Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
#1389749
Hej

Krävs det någon hårdvara för detta om man redan har Intellisafe Assist, eller är det enbart mjukvara som krävs ?
Kostnad hos Volvo ÅF ?

Mvh
Martin
av fkullberg
#1389790
Om du nu menar att du vill ha blis så behövs nog andra backspeglar med, är ju en ljusslinga som lyser upp när en bil närmar sig?
av mortimer
#1389792
Ok, isåfall behövs ju hårdvaran också. Har bara förstått det som att systemet blinkar med bromsljuset, sträcker bilbältet och förbereder bromsarna för krock.
av Xanthopteryx
#1389850
Detta kräver även två radarer i bakre kofångare, plus parkeringssensorer runtom, plus de speciella backspeglarna, plus mjukvara, plus säkert något mer som jag inte har koll på...
av mortimer
#1389852
Ok, förstår. Krävs lite mer om man önskar det i efterhand.
Hur högt ska man prioritera detta på en begagnad bil, är det värt de tusenlapparna extra som det kostar ? Finns ju väldigt få bilar under 300tkr som har det.

Finns det någon härinne med familj(småbarn 2-5år) som har en S90 och kan uttala sig om det är klokt/smart att välja en sådan ? Erfarenheter ?
Vi har en liten flicka på 3år, en liten pojke på 5 år och lillflickan sitter i vagn enstaka gånger någon månad till iaf. Är någorlunda mitt uppe i bilbytartankar från min V70 och velar om man ska ha en V90, s90 eller XC60.
av Tiimpan
#1389858
mortimer skrev: fre 10 jul 2020, 15:46 Ok, förstår. Krävs lite mer om man önskar det i efterhand.
Hur högt ska man prioritera detta på en begagnad bil, är det värt de tusenlapparna extra som det kostar ? Finns ju väldigt få bilar under 300tkr som har det.

Finns det någon härinne med familj(småbarn 2-5år) som har en S90 och kan uttala sig om det är klokt/smart att välja en sådan ? Erfarenheter ?
Vi har en liten flicka på 3år, en liten pojke på 5 år och lillflickan sitter i vagn enstaka gånger någon månad till iaf. Är någorlunda mitt uppe i bilbytartankar från min V70 och velar om man ska ha en V90, s90 eller XC60.
Som familjebil går väl s90 bort i mina ögon iaf. Behöver du mycket plats blir V90 bäst. Men själv kör jag XC60. Vi klarar oss fint 2 barn, 6 & 9 år. :-)
av Xanthopteryx
#1389873
Du får döda vinkelvarnare, du får korsande trafikvarnare (när du till exempel backar ur parkeringsplats), du får påkörnings'skydd' där den varnar bakomvarande som bedöms köra in i dig, den förspänner bältena, den slår på full broms om du står still. Du får även filbytesskydd (äldre modell får du kosta på några hundralappar extra i mjukvara) så den styr tillbaka dig om du är på väg att byta fil in i en annan bil. Har jag glömt något? Jo, möjlighet till parkeringshjälp där bilen parkerar själv också.
Enligt mig: Värt det. Säkerhet skall man aldrig snåla på anser jag.
av fkullberg
#1389877
Xanthopteryx skrev: fre 10 jul 2020, 17:52 Du får döda vinkelvarnare, du får korsande trafikvarnare (när du till exempel backar ur parkeringsplats), du får påkörnings'skydd' där den varnar bakomvarande som bedöms köra in i dig, den förspänner bältena, den slår på full broms om du står still. Du får även filbytesskydd (äldre modell får du kosta på några hundralappar extra i mjukvara) så den styr tillbaka dig om du är på väg att byta fil in i en annan bil. Har jag glömt något? Jo, möjlighet till parkeringshjälp där bilen parkerar själv också.
Enligt mig: Värt det. Säkerhet skall man aldrig snåla på anser jag.
Helt korrekt, även autobroms när man backar ut om tex bil eller gående kommer :-D
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]