Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1390962
Hej tittar på en beg V90 CC utan krok
Någon som hittat bra alternativ till Volvos orginal krokar? jag är på jakt efter ett manuellt fällbart. Behöver inget automagiskt då det oftast är ute... och jag enkelt kan motionera det... eller är det "intelisense" som spökar och begränsar utbudet?
#1390976
Hej, fast är såklart alltid OK det har ju räddat bilen flera gånger från folk som inte kan stoppa i tid på parkeringar.
Jag funderade på om det fanns något funktions/prisdugligt manuellt fällbart. Att smörja och motionera det någon gång per år är ju inga problem. Hade ett på vovlo org. manuellt fällbart på V50 för länge sedan och det verkade vara i smeckigaste laget (lätt att rosta fast)...
#1390992
Xanthopteryx skrev:Jag kunde välja fast eller fällbart när vi beställde.
Dåså!
Vet att man tog bort möjligheten för Fast drag på V60 classic (-18?) Och tror det är så på alla modeller från -18 och upp. V90 kom väl dock -17? Så det kanske inte är OK ändå?
#1390993
Jag har haft dragkrok på alla bilar jag ägt(och äger) , både infällbar,avtagbar och fast. De fasta har det aldrig varit några problem med, plus att de räddat mig ett flertal gånger då folk kört på mig bakifrån. Två av dessa stackare fick sina främre stötfångare spräckta... På min nuvarande V70 har jag Volvos avtagbara krok. För två år sedan skulle jag besiktiga bilen, men när de skulle låsa upp kroken gick låset på något sätt i baklås :-( . Notera att jag är noga med att smörja och underhålla. Verkstan fick bryta upp låset och detta gjorde kroken obrukbar. De kunde dock beställa en begagnad utan lås (inget krav på besiktningen). Så jag skulle välja fastmonterad krok.
#1390995
Nu har vi kört med deras semielektriska sedan bilen var ny (årsmodell 18 hämtad hösten 17).
Den funkar klockrent! Skönt att få undan den så man slipper blåmärken på benet och skönt att slippa ha lösa prylar som dräller här och var.
Tryck på knappen, den poppar fram, dra upp eller lyft med foten och den klickar fast.
Åt andra hållet, tryck på knappen, den ramlar ner, med handen eller foten (lättast tycker jag), tryck upp den under bilen och den fastnar.
Strömkontakten sitter i själva kroken så den poppar fram samtidigt.

Visst, kan strula mer än en fast men hittills har den strulat mindre än den löstagbara jag hade på min Mazda. Plus då möget med att ta fram delarna och fippla.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...