Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av beme
#1390923
Jag har kört V90 T6, fullutrustade, sedan 2017. I november 2019.jag eftersom den första bilen uppvisade felfunktioner i datorsystemen vilket uttryckte sig som slumpmässiga fel. Detta påtalades för Volvo som hjälpte mig att på ett positivt sätt byta bytte till en ny likadan bil. ”Felen” kan vara allt från icke fungerande torkare, ljus som inte fungerar, BLIS, citysafe, autostyrning, etc. till ”fel” av mer irritationskarraktär som insynsskydd, personliga inställningar, nollställning av trippmätare, head-up displayfel, etc. ”Felen” åtgärdas för det mesta genom att stanna bilen, stänga av den, öppna vänsterdörren och därefter starta om bilen igen.
Jag har provat bilar med lägre utrustningsnivå och dessa bilar fungerar som det är tänkt. Alltså är det troligen kapacitetsbrist i datorsystemen. Eftersom det är slumpvisa fel som uppträder vågar jag snart inte lita på någonting längre.
Någon annan som har fullutrustad bil och känner igen situationen?
av AndS
#1391002
Ju mera elektronik och styrenheter så ökar sannolikheten för fel. Normalt sjunker pris på elektronik men bilbranschen tar ut rövarpriser på den vid fel. Hoppas att branschen snart blir avslöjad vid en granskning.
av beme
#1391039
Tyvärr verkar det sitta samma datorsystem i alla modeller och det är i premiemodellerna som det blir problem med underdimensionerade datorsystem. Det verkar vara ren snålhet som styr eftersom Volvo centralt inte är intresserade att göra något åt problemet. Diskussion har pågått i 3 år snart. Skall Volvoi vara med och slåss i premiesegmentet måste de också ta tekniskt ansvar.
av Xanthopteryx
#1391071
Låter tveksamt att det är underkapacitet. Du har, jag räknade en gång...Vad var det...typ över 20 datorer. Beskriv felen du får?
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1391072
Xanthopteryx skrev:Låter tveksamt att det är underkapacitet. Du har, jag räknade en gång...Vad var det...typ över 20 datorer. Beskriv felen du får?
Har han ju redan gjort.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Hanzon
#1391075
Dålig kapacitet om det då menas fysisk hårdvara så är jag tveksam, däremot dåligt skriven mjukvara och att Volvo inte testar nya mjukvaruversioner tillräckligt innan denna levereras tror jag mer på som en anledning. Tror inte Volvo är ensamma om att all ny mjukvara påverkar tillförlitligheten, många gånger är det ” time to market” med ny funktioner. Desto mer utrustning desto mer mjukvara. Sen kan så klart alltid hårdvara gå sönder som påverkar funktioner. Själv fick en trasig styrenhet till bla vindrutetorkare monterad från fabrik på min senaste XC90.
Senaste servicen pratade jag med PST om just mjukvara i nyare modeller. Ett exempel är att vid en service av XC70 så laddas 60-70MB uppdaterad mjukvara.
En XC90 och T8 i mitt fall fick 1GB ny mjukvara i samband med senaste service.
Senast redigerad av 4 Hanzon, redigerad totalt 0 gång.
av Xanthopteryx
#1391076
"”Felen” kan vara allt från icke fungerande torkare, ljus som inte fungerar, BLIS, citysafe, autostyrning, etc. till ”fel” av mer irritationskarraktär som insynsskydd, personliga inställningar, nollställning av trippmätare, head-up displayfel, etc. "
Säger ju inte jättemycket.
Under vilken situation lade torkare av? Lade ljuset av också, på vilket sätt? Spakrelaterat eller slocknar bara en ytterlampa, eller innerbelysning? Gav den något fel? Vad? Citysafe? Hur fungerade inte? Feltext? Vad för fel på HUD - visar fel, slockar, korrupt, ? När nollställer den tripmätaren? När lägger BLIS av, eller felsignalerar den, eller något anat? Feltext? Autostyrningen lägger av när, hur, eller kör den 'dåligt'? Feltext? Ensamt eller tillbammans med annat fel? När inträffar etc? Varför? På vilket sätt? Feltext? Personliga inställningar, för vad? Radio? Säte? Vad felar? Glömmer bort? ...?
