IMG_0683.jpg (467.7 KiB) Visad 651 gånger
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1417926
Jag gjorde ett ryck i helgen för att undersöka var man kan tjuvkoppla in extra blinkers med minsta möjliga åverkan. Hittade kontakten till baklyktorna bakom sidopanelen, sitter fast med 2 skruvar. Sedan är det bara att dra ut den rakt utåt från sidan.
IMG_0844.jpg
IMG_0844.jpg (429.54 KiB) Visad 485 gånger
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1417927
Bakom finns anslutning till baklyktorna. Här tänkte jag göra ett besök på bilskrot självplock och inhämta denna anslutning hanne/hona till en skarv.
Bilagor
IMG_0847.jpg
IMG_0847.jpg (33.65 KiB) Visad 483 gånger
IMG_0849.jpg
IMG_0849.jpg (25.59 KiB) Visad 483 gånger
Senast redigerad av 1 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen