Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1389423
Lämnade in min Volvo XC90 D5 på service nyligen. Bilen har gått ca 10k mil.
Jag ville då också lägga till att oljan i växellådan och fyrhjulsdriften skulle bytas samtidigt.
Min personliga tekniker berättade att oljan i lådan såg rätt bra ut, men oljan i fyrhjulsdriften var kolsvart och silen var helt igenkläggad!? :-o
Hade läst om detta tidigare, så det var anledningen till bytet.
Man kan ju verkligen undra varför dessa oljebyten inte ligger med på någon serviceintervall och mitt råd till er andra där ute är att byta såklart!
Tack för ordet!
#1389439
Jag bytte på morsans xc90 i förrgår, den har rullat 9100 mil landsväg och oljan var ganska mörk, men inte bränd. Aoc och slutväxel byttes för 3000 mil sedan (vibrationer som hängt med sen ny) , så jag tänkte den får gå till 10-12 iaf.
Men visst är det helt galet att inte ha åtminstone växellådsolja i intervall. Aoc-pumpen är iaf billig i jämförelse med en låda.
#1390481
VAG har med oljebyte i Haldex vid 6000 mil i servicen på flera av sina modeller med gen 5. Det brukar märkas med ökade vibrationer vid belastning i låg fart om oljan är dålig.
Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]

Kan det vara vevaxelgivaren som gett upp?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]