Ju mer info desto lättare är det att få grepp om problemet och vilka fel som inträffar när och under vilka förhållanden och på vilket sätt kan ge viktiga ledtrådar.
Tyvärr vet jag också att verkstäder inte alltid är så duktiga på att förstå sådana saker... Flera gånger har jag fått lära de hur bilen egentligen är uppbyggd och fungerar, vilket är rätt stört faktiskt. Till och med när jag hämtade ut den så försökte säljaren visa bland annat hur man öppnar bagageluckan med foten och lyckades inte så bra, eftersom han gjorde fel, så jag fick visa honom hur man skulle göra (ja, jag hade liksom varit duktig och läst manualen innan.....).
Det är helt okej om en säljare inte är så bra men då skall han säga det också och inte låtsas.
Det är INTE okej när en som jobbar på verkstaden med att fixa bilen inte har koll på saker.
Och det är verkligen inte okej när verkstadschefen står och ljuger en upp i ansiktet (medvetet eller av okunskap) bara för att få mig att betala dyrt för nya bromsskivor och brmsklossar som jag inte behöver....... Vad hände med yrkesstoltheten?! Och det är inte bara Volvo. Har varit med om samma på andra märken. En gång när jag hade en Mazda inlämnad för garantiåtgärd så hade de inte ens monterat ihop hela inredningen i bagageutrymmet. Låg en stor lös del där. Och en gång hade de monterat tillbaka det fel. Och på Volvon hade de inte monterat tillbaka rätt efter ett rutbyte och dessutom kleggat klegg på flera ställen på lacken.
Så, ja, nu försöker vi hjälpa beme så gott det går, men då behöver vi information.
Några av felen ovan (svårt att säga dock utan tydlig felbild) leder mig nämligen direkt till några tankar om saker som det Kanske skulle kunna vara. Något som kan hjälpa till att felsöka vidare helt enkelt.
Användarvisningsbild
av Chilly
#1391104
Vår xc90 17 är relativt full utrustat enda som saknas som jag kommer på är 360 kamera.
Känner inte igen de problemen du skriver med blis, torkare, ljus m.m.
Vi hade problem med personlighets inställningarna i början, mest att stolen inte ställde om sig beroende vilken nyckel som användes. Men det har blivit bättre efter de senaste uppdateringarna.
av SundanceKid
#1391107
Jag har inte upplevt något alls på mina helt fullspecade 2017 och 2020.
Däremot är 2020 mycket snabbare i alla menyer, spotify startar direkt osv.
av beme
#1391213
Det är komplexa system och därför svårt att vara detaljerad. Det jag kan säga att det är olika funktioner vid olika tillfällen inte fungerar. Jag har inte hittat något mönster eller samband. Det är över 30 olika fel som har inträffat och kommer och går. I stort sett varje gång jag kör bilen är det något som krånglar. Efter omstart av bilen brukar det fungera igen, men många gånger är det något annat som inte fungerar istället. Jag tvivlar starkt på att det är givare, etc. som är trasiga eftersom felen brukar försvinna efter omstart och att det är så många olika felfunktioner som uppträder. Så många givare kan rimligen inte vara felaktiga, vilket även verkstad konstaterat. Att problemet skall uppträda på två identiska bilar pekar på att det ligger i konstruktionen.
Verkstaden har verkligen ställt upp och försökt lösa problemen själva och efter kontakt med Volvo centralt, men tyvärr ligger det utanför deras möjlighet.

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]

Jag köpte samma som till kupen med kantsö[…]

Köpråd

Finns flertalet V60CC lagerbilar som ryms inom din[…]